|
Inlägg #1: Postat: 2008-01-23 10:38:00
|
|
Marcus |
En riktigt sjuk tanke.... Herre gud, att fängelse kunder inte skall få rösta? snälla någon självklart skall ALLA få rösta. En demokrati kan inte ta bort sig själv. Man kan inte ta bort en demokratisk rättighet för någon, då är man inte en demokrati och då kan lika gärna inte heller du få rösta.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2008-01-23 10:39:00
|
|
Marcus |
Och om folk är okunniga är det inte bättre att utbilda dom då istället för att ta bort deras rättigheter. Det var det värsta jag har hört.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2008-01-23 11:10:00
|
|
Leif-Arne |
Du glömde hundägarna Nilsson.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2008-01-23 11:31:00
|
|
Elina |
Här ställer Nilsson faktiskt en viktig fråga men kommentarerna andas spydighet.
Hur sköter vi vår demokrati? I vissa andra länder röstar man och sedan försöker slå ihjäl vinnarsidan. Här röstar vi och skiter i resultatet.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2008-01-23 12:06:00
|
|
Janne B |
Efter att ha blivit lika omskakad som jag blivit, så skriver Nilsson denna ironiska artikel. Skickligt och konsekvent.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2008-01-23 12:20:00
|
|
Janne B |
Det faktum att det unga släktet inte längre prenumererar på dagstidningar eller
lyssnar på SR P1 slår igenom här. De äldre får rätt säkra kunskaper via dessa media
men de yngre håller på med skräpmedia i stor utsträckning. De unga har oerhörda kunskaper om hur man handskas med webb och IT. Men de lär sig tydligen helt andra saker än politik den vägen.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2008-01-23 12:36:00
|
|
sodapop12 |
Vore hemskt om den politiska kunskapsnivån vore avgörande för rösträtten....samtidigt väcker artikeln en nyttig eftertanke vad det gäller vårt lands demokratiska hälsa. Slutsatsen blir given Nilsson-sluta kritisera de okunniga och upplys dem istället...
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2008-01-23 12:47:00
|
|
Ragnhild Blücher |
Den som har rösträtt bör även ha kunskapsskyldighet. En analfabet som röstar kan i förlängningen vara lika farlig som en psykopat med ett skarpladdart hagelgevär.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2008-01-23 12:50:00
|
|
Lars Nilsson |
För att en utlänning skall få bli svensk medborgare krävs bla permanent upphållstillstånd och ett skötelkriterium. Har man exvis varit dömd till 4 månaders fängelse har man en "karenstid" på 5 år innan man kan söka medborgarskap. Uppenbarligen har lagstiftningen i åtminstone det fallet funnit ett samband mellan medborgerligt förtroende och fängelsestraff.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2008-01-23 13:24:00
|
|
Jocke S |
20 år för myndighet är jämt och bra, harmonierar med systemet... Obegripligt att åldern sänktes till 18, strebers i MUF och SSU leds bara av en massa ytliga attityder. Problemet är politikerna, de som har makten, inte främst om borgerliga väljare har lite mer kunskap/utbildning än sossar. Men våra politiker spelar ut svenskar mot invandrare, kvinnor mot män och barn mot föräldrar. I stället för att ärligt definiera problemen!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2008-01-23 14:16:00
|
|
Ramona Fransson |
Jag röstar på sossarna för att mamma och pappa alltid gjorde det! Är en kommentar som hörs ibland. Bland förstagångsväljarna är det ofta kompistryck, vilka man umgås med och vilka som är starkast i det gänget, på dem lyssnas det!
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2008-01-23 14:19:00
|
|
Unto S |
Jag brukar läsa serier i tidningarna. Favoriter är Nemi och Hälge. De är serier med humor och intelligens. Jag brukar läsa Sourze också och då söker jag lustigheter även där. Säkraste kortet är som alltid Lars Nilsson. Och idag fick jag verkligen skratta när jag läste hans artikel. Som jag sa så har serier både humor och intelligens. Lars Nilsson har inget av detta. Men, men skrattet fastnade i halsen. De kändes ungefär som om jag hade skrattat åt en mentalt handikappad.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2008-01-23 14:25:00
|
|
CMO |
Rösträtten bör stå i proportion till hur mycket man tilllför statskassan. Den som ger ett nettotillskott i skatt på 100,000 kr kan få en hel röst, 50,000 en halv, en miljon 10 röster osv. Bidragstagare göre sig ej besvär.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2008-01-23 14:51:00
|
|
Inger Olsson |
Jaså, har professor Sören Holmberg redovisat sina rön från det senaste valet... Hur man utformar frågorna är väl mest intressant som underlag för statistik, eller hur? Hur ser alltså frågorna ut för att Sören Holmberg har dragit sin slutsats att 55 procent av väljarkåren har inte en aning om vilken regering som styrde landet?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2008-01-23 18:35:00
|
|
GunnarL |
Jag tycker att endast personer med en månadslön understigande 20.000 kronor skall få rösta. Då skulle samhället säkert förändras. Jag hörde nämligen Johan Stael von Holstein säga i radio i går att förändringar alltid är av godo jag försöker med andra ord fjäska in mig med den nya Sourze-ledningen.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2008-01-24 00:45:00
|
|
Elvy |
Ska alla ha rösträtt? Ja, alla förutom Lars Nilsson, och hans gelikar.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2008-01-24 19:07:00
|
|
AlfVerner |
"55 procent av väljarkåren inte hade en aning om vilken regering som styrde landet" -Det visar bara att Göran Persson och högerns avdemokratiseringsprojekt börjar få fullt utfall. 55 inser vilken liten betydelse valsedeln har, när de som leder landet missbrukar sina demokratiska mandat. Att man inte ser någon större skillnad på höger och sossar är också en slutsats, det spelar ingen roll vem som sitter, alltså bryr man sig inte överhuvudtaget...
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2008-01-24 20:14:00
|
|
Lars Nilsson |
Tjaa, sammanfattningsvis verkar det inte vara någon som har varken en vettig förklaring till nuvarande situation eller förslag till åtgärder. Men ett verkar man vara klar över. De nuvarande reglerna för rösträtten är av Gud given och kan därför icke ändras. Tack för dom råden och så går vi tillbaka i medvetslösheten.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2008-01-24 21:50:00
|
|
Petter Hedberg |
Upplysta despoter skall altså vara de som har rösträtt, och de fattiga som inte har utbildning skall inte ha rösträtt. Oj vilka moderna tankegångar denna artikel framför. Frågan är väl snarare om alla verkligen borde ha yttradefirhet. Hur frustrerande det än är, så anser jag att svaret är ja.
|
| |