|
Inlägg #1: Postat: 2008-01-13 19:00:00
|
|
CMO |
"Tur att det finns men synd att det ska behövas" som flicka sa om parfymen. Guantanamo är en dålig lösning på ett olösligt problem. För ett annorlunda perspektiv läs och lyssna på en essä av en f.d. förhörsledare fråm Gitmo. Länk: npr.org
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2008-01-13 20:47:00
|
|
Janne B |
En sådan här jobbig artikel kan ju inte falla alla i smaken, det blir för mycket ångest. Men USA har ibland varit det stora goda föredömet. Vad händer om det mer och mer går åt andra hållet. Vad heter unga människors idol-land i dag år 2008.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2008-01-13 20:53:00
|
|
Mats TCM |
Troligtvis Australien. Det verkar som att ju längre bort från Sverige landet ligger, ju mer lockande och exotiskt. Australien är ju som bekant sveriges antipod. Det här idiotiska resandet till Thailand har jag aldrig förstått mig på.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2008-01-14 10:22:00
|
|
Daniel Wijk |
Det är väldigt svinigt gjort utav USA. Det mest irriterande är att det verkar som om det inte går att göra någonting åt det som utsomstående.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2008-01-14 11:53:00
|
|
Janne B |
Genom att på egen hand uppfinna begrepp som "olagligt stridande" och placera dem på en militärbas på en fientlig ö - så har USA fråntagit dessa medmänniskor ALLA rättigheter./ Det är rätt märkligt att det finns flera till synes kloka personer som vill bli presidenter i detta land. UTAN att ha ngn ide om hur man löser denna gordiska knut.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2008-01-14 12:55:00
|
|
Jan E |
Jag är övertygad om att Guantanamo och oskicket att uppfinna egna lagar i strid mot Genevekonventionen, samt andra bisarra yttringar av det s k kriget mot terrorismen har skapat fler terrorister än som har oskadliggjorts. USA ägnar sig alltjämt enbart åt symptombekämpning och så länge man gör det kommer heller aldrig något krig mot terrorismen att vinnas.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2008-01-14 13:25:00
|
|
Unto S |
Guantanamo är bara en droppe i havet så att säga. USA har militär närvaro i 130 av världens 194 länder. Minst hälften av dessa 130 är diktaturer. Hur många oliktänkare som finns i deras USA-finansierade fängelser? Jag efterlyser vår fria medias analyser av School of America. I den skolan har USA utbildat 70 000 utländska militärer i tortyrkunskap och hur många av dessa utövar den inlärda tortyren mot oliktänkare i sina hemländer?
|
| |