En socialbidragtagares vardag

Den här tråden diskuterar artikeln En socialbidragtagares vardag.
Inlägg #1: Postat: 2008-02-07 10:30:00
Leif-Arne
Det är helt visst så att utbildning är en investering både för samhället och individen. Tidigare gjordes riktade insatser som syftade till att ge lågutbildade utbildning, en del av de stöden är inte kvar, vilket är synd för din del.
Inlägg #2: Postat: 2008-02-07 10:55:00
Mysan
Jepp det ska inte räcka till någonting.Jobbar du även timvis elelr tjänar för mycket så ska det räcka flera månader framåt.Tror hela
socialförsäkringssystemet behöver ses över.Eller så kan de liak gärna införa samhällslön som de har i danmark.
Inlägg #3: Postat: 2008-02-07 14:37:00
CMO
Med tanke på att många arbetande inte har större marginaler verkar det inte så pjåkigt för en "arbetsfri" tillvaro.
Inlägg #4: Postat: 2008-02-07 14:55:00
Janne B
Man kan säga att du har ca 1000 kr kvar då du betalt hyra och el. Det räcker inte ens till anständig mat. Det är givetvis helt fel av socialstyrelsen att antyda att detta även ska räcka till kläder, möbler osv.Investera i detta kan man bara göra när man har normala egna inkomster.
Inlägg #5: Postat: 2008-02-07 16:30:00
susanna s
Efter utbildningen är de tinte säkert att du får nått jobb för det. Inte som täcker upp kostanden för studielånen i varje fall. Sen tillkommer kostnader för resor till och från jobbet och man är lika fattig för det. Fast börja plugga jag läste sju år de roligaste åren i mitt liv visseligen omöjligt att få jobb inom det område jag utbildande mig till och skulle jag lyckas är ingångslönen lägre än vcad jag tjänar på lagerjobbet.
Inlägg #6: Postat: 2008-02-07 17:15:00
Franklin
Jag vill inte verka tuff eller okänslig, men jag tycker du har fastnat i en offerroll som du själv förstärker. Jag har själv levt under existensminimum en ganska lång period ett par år i mitt liv för inte många år sedan. Jag hamnade i arbetslöshet och pga studier och annat hade jag lägsta a-kassa.
Inlägg #7: Postat: 2008-02-07 18:46:00
Uno Hansson
Om alla majoriteten ställer upp solidariskt så bör det gå att rösta fram en sådan här modell: Länk: solidar.lir.be
Närmast vidtar konkret arbete för ett pilotprojekt på Gotland.../... Världens befolkning kan redan nu rösta globalt. Omröstningstekniken prövades med gott resultat den 15 maj 2006. Röstberättigade är alla; civilpersoner, föreningar, företag, politiker och regeringar...
Inlägg #8: Postat: 2008-02-11 15:27:00
EleniSchmidt
Varfor flyttar du inte till Stockholm? Dar finns det fler jobb.
Laddar...