Målet mot Tito: Våldtäktsanmälan efter 8,5 år?

Den här tråden diskuterar artikeln Målet mot Tito: Våldtäktsanmälan efter 8,5 år?.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2008-01-11 11:38:00
Leif-Arne
Media bombardera oss hela tiden med information om rättsfall av en viss karaktär, det kan vara både av godo som av ondo. Kanske vi lär oss att vänta med att vara allt för tvärsäkra till dess rätten hunnit pröva, den har ju till uppgift att, åtminstonde försöka vara opartisk, vilket inte besvärar våra kvällstidningar.
Inlägg #2: Postat: 2008-01-11 11:39:00
Pia K
,5 år är en lång tid, för lång, kan man tänka.
Men- det är väl inte endast det här fallet, det handlar om?
Orsaken kan ju vara, att tjejen mått dåligt i alla år, men inte ville anmäla, för att killen är en kändis?
Sen kan hon ju ha blivit avrådd att anmäla. Hon kanske inte vågade.
Inlägg #3: Postat: 2008-01-11 11:54:00
Nick
Efter flera lagreformer och under nuvarande rättspraxis är våldtäktsåtal en garanterad personlig katastrof för den misstänkte: obligatorisk häktning och åtal grundade endast på anklagelse från kvinnan. Även 10 år efter den påstådda våldtäkten.
Inlägg #4: Postat: 2008-01-11 12:03:00
Telluselle
Bra frågeställning! I mitt eget fall så var det ju en bekant, som vissa i min omgivning tog sida för, andra för mig, jag kom undan efter ett tag osv, vilket gjorde det svårt för mig att själv våga lita på min egen upplevelse av det. Det är så skamfyllt när det händer att man inte vill tro på det. Så det låter långt med 8,5 år men är det inte i praktiken för offret, så som jag jag ser det. Kanske ville hon helas utan anmälan men känner att det inte går?
Inlägg #5: Postat: 2008-01-11 14:13:00
Janne B
I måndags tömde fem polisbilar en friskola på all personal och förde dem till en polisstation för förhör..De hade inte kallats till polisstationen - de hämtades med våld utan förvarning. Personalen var inte misstänkt för något. Saken gällde en förälder till en av eleverna. Läs om detta märkliga ärende Länk: varldenidag.se
Inlägg #6: Postat: 2008-01-11 14:26:00
steno
Om jag läst rätt så kontaktades flickan av en annan som blivit utsatt för ofredande av mannen, det var orsaken till att det fanns orsak att försöka lagföra honom
Inlägg #7: Postat: 2008-01-11 15:20:00
Elina
Mitt svar på din fråga som du framställer det är :nej.
Inlägg #8: Postat: 2008-01-11 18:21:00
Sunny
Jag har blivit våldtagen av 2 män i livet o inte anmält någon. Jag ansåg som 15 åring inte att det kunde göras ogjort.Mitt beslut blev: håll avståndet! nu anmäldes det av min systers mamma:jag hade ingen aning om att han gjort samma sak med en 5 åring. Det fanns tekniska bevis nog för fällande dom även om jag vägrade tala
Men efter 8 år? Tja om han blivit åtalad men friad i ett nytt övergrep på något skyddslöst barn som inte blivit trodd. Bara då kan jag tänka mig att anmäla i efterhand.
Inlägg #9: Postat: 2008-01-11 18:30:00
Jocke S
Jag funderar på om det finns andra brott som kan leda till åtal efter 8 år. Mord javisst, men i övrigt?
Inlägg #10: Postat: 2008-01-11 19:53:00
missen
Om bevisen är starka så varför inte...tvivlar du på polisens kompetens eller? Men vänta nu...satt inte du inne för samma sak???
Inlägg #11: Postat: 2008-01-12 01:06:00
AlfVerner
Herr Butt! Rättegången är grotesk, utan att vare sig vara insatt i frågan eller ens intresserad. Det verkliga brottet är alla "kändisar" som inte redan när det skedde, stod upp och talade. Detta kändisslödder som inte stod upp då, kan hålla käften även nu. SKULLE det dessutom visa sig att Bertram frikänns, så är hans liv karriär slaget i spillror.
Inlägg #12: Postat: 2008-01-12 01:54:00
Jan E
Det är klart att det är märkligt med denna sena anmälan. Det talar emot kvinnan. En annan sak som talar emot henne är att hon har en fundamentalist som Thomas Bodström som juridiskt ombud.
Inlägg #13: Postat: 2008-01-12 08:55:00
Elvy
Tito Beltran. Världsartis? Vardå?
Inlägg #14: Postat: 2008-01-12 08:55:00
Elvy
Tito Beltran. Världsartis? Vardå?
Inlägg #15: Postat: 2008-01-12 12:04:00
susanna s
Svar nej jag skulle inte anmäla efter så lång tid, om jag hade blivit våldtagen och det gått så lång tid borde man rimligtvis ha kommit över det hela varför då riva upp såren igen.
Inlägg #16: Postat: 2008-01-12 12:06:00
susanna s
Fast man vet ju aldrig om man är svag och påverkas under flera år av såkallade vänner som uppförstorar en händelse för att sätta dit nån som de inte gillar börjar man kanske känna sig våldtagen fast man inte varit det från början en del människor är lättpåverkade
Inlägg #17: Postat: 2008-01-12 19:23:00
Pia K
att den här killen gillar tjejer, framgår ju tydligt- både små och stora!De flesta killar gör det, men inte alla går till verket för det. Somliga har spärrar.
Inlägg #18: Postat: 2008-01-12 23:26:00
Sunny
BB: Jag har tagit del av en del skvaller i helgen som gör att jag ställer mig väldigt tveksam till den här rättegången.
Men skvaller är ungefär lika pålitligt som kvällspressen så jag avvaktar med att ha någon åsikt.
Men nu är jag nyfiken nog för att vilja läsa dommen.
Inlägg #19: Postat: 2008-01-12 23:30:00
spitfire
Ja, det skulle jag kunna! Man kanske inte orkar gå igenom de psykiska påfrestningar det innebär att anmäla någon för våldtäkt. Det är en lång rättslig process som ofta innebär att man blir misstrod och bespottad. Kort och gott: det kan ta tid att samla mod och styrka.
Inlägg #20: Postat: 2008-01-13 23:27:00
AlfVerner
Så!! Nu är bilden klar. KändisBodström/Borgström får höra på en kändisfest att kändisBertram kompenserat sin litenhet på en barnflicka. Saken nämns som en parantes för att understryka att man inte gillar honom och som sannolikt har gjort det till en vana att nafsa på alla han kan.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...