Rödebyfallet: Får man inte lite skylla sig själv?

Den här tråden diskuterar artikeln Rödebyfallet: Får man inte lite skylla sig själv?.
Inlägg #1: Postat: 2008-01-10 16:12:00
Janne B
HUR MÅNGA djupt förtvivlade trakasserade människor sitter det inte runt om i vårt land och önskar att de hade ett rejält gevär. Folk som går lite dåligt, ser lite lustiga ut, som lätt blir spefåglar åt sysslolösa tonåringar. Dessa helt försvarslösa mot mopeder o skit i brevlådan är många tusen. Var så säkra!
Inlägg #2: Postat: 2008-01-10 16:14:00
Janne B
Kommer Media att gå runt och intervjua föräldrarna till de ca 10 tonåringar som medverkat till buset, trakasseriet etc. mot en handikappad pojke... NEJ säkert inte!
Inlägg #3: Postat: 2008-01-10 17:59:00
AlfVerner
Det är våld och motvåld, som den gamle Bo Widerberg sa. Mannen har ingen moralisk skuld, däremot en juridisk. Jag kan inte svära mig fri från att jag hade gjort samma sak. Var och en ska bära sin skuld, från politiker till föräldrar. Vilken världsbild har man som 15-åring när man tror att man kan trakassera en familj på detta sätt?
Inlägg #4: Postat: 2008-01-10 18:31:00
Mamma1
Man måste lära barnen tidigt rätt och fel. Det är bara vi föräldrar som kan göra detta! Om barnet gör något fel, gå ner på barnets nivå. Säg att det var fel och ta bort saken eller gå därifrån, låt barnet be om ursäkt om den orsakat någon skada. Så måste vi göra redan i småbarnsåldern!
Inlägg #5: Postat: 2008-01-11 06:41:00
Inger-Sofia
Hej.Att diskutera, Toppen på ett isberg.Istället för det underliggande.VARFÖR.VAD behöver göras för att i grunden förändra Det samhällsklimat som råder.Många barn placeras på dagis redan vid tidig ålder- vistas där och i skolan stor del av dagen.Föräldrar jobbar/studerar/sjukskrivna/skilda osv.Är det inte dags att omforma.Se med öppna ögon på den värld/verklighet vi lever i och som har förändrats i grunden. vi måste börja städa/hjälpas åt.Med ett förändringsarbete.f
Inlägg #6: Postat: 2008-01-12 13:52:00
robwen
Jag kan inte direkt säga att jag tycker synd om de i ungdomsgänget som blev skjutna. Om man gett sig in på en annan familjs trädgård med basebollträn och utfärdat dödshot så får man nog finna sig i att bli beskjuten. Visst, han kunde ha skjutit knäskålarna, men med tanke på framtida hemdaktioner efter något sådant, så var det nog lika bra att han gjorde jobbet ordentligt.
Inlägg #7: Postat: 2008-01-15 06:59:00
Inger-Sofia
God morgon.Rickard och Alla Ni andra.INGEN har lyssnat.BRYTT sig Förstått.Eller lyft ett finger för att bistå denna familj.Trots upprepade kontakter.DEN Likgiltigheten. När de profesionella-Besitter den Vars utövning är ATT HJÄLPA människor .Då är det TJÄNSTEFEL.GROVT Svek.Det är INTE svårt att känna in och förstå,den fruktansvärda psykiska press.Den vanmakt. Denna familj varit utsatt för.SÅ LÄNGE.Mycket är tillåtet i en sån här situation.Men INTE att skjuta/ döda en annan människa.f
Laddar...