|
Inlägg #1: Postat: 2001-10-05 13:43:00
|
|
Giuseppe Tonetto |
Myt? Om jag inte missminner så har jag sett att ungefär 90 av de som anmäls för våldtäkt har tidigare anmälningar emot sig. Så jo...det är i princip bara kriminellt belastade människor som begår våldtäkt. Och det är alltså inte "vem som helst på gatan"... Dessutom är inlägget i övrigt kollektivistisk rotvälska i dess yttersta form. Jag har inte ansvar för någon annans handlingar än mina egna. Så är det.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2001-10-05 13:56:00
|
|
Jörgen G |
Skulle du kunna ge några exempel på dessa "oftast väldigt diskreta och t.o.m. omedvetna" metoder som jag använder för att dagligen förtrycka kvinnor?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2001-10-05 15:12:00
|
|
Christian Hasselberg |
Nä du jävlar!! Antingen är det enormt missförstånd här eller så borde du tänka dig för. Jag har personligen ingen skuld i en enda våldtäkt någonsin!!! Du kallar mig våldtäktsman och undrar varför jag blir förbannad? Ill be back!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2001-10-05 17:13:00
|
|
susanne D. |
Mycket intressant att de män som kommenterat artikeln, instinktivt reagerar med försvar och ursinne...
Den signatur som skrev bjäbb, bjäbb
har väl dessutom inte något bättre att säga. Bähh kanske skulle passa också ? Jag prisar iallafall artielförfattaren för att visa att alla män har ansvar, även de som inte är förövare !
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2001-10-05 17:59:00
|
|
Isa W. |
Jag blir så glad över att det finns så många intelligenta, tänkande och empatiska män nuförtiden. I olika kulturella sammanhang får vi kvinnor så ofta identifiera oss med män film, musik, osv. Det är sympatiskt att också se det omvända. Det verkar vara intressanta projekt du arbetar med!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2001-10-05 19:45:00
|
|
sus |
Tack för att du tar upp en viktig fråga på ett bra och sakligt sätt.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2001-10-06 03:46:00
|
|
Juanita Zanetti |
Jämlikhet kan bara födas om alla kämpar för det. Män måste ta sitt ansvar och som jag ser det är det ansvaret större än kvinnors.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2001-10-06 11:20:00
|
|
Niklas |
Två frågor:
1. Varifrån har du fått siffran "fyra kvinnor i timmen våldtas"? Den är 18 gånger högre än Brottsförebyggande Rådets statistik.
2. Skulle du kunna berätta om några av de metoder jag dagligen använder för att förtrycka kvinnor? Jag är mycket nyfiken och skulle vilja veta mer.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2001-10-06 13:40:00
|
|
Daniel |
Oj, vad konstigt att män "går i försvarsställning" när någon anklagar dem för att vara medskyldiga till våldtäkt.
Om du inte har märkt det står våldtäktsmän inte särskilt högt i kurs hos de flesta andra män, de brukar bland annat misshandlas på fängelser, instutitioner som inte direkt är kända för den höga moralen hos sina innevånare.
Men visst: Om jag får beröm för allt bra män gjort i världen så skall jag ta på mig all skit också, hit med några Nobelpris så går jag med i er förening !
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2001-10-06 21:24:00
|
|
Olof Öberg |
Om jag kände till någon våldtäktsman skulle jag anmäla denne till polisen. När kommer ni inom vänstern att anmäla stenkastare ni känner till?
Jag kommer _aldrig_ att ta ansvar för någonting som någon annan har gjort. Det får ni kollektivister göra själva.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2001-10-06 21:54:00
|
|
Hammar |
Vore inte en bättre rubrik "Alla räddas rädsla allas ansvar"? På vilket sätt är jag extra ansvarig för att någon idiot gör vidriga saker?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2001-10-07 02:22:00
|
|
charly |
Mycket ofta får man höra om "våran" kollektiva skuld att vi dagligen förtrycker och misshandlar kvinnor. Jag skulle vilja säga att det är starka som trycker ned svaga oavsett kön. ge mig ETT exempel på vad det är vi svenska män gör ?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2001-10-07 10:23:00
|
|
Björn |
Hets mot folkgrupp
"Om du hittar rasistiska kommentarer, hets mot folkgrupp eller något annat du finner stötande, tipsa oss på kommentarersourze.se. Tack."
Tror nog jag ska skicka ett mail.
"Ansvar har alla män, skuld har vi då vi väljer att inte ta ansvar."
Om du åtminstone hade skrivit att ALLA har ett ansvar, så skulle jag kanske ta dig LITE på allvar.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2001-10-07 11:06:00
|
|
Björn |
"Kvinnors rädsla - alla mäns ansvar"
Detta är ungefär lika dumt som att skriva:
- Terrorism - alla muslimers ansvar
- Anfallet mot Afganistan - alla amerikaners ansvar om det blir något
- Cykelstölder - alla kosovoalbaners ansvar
- Kvinnors rädsla- inte bögars ansvar, de är ju inga "riktiga" mä
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2001-10-07 14:46:00
|
|
Joanna Rytel |
Tack för att ni finns. Du är min nya förebild. Jag är en feminist som går över gränser hela tiden. Skulle vilja träffa dig. Skulle ni vilja föreläsa på Konstfack? joanna.rytelkonstfack.se
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2001-10-07 15:57:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
Jag haller med dig Johan. Men detta geller inte enbart man/kvinna. Jag ser det hela tiden. De daer knarkarna, de daer tjyvarna, de daer, skattesmitarna. Eller: Men jag bidrar inte till ngt daligt genom att stjela, kopa djurporrfilmer, knarka osv. Man vill aldrig se de enkla linjer som gar att dra mellan en sjelv och effekter som det ger direkt eller speciellt INDIREKT.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2001-10-07 18:07:00
|
|
Carola |
Jag förstår din poäng fullt ut. Jag tycker artikeln är bra, väldigt bra! Det diskreta som finns är väldigt utbrett. Men jag måste ändå säga att detta måste väl gälla även kvinnor. För även "vi" kan. Alla människor har ett ansvar gentemot en annan människa, vare sig du är man eller kvinna.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2001-10-09 07:27:00
|
|
Flemens |
*FÖRSVARSSTÄLLNING!*
Om man inte tycker som ni feminister, då går man i försvarsställning?
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2001-10-18 22:59:00
|
|
Kajsa, feminist |
Är det inte bara ännu ett uttryck för patriarkatet att män går ihop i nätverk för att försvara kvinnorna mot män. Männen tar ansvar för sådant som kvinnor kan råka ut för, för att kvinnorna klarar inte att försvara sig själva? Varför kan man inte starta ett nätverk av medmänniskor som hjälps åt att avskaffa det våld som förekommer i samhället? Måste det bara vara män som försvarar? Det är förlegat!
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2001-10-24 09:22:00
|
|
Tommie Haag |
Jasså? Så jag är alltså skyldig till våldtäkter eftersom jag är man? det är ju det man kan utläsa ur artikeln. Kan man få en förklaring varför jag är det?
|
| |