Inlägg #1: Postat: 2007-12-18 16:12:00
|
Inger Olsson |
"Vad bör vi kalla en person som utger sig för att vara den som alltid har funnits..."
Tja, vi kan "riva murar med händer" gn att tron försätter berg. Som jag ser det är "Jesus" en metafor för mitt eget s a m v e t e -den kommunicerande vägen till "Gud".
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-12-18 17:15:00
|
CMO |
C.S. Lewis in his book Mere Christianity writes the following: "I am trying here to prevent anyone from saying the really foolish thing that people often say about Him Jesus Christ: "Im ready to accept Jesus as a great moral teacher, but I dont accept his claim to be God." That is the one thing we must not say. A man who was merely a man and said the sort of things Jesus said would not be a great moral teacher.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-12-18 17:41:00
|
Janne B |
Du har skrivit en viktig och nyanserad artikel med de klassiska frågor som ingen troende eller sökare kan smita förbi. Det har skett väldigt mycket forskning på senare år som gör den historiske Jesus mer och mer sannolik. Detta har inte uppmärksammats av alla. Men du tar fram det här!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-12-19 09:23:00
|
Janne B |
324 läsare på mindre än ett dygn. Det lär oss mkt om RUBRIKENS betydelse och hur Sourze fungerar. Inte mig emot, jag har inget alternativ.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-12-19 10:23:00
|
kevbea |
Jag tvivla inte en sekund att det fanns en kille som heter Jesus. T.o.m. den Israeliska staten säger så. Men att han var son till en enligt mig icke existerande Gud finner jag lite långsökt. Han var dåtidens Jo Libero helt enkelt.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-12-22 09:49:00
|
Janne B |
Grattis biologiska Petter till ett väldigt antal läsare. Religiösa ämnen fungerar, folk är intresserade. Hur pass troende vi äör går ju inte att säkert mäta. Men min erfarenhet är att den privata religositeten är mkt stor. I radion sitter det kultursnubbar nu och berättar att de aldrig går i kyrkan i Sverige. Men på alla sina utlandsresor går de in i kyrkor och tänder ett ljus för pappa och mamma!!!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-12-26 21:52:00
|
Angelvonfix |
Efter läst din mycket fascinerande text så undrar jag bara. Kan det vara så att de som skrev bibeln tillskrev Jesus mirakler. För att verkligen visa att han stog över alla andra. Jag är troende,men finner d et ganska löjligt att han gick på vattnet. för att ta ett exempel
|
|