Inlägg #1: Postat: 2008-02-08 11:18:00
|
Leif-Arne |
Tja det vore ju bra om alla resurser var obegränsade. Eftersom nu de allra flesta inte är det uppstår prioriteringsbehov. Pengar är ju ett slags sätt att vikta resurser mot varandra, långt ifrån optimalt men trots allt det enda sätt vi har.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2008-02-08 11:31:00
|
Mine |
Förlåt skrev fel Anna Ska det ju stå
|
|
Inlägg #3: Postat: 2008-02-08 11:40:00
|
Unto S |
Tusan också, det var inte igår som du skrev här på Sourze, Anna Drangel. ”Roligt” att ha dig tillbaka. Och tack för en bra och tänkvärd artikel.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2008-02-08 11:52:00
|
Inger-Sofia |
Anna DU Har med HJÄRNA OCH HJÄRTA.Skrivit en artikel.Som lyfter Med vingar Som bär.Jag gillar den fria utsikten.Som dina ord Är bärare av..K
|
|
Inlägg #5: Postat: 2008-02-08 22:15:00
|
CMO |
"Det ska va kul att plugga!" visst och "Det ska va häftigt att betala skatt!" det är exakt den typen av flåshurtiga men floskler som folk ser igenom. Det påminner mest om Sovjetiska politiska plakat. För övrigt så ifrågasätts inte rätten att syssla med olönsamma verksamheter. Det som ifrågasätts är rätten att tvinga andra att betala för det.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2008-02-09 10:10:00
|
peter_ |
Självklart ska det löna sig att arbeta, istället för att få sin försörjning via andras arbete. Jag tvivlar inte en sekund på att ett alldeles för stort antal människor gärna skulle låta sig försörjas av andra om det inte märktes i plånboken. Självklart ska en elev som arbetar hårt belönas med ett betyg som redovisar detta och avgör om man antas till högre utbildning. Jag känner inta alls igen att människovärdet skulle avgöras av hur "lönsam" man är.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2008-02-09 10:53:00
|
Uno Hansson |
Visst är det kränkande att staten har rätt att fatta tvingande politiska beslut, som kostar över 1500 miljarder/år! Demokratiska beslut om kollektiva nyttigheter av beredskapstyp, bör fattas inom medlemsbaserade organisationer. Operahuset finns ju i berdskap för dem som vill gå dit och själv betala vad det kostar.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2008-02-09 14:16:00
|
Ramona Fransson |
Arbeit macht frei, är märkligt nog det jag tänker på varje gång jag hör moderaterna alliansen, tjata om hur viktigt det är att arbeta för att känna sig fri. Som Göran Perssons" Den som är satt i skuld är icke fri" lika gnetet, från alla håll! Självklart frigör pengar, du blir tryggare om du vet att du kan betala dina räkningar. Men vad innebär friheten egentligen? Skuld?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2008-02-09 17:48:00
|
Eleni Schmidt |
Arbete gor en fri, det stammer. pengar gor att man har battre kontroll over sitt liv. Och om det inte lonar sig att arbeta forsvinner motivationen. Varfor ar det sa svart att forsta?
|
|
Inlägg #10: Postat: 2008-02-09 18:25:00
|
Elina |
Just nu är jag väldigt glad att det lönar sig att arbeta. Ta hand om sina barn utan daghem var inte lönsamt. Studera var en förlustaffär, lönen var inte högre än utan studier. Men att fortsätta arbeta som 65 åring belönas. Rejält. Äntligen ser någon ett värde i det jag gör, inte bara jag. Märkligt.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2008-02-10 08:47:00
|
Inger-Sofia |
Tänk vad olika Vi kan läsa en artikel.Det är väl självklart Att det skall löna sig Att arbeta.Att få betalt För de arbete vi gör/uträttar.Vad vore det annars för mening.Att arbeta.Däri kanske det ligger en liten sanning på lur.Att människor som arbetar för usla löner.Kan fundera Många gånger Runt det här.Om det lönt att jobba.När dom inte ens får betalt.Så dom klarar sig.Utan det stoppar andra I sin ficka.Som tjänar på deras slit.
|
|