En bekväm osanning

Den här tråden diskuterar artikeln En bekväm osanning.
Inlägg #1: Postat: 2008-02-13 11:28:00
Jocke S
Ingenting är enkelt. Så visst saknas det en del i informationen, det är ju oftast ytliga media som står för den :-

När det gäller om värmen kommer före koldioxid i uppskattningar från förr isprover, så har jag fattat det så: Att när värmen ökar, oavsett anledning, så lösgörs kol och metan i t.ex. en smältande tundra där finns visst massor.
Inlägg #2: Postat: 2008-02-13 11:32:00
Uno Hansson
Annika, du frågar "Är detta nödvändigt?". Tja, det är kanske nödvändigt att du studerar lite mer än Al Gores film. Du kan ju börja med att läsa detta, innan du så kategiriskt uttalar dig om Kelvins, Celsius, Arrhenius m.fl.:s bidrag till vetenskapen. Dessutom vad som bidrar till att snitttemperaturen ökar någon grad utöver 255 grader 33 grader från vattenånga, CO2, metangas, avskogning, permafrost osv... Länk: tinyurl.com
Länk: tinyurl.com
Inlägg #3: Postat: 2008-02-13 11:33:00
Valdemar J
Väldigt bra artikel. Du skriver bättre och mer sammanhängande än majoriteten gamlingar här på sajten. Därför tycker jag du borde ha skippat det sista stycket, för om du vill ha genuin respons på dina funderingar bör du inte framhäva din ringa ålder. Annars ser äldre läsare förbi din text och tar på sig rollen att "ge råd och uppmuntring", ungefär som jag gör nu. Irriterande, eller hur?
Inlägg #4: Postat: 2008-02-13 17:47:00
Ragnhild Blücher
Sanningsägare brukar väl alltid bli hatade, men också älskade av en exklusiv grupp skribenter. Sanningen smärtar, som det heter.
Inlägg #5: Postat: 2008-02-14 17:28:00
Jan E
Vadå inget att säga till om? Du har väl åtminstone rösträtt! Du skriver bra för att vara 18 och det är bra att du tänker självständigt. Du behöver inte svälja allt i Gores film, det finns felaktigheter, men huvudpoängen att människan påverkar jordens klimat på ett farligt sätt finns ingen anledning att betvivla. Och framförallt – finns det någon fråga där det finns anledning att tillämpa försiktighetsprincipen så är det denna!
Inlägg #6: Postat: 2008-02-15 16:34:00
Janne B
Prins Charles har i dag talat inför EU i detta ämne. Han största tal på 12 år står det i en rubrik. Jag skulle tro att själva talet går att hitta på nätet om några timmar.
Inlägg #7: Postat: 2008-02-16 21:38:00
arga gubben
Om du misstänker att Al Gore har kommit på att miljöhot är en födkrok har du fattat rätt!!!!
Inlägg #8: Postat: 2008-02-18 10:28:00
Jocke S
Såg snuttar av ett intressant TV-program om framtidens arkitektur/byggande. Även här är det miljö, energi och klimatproblematiken som redan nu börjar sätta ramarna. Oavsett vad en del önskar eller tycker.
På 60-talet byggde man ofta som design och plan bestämde, utan några direkta hänsyn till energi, material osv. Även slöseri var ett konkurrenskriterie, energi var billigt. Följden blev hus som idag är omoderna, och nu drar stora kostnader.
Inlägg #9: Postat: 2008-02-26 14:48:00
Marcus A
Bra skriven artikel, verkar vara en klok ung dam. Men 1 fråga: Finns det ngn som dricker Ekologist öl?
Laddar...