|
Inlägg #21: Postat: 2008-03-08 20:46:00
|
|
Janne B |
Nog är det ganska självklart att de invandrare som anpassar sig fortast är de som har en närliggande kultur och ett nära språk. Men har de totalt annorlunda ljud och grammatiska regler då har de det svårt. Det har inget med avstånd att göra. Engelstalande folk i Australien kan nog fort förstå sig på Sverige.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2008-03-08 20:49:00
|
|
Janne B |
Om jag i åratal längtat till Sverige så har jag hög kompromissbenägenhet. Men om det är krig son tvingat hit mig, så behåller jag min nationella och religiösa identitet så länge som möjligt.För jag ska ju fortast möjligt återflytta.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2008-03-08 20:51:00
|
|
Janne B |
Svårast med anpassning har givetvis de flyktingar som anser att Sverige är ett verkligt SYNDENS näste med nakna kroppar mm. De håller hårt på sitt. Men de som kommit hit för att avnjuta de svenska friheterna de blir som prinsar i en bagarbod.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2008-03-09 12:46:00
|
|
Leif-Arne |
19 Gunnar. Du brukar ha ordning på din argumentation, men här halkar du in på en slags retorik på nivå Marita Ulvskog. Du tilldelar mig en ståndpunkt och argumenterar mort den, oavsett om där finns belägg på att jag står för den av gig tilldelade ståndpunkten.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2008-03-09 12:51:00
|
|
Leif-Arne |
Helt visst är det så att olika grupperingar inte är helt kompatibla mot varandra när det gäller värderingar. Många av dessa grupper har invandrat. Vad det handlar om är en skiljelinje om en fundanmetal princip som hyllar individens frihet, underförutsättning att en individs rätt inte inskränker på någon annans frihet. Där finns vissa grupper som hävdar att kolletivets rätt står över individens. Sådana grupper finns ute på de politiska flankerna, bland islamister, vissa andra församlingar osv.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2008-03-09 12:53:00
|
|
Leif-Arne |
Principen om individens frihet, har ingenting med en förment "svenskhet" att göra,idén om individens frihet bottnar i liberalismens tänkare som förvisso var inspirerade av Spinoza, en del av grekerna osv. Ännu i mitten på 1800 talet behövde svenskar pass för att resa äöver länsgränsen.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2008-03-09 12:58:00
|
|
Leif-Arne |
Någon gång 1860 togs passkravet bort för resa inom Sverige, med tiden har individens rörelsefrihet ökat, vi gick med i Schengen och det området utökas alltjämt. Frågan är då, är en ökad rörelsefrihet, som bottnar i en idé om individens frihet, ett hot mot densamma. Självklart inte. Däremot skall inte samhället tolerera mot inoleranta. Intoleranta är de som inskränker sina döttrars frihet. Intoleranta är de som tilldelar människor karaktärsdarg på grund av kulturell tillhörighet, hudfärg etc.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2008-03-09 13:01:00
|
|
Leif-Arne |
I grund är människors migration positivt. I de fall människor flyttar in nå¨gonstans för att arbeta och försörja sig och håller sig inom gällande lagar och regler, nb, finns ineg anledning alls för staten lägga hinder, oron inför senaste EU utvidgningen om "social turism", har visat sig obefogade.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2008-03-09 13:03:00
|
|
Leif-Arne |
Vad gäller flyktinginvandrig så är det med nödvändighet en funktion av egna resurser och behov. Där behövs således en relering, vilket som bekant även är fallet. Reglerna för denna reglering behöver självklart med tiden omprövas, anhöriginvandring är ett exempel på detta.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2008-03-09 13:05:00
|
|
Leif-Arne |
Asylsökande som under prövning finner arbete och visar att de försörjer sig själva, skall naturligtvis kunna stanna som arbetskrafts invandrad, oaktat asylskäl.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2008-03-09 13:10:00
|
|
Leif-Arne |
Slutligen, självklart måste frågor kring människors in och utvandring kunna disskuteras. MEN, begrepp som "ras", "svenskhet"mm, är retoriska grepp som känns minst sagt nattståndna.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2008-03-09 13:22:00
|
|
arga gubben |
Om begreppet "ras " är nattståndet ,menar du då att det inte finns eller vad? Ointressant, irrellevant kanske?
Svenskhet verkar vara ännu mera knepigt. Kanske det beroro på att vi krånglat till det. Det är inget precist begrepp men i alla sådana här diskussioner försöker alla att göra en exakt bestämning
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2008-03-09 13:24:00
|
|
Janne B |
Bra, klart och genomtänkt! // Många svenska gamla städer har kvar begrepp som Södertull och Norrtull som minne från 1850 talet.....I Kalmar finns ett minitullhus några meter från järnvägsstationen osv.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2008-03-09 13:29:00
|
|
Janne B |
Under min långa tid i Umeå så träffade jag många som inflyttat från Finland. Det var purfinnar som man sa. Men också finlandssvenskar som bott i flera generationer i Finland, främst i Österbotten/Vasa. Så hade vi en tredje grupp finska zigenare som reste runt i Västerbotten på somrarna. De försökte få en fast adress i Västerbotten men det misslyckades som regel. Det bekymret hade inte finlandssvenskarna...
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2008-03-09 13:29:00
|
|
Ragnhild Blücher |
Till 31
Janne B, vi som bor ute bland vanliga svenskar vet att rasbegreppet är modernt igen. Folk talar sig blå i ansiktet över hur mycket "svartrasiga" som flyttat in. Hatet gror i den svenska myllan, och syndabockar letas bland invandrarmännen.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2008-03-09 13:32:00
|
|
Janne B |
Nog hade jag många anledningar att fundera över dessa tre gruppers levnadsvillkor i "det nya landet". Finnarna med sin språkproblem liksom hukade sig fram. Finlandssvenskarna bredde ut sig med sitt språk som gav självkänsla.
Romernas enda styrka var gruppkänslan, samhörigheten.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2008-03-09 13:49:00
|
|
Leif-Arne |
Vad som i grund är viktigt är att man slår fast om vissa gemensamma nämnare, som individens frihet. Däremot spelar yttre attribut ingen roll. De som inskränker sina döttrars frihet är ett fä, helt klart. Men det kan finnas sådana fän av olika etnicitet.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2008-03-09 13:52:00
|
|
Janne B |
För mig är de så stötande att många män flyttar in här just för att få större personlig frihet i en rad avseenden. Men "kvinnoburen" har de med sig hit. Det är så falskt och dubbelmoralistiskt.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2008-03-09 13:54:00
|
|
Leif-Arne |
36 Historisk kan man väl konstatera att såväl finnar som svenskar fanns spridda i svenska riket. När riket delades i del så kallade lillSverige och furstendömet Finlad, hamnade majoriteten av finnar i Finland och majoriteten av svenskar i Sverige. Men historisk så har Sverige såväl som lill Sverige varit multietniskt. Förutom de två dominerande grupperna tillkommer minoriteter som samer, kväner, romer och judar.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2008-03-09 13:56:00
|
|
Leif-Arne |
38 Om man skall disskutera en sådan fråga rent konkret, där finns ju förslag på att nuvarande undantag från undervisning i sexualkunskap och sim undervisning , pga av föräldrars motvilja tas bort. Det är ett bra förslag.
|
| |