Maoismen i Sverige

Den här tråden diskuterar artikeln Maoismen i Sverige.
Inlägg #1: Postat: 2008-01-24 12:40:00
Jocke S
Hmm, rent sakligt sett, vad fanns det för alternativ annat än Mao? Han vann kriget, "fick med sig folket" och satte fart på försörjningen, delvis. Här visste vi inte allt, men nog borde man ha reagerat mot det öppna hatet mot Amerika och väst? "Låt tusen blommor blomma" var väl rätt okänt, däremot den katatsrofala kulturrevolutionen blev ju snart omvittnad, fast det var väl frugans grej, eller?
Inlägg #2: Postat: 2008-01-24 12:44:00
Jocke S
Så man kan ju undra vad Kina skulle ha varit idag utan Mao? En nertryckt koloni under kontroll av multinationella företag? Nu är de kanske inte fria, men det finns visst hopp. Och vi får billiga kläder och Amerikas ungar mängder med plastleksaker. Är det vad du protesterar mot så inte mig emot! Men visst, varför stödja generellt idag, med facit på hand!
Inlägg #3: Postat: 2008-01-24 12:49:00
Jocke S
Jag önskade mig en gång Maos lilla röda, i julklapp tror jag fick den inte. Det tänker jag inte skämmas för ett skvatt! Man måste försöka vara vidsynt i en modern global värld, se saker ur flera synvinklar, även det man tror mest på. Försöka alltså. Revolutioner emmanerar för det mesta ur en desperat situation!
Inlägg #4: Postat: 2008-01-24 12:55:00
Leif-Arne
Är inte de sista maoisterna "k" märkta?
Inlägg #5: Postat: 2008-01-24 13:00:00
Leif-Arne
Att Mao skulle ha haft någonslags positiv inverkan på Kinas utveckling är svårt att se, tack vare stöd från Stalin lyckades Mao besegra Chiang Kai-Shek ´s nationalister som saknade reellt stöd fråb västmakterna. Man kan jämföra utvecklingen ekonomiskt som politiskt, i folkrepubliken med Taiwan, analogt utvecklingen i Korea där man i landets norra delar fortfarande lever efter Mao´s teser, och tuggar gräs.
Inlägg #6: Postat: 2008-01-24 14:16:00
Janne B
Varmt tack för denna artikel. Jag minns som i går hur chefredaktör Olof Lagercrantz gick omkring i en mao-j
Inlägg #7: Postat: 2008-01-24 14:21:00
Janne B
Under chef red Lagercrantz tid på DN fortsatte denna tidning att officiellt vara en liberal tidning ägd av Bonniers.Det var verkligen en drake med två huvuden. Men så småningom blev han väl avsatt...
Inlägg #8: Postat: 2008-01-24 15:01:00
Lars Nilsson
Det intressanta var att många icke kommunistiska intellektuella, som definitivt inte ville ha någon maoism i Sverige, såg läran som enda utvägen, inte bara för Kina, utan i lika hög grad för Indien. Att marknadsekonomin skulle ha någon framtid ansågs vara en stendöd idé.
Inlägg #9: Postat: 2008-01-24 21:56:00
Jan E
Hade detta skrivits för 20 år sedan så hade det varit intressant; nu är det bara ZZZZZZZZ. Och vilka är egentligen intresserade av vad en gammal stofil som CHH säger i Flamman? ZZZZZZ
Inlägg #10: Postat: 2008-01-25 08:56:00
AlfVerner
Jag delar Jocke S´ synpunkter: Vad fanns det för alternativ? Vad fanns det för alternativ till Hitler, Lenin etc. Den kapitalistiska anarki som representeras av Johan Stal von Holstein, Sven-Otto Littorin, Mats Odell m.fl. politiska idioter föder med nödvändighet nya samlande ledare som gör upp med privilegiesamhället.
Inlägg #11: Postat: 2008-01-25 10:22:00
Jan E
Lars Nilsson har förstås alltid trott på rätt saker och aldrig behövt revidera en uppfattning. Folk har nog alltid kunnat rådfråga Lars om den rätta vägen mot demokrati, fred och rättvisa. Det är fint med sådana kloka och rättrådiga människor ;-
Inlägg #12: Postat: 2008-01-25 12:59:00
Jocke S
Själv med rötterna i kapitalismen, skulle jag med intresse se en artikel från Lars N., om kapitalismens framtid. Hur du ser på dess fortsatta utveckling, helst då väl utan konkurrens och ständiga myggbett från vänstern! Kan en sådan k. ge välstånd åt 9 miljarder på medellång sikt?
Inlägg #13: Postat: 2008-01-25 15:33:00
arga gubben
Alla länder betraktar varje år de varit under kommunistiskt styre som ett förlorat år. I snitt 50 år av stillestånd och avsaknad den dynamik som finns i det förkättrade kapitalistiska samhället.
Inlägg #14: Postat: 2008-01-26 11:20:00
Jocke S
Apropå länder och system i Asien, Teiwan-Kina osv. "100.000-tals vänsteranhängare avrättades av Sydkoreas regim. Efter årtionden av tystnad avslöjas att den USA-stödda regimen---1950-1953...osv. SvD idag 26 jan. Nu har jag redan kritiserat maoismen, men påpekat bristen på alternativ just då.
Inlägg #15: Postat: 2008-01-26 16:27:00
Unto S
Demokrati, Lars Nilsson? Kan du ge ett exempel på ett land med demokrati? Varje analys visar att demokrati folkmakt inte är det verktyg som används i dessa s.k. demokratiska länder. Jag skulle kalla dessa länder för polykratiska. Polykratiskt system har många maktcentra. USA styrs av militärkomplexet, monopolbolagen, media, religiösa mm. och en viss del av parlamentet. Gemensamt för alla dessa maktcentra är att de är lojala mot kapitalismen, en sorts ”diktatur”.
Inlägg #16: Postat: 2008-01-29 22:45:00
Unto S
Hallå där! EU-kommissionens ordförande José Manuel Barosso erkände i dag att han var maoist i sin ungdom. Är man inte maoist i sin ungdom så har man inget hjärta och om man inte är konservativ som 40-åring har man ingen intelligens. Något i den stilen sa han. – När man är ung så är man fri och tänker på människornas framtid med hjärtat, senare i livet när egendomarna hopar sig så tänker man bara sina egendomar, det är därför man blir konservativ. Så säger jag.
Laddar...