Inlägg #1: Postat: 2008-01-14 07:33:00
|
Inger-Sofia |
..Ja det är svårt.Det är mycket som händerAtt ta ställning till.Tänka på.Känna in.Ibland blir det för mycket. Då är det skönt att ha någon,som finns där,för en.När barnen flyttade.yrkeslivet tog slut.Jag blev sjukskriven Blev det en kris och Riktigt tomt.Inte bara fysiskt.Utan oxså för att jag var van att mest tänka,handla,känna utifrån andras behov/omvårdnad.Nu skulle jag möta mina egna.Det blev en strapatsrik resa.Då/där jag hittade under vägen- orden Och ett nytt/ till liv-i livet.k.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2008-01-14 08:30:00
|
Pia K |
Det är en livslång resa, känns det som, för först som sist, har man ju bara sig själv att lita till.
Kvinnor har den förmågan att sätta andras behov framför sina egna och sen, står de där kanske utan stöd, när det skulle behövas. Många har det svårt...
Tack att du engagerat dig i den här artikeln!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2008-01-14 10:01:00
|
Jocke S |
2 "Kvinnor har den förmågan..." Ja det där är ju en populär propagandaschablon i könsdebatten. Jämställt? Säkert sätter kvinnor ofta av nödvändighet barnen främst. Men i förhållandet till mannen kan det lika gärna vara tvärtom! Särskilt när barnen kommit, och åter av viss nödvändighet. Men påståendet är alltså en förenkling, missbrukad som moralism.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2008-01-14 10:08:00
|
peter_ |
3. Ja 2an är kanske oavsiktligt väldigt kvinnochauvinistisk. Män har också den förmågan! Såvitt jag har sett av världen så har de den i lika stor utsträckning som kvinnor.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2008-01-14 10:26:00
|
Jocke S |
Visst kan män vara ena riktiga egoister. Men det är ju knappast en hemlighet eller nertystat! Tyvärr måste ju män också i viss mån vara framgångsrika för att räknas. Fortfarande. Enligt åtminstone en undersökning i USA föredrar även feminister ha män som tjänar mer än de själva!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2008-01-14 10:29:00
|
peter_ |
Hänsynslöshet verkar vara sexigt.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2008-01-14 10:36:00
|
peter_ |
I övriga djurriket är det ofta så att alfahannen, den som dominerar och bestämmer med all önskvärd hänsynlöshet, är den som får para sig med honorna. Djurarten "människan" uppvisar väl i allra högsta grad samma mönster?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2008-01-14 10:42:00
|
peter_ |
I början av förra året kom antologin "Samtida feminism". Jag fick ett ex av en av författarna, men har förgäves försökt att hitta någon som säljer den. Den innehåller ett flertal strålande inlägg. Bla av Staffan Ulfstrand, professor emeritus i Zooekologi vid uppsala Universitet: "Kulturvarelser förblir Naturvarelser". Han redogör för hur hannar och honor beter sig i olika djurarter och det är komiskt och mycket slående hur människan inte avviker från dessa mönster.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2008-01-14 10:44:00
|
Jocke S |
Det verkar så, och det är ju frågan om vem som har den sexuella makten...Eller om det är "jämställt" i ett djupare perspektiv? Igår i "Parningens tio i topp" i TV, vilka djurhannar som är tokigast för att få till det vann "Redback spider". Han blir efteråt uppäten av honan när han försöker få ett andra nyp!
|
|
Inlägg #10: Postat: 2008-01-14 10:55:00
|
peter_ |
För människan så är nog livsvillkoren lite annorlunda idag på så sätt att man är medveten om att man kan bli gravid och vidta åtgärder mot det. Det kanske ändå finns i vår biologi en skillnad i könsdrift, eftersom kvinnan endast kan få ett mindre antal barn i en process som är mycket kostsam för större delen av de generationer som utvecklat vår art medan mannen kan få hur många som helst. Kvinnan måste då vara mer nogräknad och det håller inte att vara för het på gröten.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2008-01-14 11:00:00
|
peter_ |
Detta för jag inte fram som argument för att kvinnor och män ska vara på ett visst sätt, utan min generella poäng är att skillnader i livsmönster inte självklart betyder att någon är diskriminerad. Det är något att undersöka, inte att ta som utgångspunkt för en undersökning.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2008-01-14 11:02:00
|
Inger-Sofia |
Herr sex : NI behaga skämnta.Vad finns det för sexigt i hänsynslöshet.?Omtanke,omvårdnad om andra.Inom sitt yrke,Förhållande till familj/barn.Som Är en naturlig del när man har barnen i uppväxande.Och ett yrkesansvar.Är män lika bra eller lika mycket mindre bra .Likväl som kvinnor är det.Vare sig det gäller det ena än det andra.Men när män gör det bra.görs det till något märkvärdigt.För att han är man och förväntas, vara mindre bra ,på det.:z
|
|
Inlägg #13: Postat: 2008-01-14 11:08:00
|
peter_ |
12. Nej, jag skämtar inte. Hänsynslöshet verkar vara en attraktiv egenskap för många. Något att fundera på. Obs! Jag säger inte att alla tycker det. Jag tror att ju mer "omedvetna" och omogna vi är desto mer styrs av av "enklare" anpassningar, tex som denna.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2008-01-14 11:18:00
|
Jocke S |
12 Inger-Sofia. En gång skrev du i en kommentar Till "Vem skyddar våra söner": "Jämställdheten skall också bort." Hur menade du då, nu? Jag tycker att rättvisa mellan könen är självklart. Men "jämställdhet", att vi skall stå bredvid varandra och anpassa oss till oigenkännlighet, typ? När "jämställdhet" dessutom förfuskats till att vara bara på kvinnans villkor, nej på feminismens snäva tolkningsvillkor?
|
|
Inlägg #15: Postat: 2008-01-14 11:43:00
|
Inger-Sofia |
14.Det är så mycket jag tycker är naturligt och därför svårt att prata om.För att det är så självklart.Men INTE. Att vi skulle anpassa oss till oigenkännlighet.På det ena eller andra könets villkor.Du hör ju hur det låter.MAKT.eller underkastellse.Vi är människor.Lika men oxså väldigt olika som individer Inom ,som utom vårt eget kön.Vi skulle inte behöva förstora eller förminska varandra.Om vi insåg Vårt gemensamma åtagande/ansvar för våra/livets barn och vår jord.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2008-01-14 12:03:00
|
peter_ |
Ett annat irriterande antagande från feminister är att om vi blir medvetna om att vissa av våra val är könstypiska så kommer vi att inse att vi blivit manipulerade och välja utifrån ett högre perspektiv. Då kommer vi att välja annorlunda och vi kommer alla att vilja göra karriär, bli chefer, "ta plats" osv.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2008-01-14 12:03:00
|
peter_ |
Att många kanske skulle välja likadant som nu och att fördelningar i val mellan män och kvinnor kanske i en del avseenden inte skulle ändras så mycket finns inte deras världsbild. Det respekteras inte. En kvinna som satsar sin tid på hem och familj är lurad. En man som satsar på sin karriär är en skitstövel. Deras perspektiv är i grunden oacceptabelt. De vet inte vad som är bäst för olika individer.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2008-01-14 12:04:00
|
peter_ |
Politiken bör inriktas på att ta bort diskiminering och uppmuntra till att göra självständiga val och att vi uppmuntrar och bekräftar varandra. Hur sedan fördelningar i val blir från en tid till annan är något politiker får acceptera. De är våra valda ombud, inte förmyndare.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2008-01-14 12:16:00
|
peter_ |
Vi skulle gärna kunna ha lite allmänbildning om hur våra egna val får vissa konsekvenser och påverkar andra. Även om jag gärna skulle vilja lägga ansvaret på individen så vet jag att de flesta av oss gör livsavgörande egna och gemensamma val utan att tänka så mycket på konsekvenserna. Det vore väl bara bra att belysa det lite mer systematiskt, UTAN pekpinnar och syndabockar.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2008-01-14 12:30:00
|
Jocke S |
19 Peter, du skrev ju en bra artikel om Margot Wallström! Hon var intervjuad häromdan i SvD och breömde sin man för att han stått för markservicen med barn osv. Läste bara rubriken, men sedan såg jag en bra kommentar om just detta fall någonstans. Att "när hon gör karriär och han servar, då är det visst plötsligt OK"!
Eller hon: "Jag avskyr att stå i köket." "Hurra, så emanciperat!"
Han: "Jag avskyr att stå i köket". En sån ojämställd manschauvinist!"
|
|