Bryt Försäkringskassans monopol

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2008-01-20 11:17:00
Janne B
Leif-Arne/ Det du skriver stämmer så väl med mina socialbyrå-erfarenheter.
Folk som backas upp hemifrån och på arbetsplatsen håller sig friska länge än andra. Folk som anses ha ett "skitjobb" blir fort hängiga. De som inte motsvarar släktens förväntningar på akademisk karriär - mår illa.
Inlägg #22: Postat: 2008-01-20 11:22:00
Janne B
Det finns en historia om ett gäng sopåkare som ständigt var sjuka. Så fick de nya bilar, snygga skyddskläder, nya titlar etc. De skulle vara konsulter åt fastighetsägarna då soprum skulle byggas om. De fick en gång i månaden träffa kommunalrådet för att redovisa hur jobbet gick. Sedan upphörde sjukskrivningarna./ Denna historia har ju en inre sanning även om den inte går att bevisa...
Inlägg #23: Postat: 2008-01-20 12:04:00
Leif-Arne
21 Det finns några gemensamma nämnare som ofta finns med i bilden. Arbeten där medarbetarna har stora förväntningar på sig men begränsade möjligheter att uppfylla dessa, att ha varit utsatta för ett flertal omorganisationer. Ofta yrken inom vård och omsorg. Privat en situation där man förväntas ta hand om barn, gamla föräldrar mm, en situation som främst drabbar kvinnor.
Inlägg #24: Postat: 2008-01-20 12:12:00
Leif-Arne
22 Omvänt yrkesgrupper som ofta blir utskällda i media och annars ligger sämre till.
Inlägg #25: Postat: 2008-01-20 12:24:00
Leif-Arne
Å andra sidan, har man några andningshål lever man länge på dem. Jag var ute ocj joggade runt Oknö i morse. Kalmarsund var åter blått, himmlen var blå, Öland låg gyllengult på andra sidan sundet. Stränderna luktade riktigt hav eftersom där blåst upp tång. Därpå en frukost med god expresso till. Det lever man länge på.
Inlägg #26: Postat: 2008-01-20 13:48:00
Janne B
Andningshål i en eller annan mening måste vi alla ha. Det kan vara att återse det kära Kalmarsund eller resa till den ovanliga platsen. För mig Kinnekulle. För en del av oss ger den goda rutinen trygghet. Andra behöver starka upplevelser vid sidan om i natur eller kultur./ Det slitsamma vård av anhöriga tror jag är ett väldigt förbisett problem. För det tar den tid jag behöver vid andningshålet.
Inlägg #27: Postat: 2008-01-20 13:53:00
Janne B
Jag hittade en "död" kvinna efter en skogsstig för ca 10 år sedan. Jag hostade lite för att se om hon regerade. Hon rörde lite på en fot.
Behöver du hjälp
nej
Ska jag bara gå då
ja gör det!
Inlägg #28: Postat: 2008-01-20 13:59:00
Telluselle
21 Du tog orden ur min mun ;

Orsakerna är många; dålig självkänsla, svårt att sätta gränser, upphaussat tempo, höga krav, likriktning och normer och dåligt stöd. Gemensamt är hur vi bemöter varandra och vilka vi inkluderar vs exkluderar, tycker jag.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...