Bryt Försäkringskassans monopol

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2008-01-19 15:55:00
Leif-Arne
Tack Janne. Ja jag är övertygad att man måste våga "tänka utanför lådan" när det gäller frågor som ohälsa och utanförskap. Som det är nu förorsakar det onödigt mänskilgt lidande samtidig som det kostar pengar i onödan.
Inlägg #2: Postat: 2008-01-19 16:22:00
Janne B
Jenni B har en egen artikel här i dag om en svår motgång med FK. Jag hamnade ännu värre till mellan FK och AF för länge sedan . Den berättelsen är så svår att den ännu inte är skriven...det gör för ont. Hade det varit bättre för mig eller Jenni om FK varit tio privata bolag??? OM vi är i tvist med ett bolag, kan man då byta bolag mitt i en tvist? Sannolikt inte. // Inte ens att byta VC inom samma landsting tycks vara enkelt enligt media.
Inlägg #3: Postat: 2008-01-19 16:27:00
Leif-Arne
2 I en konflikt som man befinner sig i skulle det naturligtvis vara svårt att byta motpart, på samma sätt som det är svårt att byta försäkringsbolag om du tvistar om exempelvis en vattenskada. Att jag tror att det ändå överlag skulle bli bättre bemötande av individer är att den organisation som inte sköter sig skulle inte ha några försäkrade kvar efter en tid.
Inlägg #4: Postat: 2008-01-19 16:29:00
Leif-Arne
Dessutom tror jag att där skulle finnas ekonomiska incitament att mer än idag jobba med rehab. Det går lätt att via ett socioekonomiskt bokslut påvisa att kostnader för lyckad rehab betalar sig, även om det kan behövas år av rehab.
Inlägg #5: Postat: 2008-01-19 16:31:00
Leif-Arne
Idag är det väldig svårt för mindre oberonde aktrer att ta på sig rehabuppdrag som finansieras av Fk, t.ex: Länk: ortagardenslakandetradgard.nu Örtagårdens verksamhet har hittintills visat goda resultat, intresset från Fk har trots detta varit obefintligt.
Inlägg #6: Postat: 2008-01-19 16:33:00
Leif-Arne
Fk har den senaste tiden varit utsatt för ett stort antal omorganisationer. En röst inifrån organsationen sade att "-Alla håller sig fast i sin stol, försöker att inte blåsa bort och vågar inte göra någonting utanför ramen"
Inlägg #7: Postat: 2008-01-19 16:36:00
Leif-Arne
Om inte annat så skulle en konkurrensutsättning av sjukförsäkringen tydliggöra att det faktiskt är kundernas/ de försäkrades pengar, som de avstår genom att avstå löneutrymme, som Fk administrerar. Jag tror det skulle bli svårare att hunsa folk då.
Inlägg #8: Postat: 2008-01-19 17:18:00
Jenni i Malmö
Frågan är, som alla andra frågor, mångfacetterad. En av de viktigaste vinklarna är kanske om vi tänker rätt från början. Ska vi lägga alla resurser på att rehabilitera människor in i en vardag som inte fungerar från första början? Eller ska vi titta på vad det är som gör att allt fler faller ifrån? Om vi tänker fel från början kvittar det hur godhjärtat vi försöker rädda/hjälpa.
Inlägg #9: Postat: 2008-01-19 17:18:00
Jenni i Malmö
Om våra inledande antaganden är felaktiga kommer vi inte att kunna agera vare sig rätt eller rättvist. Är det inte bättre att FK erkänner att de inte kan leverera hjälp eller räddning och lämna plats åt alternativa lösningar. Idag håller vi fast vid lögnen om räddningen, vi inbillas att om räddningen inte kommer då är det VI som gör fel. Skulden och känslan av misslyckande kväver oss och vi blir blinda för ”utanför lådan” tänkandet.
Inlägg #10: Postat: 2008-01-19 17:29:00
Leif-Arne
8 Det är en viktig poäng, där finns ca 500 000 människor utanför arbetsmarknaden som skulle må bra av att ha ett arbete. Haken är att de flesta av dessa arbeten finns inte ännu. Jag tror att en del kan under en period åtminstonde, kunna arbeta i något socialt företag, för att sedan, eventuellt i egen regi komma tillbaka till den reguljära arbetsmarknaden. Exempel på sociala företag som funerar är Basta och Vägen ut.
Inlägg #11: Postat: 2008-01-19 17:30:00
Leif-Arne
9 Du tillför viktiga erfarenheter Jenni, fortsätt med detta för allt i världen.
Inlägg #12: Postat: 2008-01-19 19:01:00
Janne B
Jag citerar från ovan//
"-Alla håller sig fast i sin stol, försöker att inte blåsa bort och vågar inte göra någonting utanför ramen"// Just sådana uttryck hörde jag flera ggr de sista åren jag jobbade på socialbyrå. Vi hade ju dagliga kontakter med FK. Värre är att jag hörde det samma från AF - men där har vindarna vänt förvisso.
Inlägg #13: Postat: 2008-01-19 19:24:00
Leif-Arne
12 Citatet är helt ordagrant taget från en handläggare från Fk som jag känner, mellan skål och vägg då naturligtvis. I grunden är det olyckligt med en organsiationskultur där man drabbas av "ett öde värre än döden" om man skulle göra fel, framförallt drabbar de dem man i skall arbeta för.
Inlägg #14: Postat: 2008-01-19 19:26:00
Leif-Arne
Ett systemfel är att man i sin iver att få tillbaka människor till arbetsmarknaden, skruvar åt tumskruvarna, men fårmår inte tillse att där finns någon efterfrågan för dessa människor som kan ha blivit lite tilltufsade. Hur det skulle kunna gå till är material för en egen text.
Inlägg #15: Postat: 2008-01-19 20:06:00
Telluselle
8 Det är just det som är problemet. Man fortsätter att minska sjukpenningen eller straffa de sjuka istället för att lägga resurser på f & u på de förutsättningarna skapat ohälsan. Min boks första utkast är färdigt och ger ett förslag som ALLA kan göra... om jag hittar ett förlag...
Inlägg #16: Postat: 2008-01-19 20:23:00
Janne B
14 kan kallas tandkrämssyndromet. Nog så lätt att klämma ut men att få in krämen i en tub igen är nästan omöjligt...Detta lät som ett skämt men det var det inte.
Inlägg #17: Postat: 2008-01-19 21:01:00
Leif-Arne
15 Egentligen vat man ganska väl vad som orsakar ohälsa. En viktig del i den kunskapen är att det sällan är arbetslivet endast utan oftast en kombination mellan privata förhållanden och arbetsplatsen. Det som däremot saknas gedigen kunskap om är metoder att komma tillbaka från en lång sjukskrivningsperiod.
Inlägg #18: Postat: 2008-01-19 21:02:00
Leif-Arne
17 En person jag känner som skrev en uppsats om hur individer har kommoit tillbaka hade inledningsvis mycket svårt att alls hitta några som efter minsk 2 års sjukskrivning lyckets med detta sjukskrivning pga utmattningssyndrom
Inlägg #19: Postat: 2008-01-19 21:07:00
Leif-Arne
Så småningom fann min bekant ändå en handfull som lyckats. Metoderna var väldigt varierade allt från yoga till skogspromenader och arbete med djur. En annan förutsättning tycks åxå vara att där finns ett privat nätverk som förmår stötta på olika sätt.
Inlägg #20: Postat: 2008-01-19 21:07:00
Leif-Arne
Det största problemet ändå för att komma tillbaka är att mpnga inte kan gå tillbaka till sitt ursprungliga arbete, ofta inom offentlig sektor. Man behöver ett annat, vilket blir som ett moment 22 eftersom att ha varit långtidsjukskriven blir ett stigma som ofta hindrar vederbörande från att finna ett annat arbete.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...