Skolan - lärande eller indoktrinering?

Showing page 3 of 3: 1  2  3
Inlägg #41: Postat: 2008-01-05 16:05:00
Leif-Arne
En annan myt är att "ekonomismen" tagit över samhället. En ekonoms roll är mycket förenklat att påvisa vad, och vad inte, resurserna räcker till. Prioritering sedan är en fråga av mer politisk natur.
Inlägg #42: Postat: 2008-01-05 16:07:00
Jocke S
Har nu själv läst igenom artikeln. Jag rekommenderar den, utan hänsyn tagen till den som skrivit den. Utan som ren fakta, kan säkert kontrolleras av ett utbrett fenomen...
Inlägg #43: Postat: 2008-01-05 16:16:00
Janne B
40 LA/ Florence Nighingal var tydligen en mkt mångsidig person som var en mkt bra organisatör vid fronten, vad det gällde att organisera vården. Så hon satt inte bara oc h plåstrade om utan hade de stora perspektiven. Hon skrev brev på olika språk till olika makthavare för att få fram hjälpresurser osv.
Inlägg #44: Postat: 2008-01-05 16:18:00
Janne B
Jag hörde ett litet radioföredrag i radion om henne för ngt år sedan. Hon passade inte riktiugt in i den dåtida kvinnobilden. Så hon har oftast bara beskrivits som modig sköterska, inte som en ledargestalt osv.
Inlägg #45: Postat: 2008-01-05 16:19:00
Inger Olsson
Leif-Arne: är det inte en starkt förenklad bild? När jag läste kameral ekonomi fick vi även lära oss räkna ut "flaskhalsarna". Optimala resurser har alltså redan sina innebyggda begränsningar.
Inlägg #46: Postat: 2008-01-05 16:29:00
Inger Olsson
Förlåt: läste lite fel "och vad inte"...
Men, tror du att ekonomerna är helt objektiva i sina bedömningar? Att de inte ens är politiskt färgade eller påverkade eller påverkbara?
Inlägg #47: Postat: 2008-01-05 16:58:00
Inger Olsson
35, 36 Det är min uppfattning också. Konsten - måleriet för hand! - vittnar om begränsningarna. Men jag hoppas fånga bilderna en dag. Få "flow"...
Svar 20 Peter: Här förstår jag dig inte: "En matematiker behöver inte brottas med verkligheten." Matematisk/filosofisk historia vittnar om att f ö r k l a r a verkligheten...
Inlägg #48: Postat: 2008-01-05 17:06:00
peter_
Matematisk härledning och bevisning är oberoende av hur verkligheten är beskaffad. Å andra sidan så leder nya problemställningar inom exvis fysiken till att nya samband och metoder måste utvecklas inom matematiken.
Inlägg #49: Postat: 2008-01-05 17:16:00
Inger Olsson
Jag menar, förklara är en sak - leva i den är en annan!
Inlägg #50: Postat: 2008-01-05 17:20:00
Leif-Arne
46 Inger, ingen är någonsin helt objektiv Vi är alla färjade av våra erfarenheter mm. Inte minst natiolalekonomi.
Inlägg #51: Postat: 2008-01-05 19:33:00
Pia K
Och jag måste säga att jag fattar mindre och mindre. Matte var mitt svagaste ämne i skolan, men jag tror, att med rätt lärare, skulle jag kommit långt*L*
Inlägg #52: Postat: 2008-01-05 19:36:00
Pia K
Jag tycker att skolan skulle omformas mer individinriktat. Man kan inte tvinga de som inte vill lära sig, att lära sig. Det borde finnas något annat anpassat för dem- men i stället blir det skolk. Är det pedagogiskt eller metodiskt?
Inlägg #53: Postat: 2008-01-06 12:10:00
Inger Olsson
50 Är då ditt påstående om "myt" i 41 helt korrekt? ;-
Inlägg #54: Postat: 2008-01-06 12:11:00
Inger Olsson
Pia K: för min del fick man stänga högstadiet i dess nuvarande form!
Inlägg #55: Postat: 2008-01-06 12:23:00
Inger Olsson
Varför gå emot naturen? Varför inte låta tonåringens utveckling verka optimalt? DET är ekonomi, att hushålla med resurserna. "Matte" finns överallt - om än sublimt! Trams är något annat påstående.
Det som art.förf. klagar på o som har gjorts i alla tider är följande:
Inlägg #56: Postat: 2008-01-06 12:23:00
Inger Olsson
Man fostrar för en f r a m t i d som aldrig tonåringen kan befinns sig i!
När de sen frågar "varför" står "kunskapsbäraren" med brallorna nerdragna. Låt t ex näringslivet komma in redan på högstadiet. Låt ungarna få delta i verkligheten!
Inlägg #57: Postat: 2008-01-06 12:23:00
Jocke S
Det finns fördomar om myter och myter om fördomar. Och vad som är hönan eller ägget som kom första eller om det görs en höna av en fjäder är lätt att säga. Men inte att bevisa!
Inlägg #58: Postat: 2008-01-06 12:24:00
Inger Olsson
Typ "Individuella programmet" o Komvux grundutbildningar tror jag inte skulle behövas längre.
Showing page 3 of 3: 1  2  3
Laddar...