Hunden Barry - en livskamrat

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2008-01-03 14:43:00
Sunny
Tack L-A. Jag önskade nog en jättehund som barn för att inte behöva vara så räff för den fysiska mobbningen jag var utsatt för. Jag kom ofta hem sönderslagen o då blev det inte roligt: Horungen hade förstört dyra kläder igen : Annars kan en liten hund ha ett lejons hjärta!
Inlägg #2: Postat: 2008-01-03 14:56:00
Leif-Arne
Jag kan nog förstå tjusningen med en stor hund, när man var liten hade även jag ibland velat ha en riktigt stor hund med. Någon har sagt att en hund inte har något egentligt begrepp om sin storlek vs andra hundar, den är en hund bland andra hundar helt enkelt.
Inlägg #3: Postat: 2008-01-03 14:58:00
Leif-Arne
Herr Bobby är nåstan alltid föredragsam med andra hundar som han möter, kul med kompisar liksom. Kommer någon hund eller katt in på tomten däremot blir han rabiat ilsken. Tom gjorde han ett försök att äta upp en grävling.
Inlägg #4: Postat: 2008-01-03 15:29:00
Janne B
Har hundar ett eget storleksbegrepp - det har jag också funderat över! Jag sett små taxar stå skälla på hur strora hundar som helst, det ser livsfarligt ut. Men verkliga Bamse-bett är visst ovanliga?
Inlägg #5: Postat: 2008-01-03 15:30:00
Janne B
3 Revirgränser tror jag alla hunder har ett mkt klart begrepp om.
Inlägg #6: Postat: 2008-01-03 15:53:00
Jocke S
Det brukar oftast vara så att små hundar skäller ut de stora, som ofta inte alltid förblir tysta. De små hundarna känner sig rädda, därför skäller de. Så nog har de storleksbegrepp, som vargar. Revirgränser för moderna stadshundar är nog kompicerade saker, som jag de knappast ens själv har koll på där de går på husses/mattes villkor och ofta i koppel.
Inlägg #7: Postat: 2008-01-03 18:23:00
Sunny
Min lille bassset ja numera över 30 kg men med korta ben är övertygad om att han är den starkare här.Han överföll Bamse vid alla möjliga tidpunkter o trots att den store hunden försökte avvvärja det blev det ordentliga skador till slut.Inte misnt på mig som stod i mitten.Lillen kastrerades men gav ändå inte helt upp: han kissar i Bamses hundsäng o även i gubbarnas sängar. Helst ska det bara vara han o jag.Tack gode Gud att Bamse inte tar i: ett enda bett skulle kunna döda Bellma
Inlägg #8: Postat: 2008-01-03 18:27:00
Sunny
Bamse blev ute attackerad av en liten tax! Det krävdes 3 vuxna för att dra i sär dem o få upp Bamses käkar: Taxen illtransporterades till Hundsjukhus o överlevede som tur var men billigt blev det inte! Men när de möttes efteråt måste jag dra bort Bamse :taxen försökte få revanch! Han kan omöljligt ha bedömt strorleksskillnaden rätt?
Inlägg #9: Postat: 2008-01-03 18:32:00
Sunny
Barry här var ju en omplacerinshund: som sådan krävde han lugn hemma. Svärsonen vistas ibland i medeltiden o samlar dräkter o vapen: sonen o han skulle fäktas för skojs skull .Barrry blev orolig: båda var ju flockmedlemmar.Till sist tog han språnget o hoppade på sonens överarm o axel bakifrån:Svärsonen bodde ju i huset.Men här tog han ett fast men mycket varsamt grepp tills sonen släppte svärdet.Man märkte att han var väldigt försiktig.
Inlägg #10: Postat: 2008-01-03 18:39:00
Sunny
S:t Bernhard stod för några år sedan överst på listan av den ras som dödat flest människor.Uppe i S:T Bernhard hade de burar o sådana där vilddjurstängsel framför för att hindra turisterna att råka illa ut; de hade haft ett dödsfall.
Dessa hundar är inte argare utan de har en sådan styrka i framför allt käkarna.Slåss mina så måste jag ligga ner o sära på dem med fötter o händer:Jag går alltid barfota inne för att kunna skjuta bort Barry från en ilsken Bellman som jag greppar runt nacke o öro
Inlägg #11: Postat: 2008-01-03 18:40:00
Sunny
Men de är underbara mot barn:varliga o tålliga o de är oerhört tillgivna sin flock!
Inlägg #12: Postat: 2008-01-03 19:07:00
Jocke S
Storleken verkar spela rolll vad jag sett, men genom all framavling som vi utsatt vargen för så finns det säkert både rasmässiga och individuella skillnader. Jag är bara amatör på området. Vi har en Parson Jack Russel terrier, 6 kg tik. Avlades fram av prästen PJR för att både kunna hinna med hästarna och sedan skrämma ut en dubbelt så stor räv ur grytet. En hemsk jaktform.
Inlägg #13: Postat: 2008-01-03 19:11:00
Jocke S
Sitter än med h-tummen i plåster. För första gången sedan hon var valp bet hon till ordentligt. Hon hade hoppat in i ett öppet skåp där både telefon och elsladdar finns, mitt under värsta nyårsaftonssmällandet. Jag var dum och "lite glad i hatten" och försökte bara dra ut henne. Men hon var ju livrädd! Undrar varför just hundar är så rädda för smällar, men bara vissa!
Inlägg #14: Postat: 2008-01-03 21:02:00
GunnarL
Jag såg just i Rapport att vi spenderar mer tid och pengar än någonsin på husdjur! Det tycker jag är ett tidens tecken! Att älska råttor och ormar blir mer och mer naturligt medan antalet hemlösa växer!
Inlägg #15: Postat: 2008-01-03 22:12:00
Sunny
Jocke: att Barry var rädd tror jag beror på de 6 eller 7 hem han varit i under sitt första år: Vi hittade ju bara det första o det sista.
Att lille Bellman är rädd beror på att han är en rädd personlighet.Vår kinesiske medboende smög en gång bakom honom för att leka. Han blev så rädd att han kissade på sig o skälller som en galning på stackars Bo efter 2 år!
Inlägg #16: Postat: 2008-01-03 22:36:00
Sunny
Gunnar:Du har en poäng!
Och med ditt goda hjärta så inser jag att du tänkt över det hela. Hos mig finns ingen motsättning.Jag har haft förmånen att hitta en handfull tonåringar på driven som blivit mina extra barn! Jag skulle självklart aldrig blivit godkänd som fostermor så jag har bara låtit dem flytta in.Favoriterbarn som alla tillbringat över 20 år i familjen är Bettan,Juhani,Nicke o Jonny.B har nyss doktorerat på jordeurission:hon är klimatmedveten.
Inlägg #17: Postat: 2008-01-03 22:42:00
Sunny
Juhanni ligger med en fiskeflotta runt Island o Nicke är hemma flera gånger i veckan.Jonny tog sitt liv för 2 år sedan:Jag har avgiftat honom flera gånger än jag kan räkna men den här gången hade han arbete,flickvän o en liten baby.Tufft.
Vi har även ett enkelt gästrum för den som saknar bostad.Så slåss jag i 10 talet ideella föreningar: Mer orkar jag inte med nu när Den käre är så sjuk Försöker finnas där för barnbarnen men det är inte alltid ta parti
Inlägg #18: Postat: 2008-01-03 22:47:00
Sunny
Jag älskar alltså inte människor mindre på grund av mina husdjur!
Men jag litar mera på mina hundar än på de flesta människor!
Erfarenheten har oxå visat att det varit rätt.En av mina senare älskare var avskydd hos hundarna. Han visade sig vara efterlyst för 10 grova rån!
Inlägg #19: Postat: 2008-01-03 23:59:00
Jocke S
14 Med tanke på den initierade kulturdebatten på annan plats, så kanske det kan betecknas som mer "kulturligt" än "naturligt" att ha råttor och ormar som husdjur?
Inlägg #20: Postat: 2008-01-04 19:53:00
GunnarL
16-18/ Sunny, När jag skrev inlägget så hade jag absolut inte Dig i tankarna. Jag vet att Du är en generös och god person som vill både människor och djur väl! Så mitt inlägg var på intet sätt riktat mot Dig - snarare mot det alltmer markanta klassamhällets framväxt där ord som medmänsklighet och solidaritet har slutat att vara något annat än just ord!
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...