Byggnads - Go Home!

Den här tråden diskuterar artikeln Byggnads - Go Home!.
Inlägg #1: Postat: 2007-12-18 21:29:00
Unto S
Så där ja! Nilsson, den store arbetarhataren med kommunistiska föräldrar. De tog inte många minuter innan han fick igenom sin hatartikel.
Inlägg #2: Postat: 2007-12-18 22:36:00
Janne B
De fackliga protesterna utanför grindarna i Lidingö måste ha haft fel upplägg. Arbetarna där inne upplevde facket utanför som sina fiender, som ville beröva dem jobb. Inte som vänner som ville hjälpa de svaga, utsatta. Fackets hela upplägge skulle ha varit att helt satsa på en tydlig solidaritet. De skulle bl a skaffat fram bättre mat och kläder vilket uppenbart behövdes. I Princip hade kanske Byggnads rätt - men det räcker inte. Man måste göra rätt också.
Inlägg #3: Postat: 2007-12-18 23:19:00
AlfVerner
Det finns ingen fackförening i Sverige, däremot en halvmyndighet, precis som herr Nilsson skaldar. Den svenske byggjobbaren ser gärna att hans villkor försvaras, samtidigt som han själv anlitar ett gäng svartjobbare från andra länder. Hela rörelsen har gått ideologisk bankrutt, framgångsrikt lett av Göran Person och Vanja Lundby Wedin.
Inlägg #4: Postat: 2007-12-18 23:46:00
Yngve K
Under depressionen i början 1930-talet blev många författare kommunister. När de avföll från kommunismen skrev de böcker i stil med:" Jag trodde på kommunismen". De blev de mest extrema antikommunisterna. Samma sak hände med 68:orna. De mest radikala maoisterna gick ofta längst till höger i sin politiska tro. Lars Nilsson är en av dem. Jag har inte befunnit mig längst till vänster så jag har behållit min vänsteruppfattning i mer än 45 år.
Inlägg #5: Postat: 2007-12-19 03:16:00
Uno Hansson
Det är väl inget nytt att byggföretagen och byggfacket utgör en del av det sedan länge återuppväckta skråväsendet med mästare och gesäller för att med hjälp av statens våldsmonopol, skinna alla andra människor och konsumenter - som hyr och köper bostäder - in på bara skelettet!
Inlägg #6: Postat: 2007-12-19 20:42:00
Jan E
Ja, nu lär den värsta byggnadsmobben anförda av obersturmbahnfüher Bromander bli tvungen att ligga lågt. Domen var överraskande positiv. Den slår fast att det inte är fel med fackliga stridsåtgärder, men att såna måste vara proportionella. Byggnads agerande var helt oproportionellt i förhållande till både syfte och konsekvenser. Man missbrukade sin maktställning grovt. Det är mycket positivt att sånt nu kan stävjas. Byggnads borde ägna sig åt fackligt arbete istället för att agera som en maffia.
Inlägg #7: Postat: 2007-12-26 10:44:00
steno
Byggnadsarbetarförbundet har gjort vad denna skyddade bransch tillåtit. Branschen är uppenbarligen mycket lönsam. Löpande räkningar är vanliga.Byggen blir alltid dyrare än vad som planerats. Ett klondike i förhållande till andrq branscher. forts
Inlägg #8: Postat: 2007-12-26 10:48:00
steno
Inom industrin får inga maskiner stå oanvända. Helst ska de gå dag och nat och det gör de också i många branscher till ex i pappersindustrin. Går man omkring i ett samhälle så ser man byggnadsmaskiner stå oanvända överallt. Villatomter eller stora byggnadsplatser.Lyftkranar, jordbearbetningsmaskiner kan stå i veckor. Byggnadsmaterial ligger öppet överallt och vittnar om att här finns det marginaler
Inlägg #9: Postat: 2007-12-26 10:49:00
steno
Varför wkulle inte Byggnads ta för sig när deras arbetsgivare gör det?
Laddar...