Inlägg #21: Postat: 2007-12-18 22:46:00
|
Unto S |
>19 Janne B. Att vara katolik är det lättaste. Man kan ”synda” hur mycket som helst. Sedan är det bara att gå och bikta sig och lämna en bunta sedlar som försoning. Kennedy t.ex. Han missbrukade hydrokortison, amfetamin och en massa fruntimmer enligt tv-kanalen Discovery Civilisation. Hur många gånger han biktade sig har jag inte sett någon statistik av.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2007-12-18 22:56:00
|
Janne B |
Tidigare i kväll läste jag vad Wikipedia anser vara "Kristendom". Det är en text där som nagelfarits av tusentals läsare. Jag tycker nog att det var en bra sammanfattning. // Frälsningen är en möjlighet för den syndare som uppriktigt ångrar sig och botar/ställer till rätta. Syndaren måste Bättra sig och påvisa resultat. Därefter kan han få syndernas förlåtelse. /Jag kan inte i Bibeln se ngn automatisk förlåtelse.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2007-12-18 23:18:00
|
Unto S |
>22 Janne B. Beträffande katolikerna. Var i Nya Testamentet kan man läsa att den kristna kyrkan skall ha helgon, munkar och nunnor och att dom skall leva i celibat? Är det inte någon sorts kvarlämna från månggudade, hedniska romare?
|
|
Inlägg #24: Postat: 2007-12-19 09:37:00
|
Janne B |
Jag är fel person att förklara katolisismen. Främst vänder jag mig emot sådana egna påhitt som skärselden och avlatshandeln. Varken Jesus eller Paulus organiserade hirakier. När Paulus talar om biskopar menar han lokala församlingsföreståndare, ovanför dem fanns inget. Urkyrkan var en väldigt jämställd kyrka./ .
|
|
Inlägg #25: Postat: 2007-12-19 09:37:00
|
Janne B |
Men ngn gång efter år 300 började det katolska samfundsbygget, som jag vet för lite om. Det var djupt olyckligt att detta sammanföll med romarrikets fall. Så Kat Kyrkan blev plötsligt även en rent världlig makt. En livsfarlig kombinatio
|
|
Inlägg #26: Postat: 2007-12-19 09:43:00
|
Janne B |
Nunneklostren vare ofta den enda undanflykten en ung kvinna hade under många år, de som av olika skäl inte ville eller kunde gifta sig. Det kan låta bakvänt men de hade säkert en större frihet där än under sina bröders förmyndarskap osv./
|
|
Inlägg #27: Postat: 2007-12-19 09:43:00
|
Janne B |
Klostren fungerade ju också som bibliotek, sjukhus, fattighus, rum för resande mm. De förde in nya jordbruksmetoder och visade upp för efterföljd. Varnmhems kloster när mig här hade redan på 1200 talet vatten och avloppsledningar i väggarna. Säkert ytterst hälsobefrämjande.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2007-12-19 09:49:00
|
Janne B |
Missionsstationerna i Afrika som grundades för 50-150 år sedan påminner mycket om klosterlivet. Inte vad det gäller celibat men på de andra sätten. Göran Skytte har nu gett ut en bok om detta efter att ha varit på plats länge. Förra året kom en liknade bok om livet arbetet på en missionsstation, som var skola, vårdcentral mm.
|
|
Inlägg #29: Postat: 2007-12-19 14:36:00
|
Leif-Arne |
27 I den lilla köpingen finns runerna efter ett Johanniter kloster bevarat. Det skall ha fungerat både som sjukstuga och värdshus. Verksamheten upphörde från och med knäckebröds Gustav. Dock är johaniterkorset repressenterat i kommunens vapen. Boxningsklubbens matchtröjor är vita med rött johaniterkors.
|
|
Inlägg #30: Postat: 2007-12-19 16:04:00
|
CMO |
24-25/ Det är fel att tala om vad "Katolska kyrkan" gjorde år 300. Det var i princip den enda kristna kyrkan i europa fram till 1054. Katolsk betyder ju allmän eller universell. Protestantismen bröt sig som bekant inte ut föränn på 1500-talet.
|
|
Inlägg #31: Postat: 2007-12-20 09:52:00
|
Janne B |
CMO/ Du har väl rätt, men jag satt o vägde med orden. Hur länge varade Urkyrkan, Fornkyrkan.? Kan man inte anse att efter Nicea 325 med sin trosbekännelse fanns en början till samfundsbygge. Men det grundades rätt fort fria kloster. Säkert också församlingar som inte ville inordna sig i ngt system.
|
|
Inlägg #32: Postat: 2007-12-20 09:56:00
|
Janne B |
Numera anser man att Sverige missionerades från tre håll samtidigt. Från England, Tyskland samt från Öst av den mkt tidiga ortodoxa kyrkan. Man kan se det på att de äldsta gravstenarna har lite olika symboler. "Liljestenar" är ett mysterium. Var kyrkan i Sverige friare från Rom än andra kyrkor, p g a det geografiska läget??? Var det lättare att göra reformation av samma skäl?
|
|