|
Inlägg #1: Postat: 2008-02-19 17:22:00
|
|
Janne B |
Grattis. Nog förtjänar du utmärkelsen ”Library lover”. Jasså det är du som brukar sitta där ;-
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2008-02-19 19:19:00
|
|
steno |
Jag är född 1935 och känner igen det mesta i din berättelse.Skolan var fylld av tvång och agande lärare men barnbiblioteket var en oas och jag läste Caleb i Andersson, Saga-biblioteket och Macfie. Jack London tror jag först läste senare.Mina släktingar som alla var metallarbetare hade läst Jack Londons alla böcker
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2008-02-19 20:09:00
|
|
Sunny |
Åren mellan 14 o 17 då jag var bostadslös bodde jag dagtid mycket på biblioteken. För att inte väcka uppmärksamhet växlade jag mellan 4 städer.Dit nattens långtradare tagit mig. Underbart!
Vilka paradis!!!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2008-02-20 01:02:00
|
|
CMO |
Det senaste av JL jag läste var "Före Adam" en mycket spännande berättelse från förhistorisk tid. Den går at läsa på engelska här
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2008-02-20 06:13:00
|
|
Inger-Sofia |
God morgon Yngve.Nog minns jag J.Landons böcker.Biblioteket var inte en plats jag var på under min uppväxt.Min far var däremot väldigt noga med att vi skulle få till oss kunskaper och allmänbildning som han sa,På min tid fanns klassiker. historiska berättelser i serietidningsform.Det var en bra sätt att väcka nyfikenheten och intresset på.Vi fick oxså andra böcker..Skolan var en plats.Där Hyckleriet.Orättvisor.Värderingar av människor blev tydligt, synliggjort för mig.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2008-02-21 20:01:00
|
|
GunnarL |
Yngve, tack för en bra artikel! Jag tycker mycket om att läsa Dina barn- och ungdomsskildringar - kanske för att jag känner till miljön Du beskriver så bra! Jag minns ju också lärarinnan Greta Pettersson och jag vet var Humlebäck ligger, osv. Själv läste jag också Jack London i mina tidiga ungdomsår och han var en stor berättare.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2008-04-20 23:32:00
|
|
Yngve K |
Jag läser nu Irving Stones biografi över Jack London "Sjöman till häst". Jag läste den för mer än 50 år sedan. Den är mycket intressant läsning som jag kan rekommendera till alla och envar. Jag kan nästan inte slita mig från den.
|
| |