Inlägg #1: Postat: 2008-03-01 10:47:00
|
Inger Olsson |
Jag VILL bara värja mig.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2008-03-01 11:02:00
|
Jocke S |
Har läst en till av J.E. "Det finns annat än amfetamin..." Om det nu är så här, sådana hemska historier, har du gjort något nu som vuxen J.E.? Eller?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2008-03-01 12:02:00
|
John Gustav |
Till Jocke S.. Ja det är hemska historier. Men det är inget jag själv har kontakt med utan det är helt rakt igenom fiktivt! Jag vill citera Céline som i sin bok "Resa till nattens ände" skriver; "Resa är nyttigt det sätter fantasin i rörelse. Resten är bara möda och förtret.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2008-03-01 12:03:00
|
John Gustav |
Den här resan, för min del, utspelas från början till slut i fantasin. Det är det fina med den." Så är det med mina texter. De ligger som grund för den bok om Marek jag skriver på nu. Det är en resa som rör sig över ett fält som exploderar av extremt våld, söndertrasade begär och farlig fantasi. Vad är påhitt och vad är verkligt?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2008-03-01 12:04:00
|
John Gustav |
Och jag vill också passa på att tacka för de stärkande kommentarerna jag får... Det behövs för att våga skriva vidare Tack alla!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2008-03-01 13:41:00
|
Jocke S |
Det var ju bra att jag frågade då! Vad är syftet? Jag vet inte om jag tycker det här blir riktigt rätt.... just i dessa tider. Läste just i tidningen om en pappa som satt inspärrad för incest inom rättspsykiatrin i 6 år! På felaktiga grunder. "Skadan" han skulle ha orsakat visade sig vara medfödd. Han fick 4,5 miljoner. Dessutom: Sanningen är hemsk nog. Men det skrivs å andra sidan rätt vidriga deckare och görs skräckfilmer så...
|
|
Inlägg #7: Postat: 2008-03-02 11:38:00
|
Inger Olsson |
Jocke S: John skriver under rubriken "Litteratur & Poesi". Ej alltså specificerad "Självbiografi" eller "Mina Memoarer".
Jocke S: Författarens uppgift är, för mig o många andra, att "förmedla något mer än utöver annat, som vi andra kan begripa"-typ.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2008-03-02 11:38:00
|
Inger Olsson |
forts/ Så frågan om "privat" eller inte blir därför ointressant. Frågan blir därför snarare om författaren lyckas?
Det finns många som skriver "självbiografiskt" som jag anser inte har lyckats på den punkten. Så att det MÅSTE vara självupplevt är alltså ingen garanti för att en text går "hem".
Författarskap är svårare än så.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2008-03-02 12:33:00
|
Jocke S |
Ointressant? Naturligtvis inte alls, och håller inte direkt med. Värt åtminstone att fundera över eller hur? Både du och jag tog väl detta för självupplevt? Dessutom har han skrivit flera här i samma stil, och han förbereder ju en bok. Skall den presenteras under "poesi och litteratur" kan man fråga sig. Hur skulle man som förälder ställa sig om ens barn skrev dylikt, som om det var självupplevt? Jag skulle i alla fall känt mig som oskyldigt utpekad!
|
|
Inlägg #10: Postat: 2008-03-02 13:02:00
|
Inger Olsson |
Jag tycker det är en intressant reflektion du gör. Men det är verkligen "paradigmskifte" att av författaren idag kräva den typens svar...;-
|
|
Inlägg #11: Postat: 2008-03-02 13:08:00
|
Inger Olsson |
Jocke S: ÄR det intressant vad JAG som läsare uppfattar hans texter vara helt privata eller inte? Nej, menar jag. Om jag hade fått in hans texter för BTJ-recension hade jag inte ställt den frågan utan tittat på andra faktorer som berör skönlitteratur. Och det utesluter inte trovärdigheten.
Konkret uppfattar jag att han skriver: "för den bok om Marek jag skriver på nu", som han ovan skriver. Han gör helt "enkelt" en inre resa...
|
|
Inlägg #12: Postat: 2008-03-02 13:11:00
|
Inger Olsson |
9 På tal om föräldrarskap, måste jag berätta för dig. Min dotter hamnade i kris o jävulen vad det rann ut ;- Hur många föräldrar klarar sånt? Det är in facto otroligt intressant att se hur man har uppfattats av sin avkomma. Man begår misstag men behöver ju inte begå de värsta sådana som lämnar spår som aldrig försvinner... Jag har bara en tröst. Det har jag alltså inte gjort.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2008-03-02 13:13:00
|
Inger Olsson |
Så nu kan jag dö i lugn o ro. Har gjort mitt...;-
|
|
Inlägg #14: Postat: 2008-03-02 13:18:00
|
Jocke S |
Nej man behöver ju inte begå de värsta misstagen. Och man behöver ju inte göra kultur av alla sjuka tankar som dyker upp! Hos oss alla!Som det görs film av i Hollywood! Varför i så fall inte något om kannibalism inom familjen t.ex? Praktiskt! Eller finns det bättre förslag?
|
|
Inlägg #15: Postat: 2008-03-02 13:30:00
|
Inger Olsson |
JockeS: jag kan delvis förstå hur du tänker. Jag utgår från att ev. Johns bok hamnar under förteckning Hc på bibblan. Men för att lugna dig lite grann ;- är min uppfattning att John skildrar någon annans liv. Någon som han har lärt känna mycket väl med öppna sinnen. Vilket har varit mycket smärtsamt... OBS! John är inte skyldig någon förklaring till v a r f ö r han skriver...
|
|
Inlägg #16: Postat: 2008-03-02 13:32:00
|
Inger Olsson |
forts/ Jag ser en stor skönlitterär begåvning hos John. För mig är DET det intressanta.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2008-03-02 13:44:00
|
Jocke S |
Skönlitteratur? Ja jag skriver också enligt min övertygelse. Om detta sedan är "god litteratur" eller annat spelar mindre roll. Det är i varje fall ganska genomtänkt. För min del är inget överordnat det som kan beskrivas som ett någotsånär "sunt tänkande", "god pedagogik", "rimlig moral" eller vad man vill kalla det. Varken skönlitteratur eller annan konst, inte heller religion, politik, atombomber eller vad det vara månde!
|
|
Inlägg #18: Postat: 2008-03-02 13:45:00
|
Jocke S |
Utan att blunda för världens elände, men varför beskriva det värre än det är? I namn av någonting? Som sagt, alla dessa alltför sjuka filmer med rena perversioner från Hollywood, vad är syftet?
|
|
Inlägg #19: Postat: 2008-03-02 13:49:00
|
Inger Olsson |
"Normal", "rimlig", "mittimellan", "Sisådär"", Någorlunda"....
Ibland håller inte Jantelagen för sanningen. Det är svårt att stå pall då.
Ha en bra dag Jocke S!
|
|
Inlägg #20: Postat: 2008-03-02 14:43:00
|
John Gustav |
Tack Inger och Jocke S för ni håller debatten igång. Som jag skrev här förut är det jag skriver en resa i fantasins värld. En värld där saker utveklar sig som jag vill. Nej du har så rätt Inger att jag inte behöver förklara mitt skrivande eller syfte för någon annan än mig själv.
|
|