Jag är sosse, men kan tänka själv om kärnkraften

Showing page 6 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Inlägg #101: Postat: 2008-01-17 10:38:00
Inger-Sofia
Tack för de orden myrboa.Mod vet jag inte Inte heller det där,om det kvinnliga.UTAN mer Om En överlevnadsinstinkt,Som människa.Att inte tiga om det jag tycker och tänker.Sett.Upplevt.Jag vill kunna se alla världens barn i ögonen.Jag vill kunna sova gott i evighetens famn.: Kram
Inlägg #102: Postat: 2008-01-17 10:52:00
Jocke S
100 Nej just det, men "mansdominans" används ju märkligt nog som ett skällsord. Skall jag/vi dömas för att kvinnor inte yttrat sig här? Jag har faktiskt tagit fram argument, länkar och för detta blivt kallad det ena och det andra. Av andra män, och med föga stöd. Visst kan det finnas könsspecifika utgångspunkter. Men stöd saken, inte könet i denna och andra miljöfrågor!
Inlägg #103: Postat: 2008-01-17 14:27:00
CMO
I-S, Förbud mot, hormoslyr, asbest, ddt, och liknande är i mångt och mycket överloppsgärningar som drivs av "känslor" snarare än förnuftiga argument. Visst kan det vara vettigt att utesluta farliga substanser om det finns eller går att få fram alternativ som fungerar bra men besluten ska tas utefter en seriös analys av för och nackdelar och inte pga oproportionerlig rädsla pådriven av oseriösa larm.
Inlägg #104: Postat: 2008-01-17 14:30:00
CMO
Det är för att kärnkraften är säkrare än alternativen, inte för att den är absolut säker, som vi ska satsa på den. Inget är absolut säkert.
Inlägg #105: Postat: 2008-01-17 14:39:00
CMO
Ointelligenta flummiga personer ja såna finns faktiskt behöver inte en klapp på huvet utan snarare en spark i arslet och en uppmaning att göra hemläxan innan de kräver att bli tagna på allvar. Att låta känslor och okunskap styra våra beslut. Det om något är farligt. Och kom inte dragande med försiktighetsprincipen. Varje gång vi står mellan två möjliga val finns det risker och möjligheter förenade med båda alternativen.
Inlägg #106: Postat: 2008-01-17 15:42:00
Uno Hansson
Risken med kärnkraft är naturligtvis inte noll. Vad är nu detta för trams! Dem som arbetar i med att bryta uran drabbas ju hela tiden. Dessutom går det åt mycket olja att bryta uran, och det blir många avfallshögar som strålar ut radioaktivitet till omgivningen. Det bästa och mest lönsamma är att ta vara på den solexergi som finns i solenergin...
Inlägg #107: Postat: 2008-01-17 15:43:00
Uno Hansson
f/... Där finns det tusentals gånger mer exergi och emergi än vad som globalt används för närvarande. Och en stor del av vad som klantskallarna försöker använda är ju slöseri till ringa nytta.
Inlägg #108: Postat: 2008-01-17 15:51:00
myrboa
105/ Du menar att det finns flummaiga personer som förtjänar en spark iii....här kommer den. Anna-lena
Inlägg #109: Postat: 2008-01-17 15:52:00
Uno Hansson
Exergi av olika kvalitet från solen går ju t.o.m. att använda flera ggr om innan energin studsar ut i rymden igen, om den nu i ökande utsträckning inte hindras av de växthusgaser som åstadkoms med mänskliga aktiviteter till väldigt mycket onödiga arbetskostnader, som konsumenterna tvingas betala! Helt och hållet till ringa nytta!
Inlägg #110: Postat: 2008-01-17 15:54:00
CMO
106/ Läs läxan ordentligt Uno, ingen har sagt att kärnkraft medför noll risk.
Inlägg #111: Postat: 2008-01-17 16:09:00
Inger-Sofia
Hej cmo.Homoslyr och a..var bara exempel på.Hur de styrande/Intressenterna förde oss människor bakom ljuset.OCH undanhöll information/kunskaper ,Som dom hade.Om farligheterna/ dess risker.Dom som blev utsatta för följverkningar/skadorna.Fråntogs sina egna valmöjligheter.Till riskerna.På grund av desinformationen.För att det fanns/låg för mycket pengar i användandet.Försiktighetsprincipen Har jag inte ens nuddat vid Du har inte läst på ordentligt vad jag skrivit.f
Inlägg #112: Postat: 2008-01-17 16:14:00
Inger-Sofia
Det finns väl inga stora beslut.Vi skulle fatta/ta I vår privata sfär.Som t.ex..att investera våra pengar i något projekt.Utan att först skaffa oss information.Kunskaper.Från andra som är insatta.NOga överväga riskerna mot vinsmöjligheterna.Ta reda på allt vi kunde.Med tanke på oss,våra barns framtid.Före vi tog ställning.Fattade ett beslut om en investering.Det samma gäller väl kärnkraften.f
Inlägg #113: Postat: 2008-01-17 16:18:00
Mats TCM
Uno Hansson! Om Du vill se min "Cirkelfraktal" som jag skapat så maila: matstcmhotmail.com
Det är en matematisk skapelse. Med fraktal avser jag en geometrisk/matematisk skapelse, som har en oändligt lång, sammanhängande periferikurva, vilket innesluter en ändlig area. Cirkelfraktalen som jag gjort är en sådan fraktal, där radien hos varje ny, mindre cirkelfamilj utgör exakt den halva den föregående familjens radie.
Inlägg #114: Postat: 2008-01-17 16:24:00
Mats TCM
Jag är jävligt stolt över min fraktal! Jag halvchockade matematikerna på Stockholms universitet när de fick se den. Att en icke - matematiker kan göra en sådan perfekt fraktal är ovanligt. En oändlig, geometrisk serie med kvoten 3/4 <1, vilken konvergerar. Fraktalens perfekta symmetri medför att var och en av dessa fyra förgreningar innesluter en area, som är exakt lika stor som arean hos den första centrumcirkeln. En rent underbar symmetri och balans!
Inlägg #115: Postat: 2008-01-17 16:26:00
CMO
111/ Den verksamma substansen i hormoslyr 2,4-D är tillåten i EU och större delen av världen, det är världens vanligaste herbicid.
Inlägg #116: Postat: 2008-01-17 16:30:00
Mats TCM
Sveriges främsta matematiker på fraktaler i Uppsala blev imponerad liksom professor Göran Grimvall på KTH! Vissa menar att dess symmetri och balans matchar Helge Von Kochs världsberömda snöflinga från 1904! Jag är dock bara en glad amatör som tidigare har mailat professorer på KTH angående den omöjliga frågan: Vad är kaos? Jag har skrivit mitt svar till professorer. Ingen kan säga att den är rätt, men inte heller fel!
Inlägg #117: Postat: 2008-01-17 16:34:00
Inger-Sofia
Oseriösa larm säger du vidare,VILKA ?Det har och händer incidenter på våra och Andra k.kraftverk.Det finns inget oseriöst i det.DET är verkligheten.Vi behöver titta på alla sidor av kärnkraften.Nu och framåt.Skaffa oss kunskapeer från OLIKA håll.Det ligger inget flummigt i att VILJA VETA.KÄNNA till de faktiska riskerna.INNAN ett beslut fattas.Vi skall inte som i asbetsfallet Bli decinformerade.För att det finns pengar att tjäna och som vanligt,genom tid Bara finna oss,ta emot,tiga och svälja.
Inlägg #118: Postat: 2008-01-17 16:37:00
Mats TCM
Den briljante fysikern Werner Heisenberg, osäkerhetsrelationen d.v.s man kan inte titta på hastighetsmätaren samtidigt som man tittar på omgivningen, lär på sin dödsbädd ha sagt: "Jag har två frågor till Gud: Varför relativitet och varför kaos? Jag tror han bara kan svara på den första". En annan fråga: Kan någon här inne komma på ett exempel där det är enklare mindre mödosamt att återställa ordning än att skapa oordning i ett och samma "system"?
Inlägg #119: Postat: 2008-01-17 16:39:00
CMO
117/ Se 104/
Inlägg #120: Postat: 2008-01-17 16:40:00
Mats TCM
Jag mailade professor Göran Grimvall på KTH teoretisk fysik mina tankar kring kaos och han tyckte det var mycket intressant! Det jag gjorde är att använda "logistiska ekvationer". I en viss fas av ekvationen uppträder kaos och bifurkationer delningar. Men varför? Om någon här är intresserad av artikeln jag skrivit och vill få den, maila: matstcmhotmail.com
Showing page 6 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Laddar...