Inlägg #1: Postat: 2007-12-18 12:31:00
|
Leif-Arne |
God Jul båd Janne och Unto. Jag undrar lite försiktigt om inte broder Unto någongång tidigare läst landsmannen Waltaris "Rikets hemlighet"
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-12-18 12:47:00
|
Janne B |
Från förlagsreklam///
"Rikets hemlighet" av Mika Waltari
Vi är nu framme vid tiden för Jesu korsfästelse. En ung romare kommer till det heliga landet på besök och får uppleva korsfästelsen, uppståndelsen och vad som sedan händer. En fantasieggande inblick i närmaste kretsen runt Jesus som det kunde tett sig för en utomstående. Fantastiskt berättat av Mika Waltari! // Vem har läst den och kan berätta mer??
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-12-18 13:29:00
|
Leif-Arne |
2 Jag har läst den, har du den ännu oläst Janne? Då har du en stor läsupplevelse kvar.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-12-18 13:34:00
|
Leif-Arne |
Jag skall inte berätta handlingen men som läsupplevelse tycker jag att boken ligger åtminstonde i närheten av Bulgakov Mästaren och Margarita. Båda uppehåller sig dessutom en hel del vid Pontius Pilatus dilemma.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-12-18 14:24:00
|
Janne B |
Jag har ju lkänge förstått att detta är en bok som vunnit stort erkännande. Jag sökte nu en lite bredare rencition men hitta ingen, det var nog bra. Jag får väl gå tvärs över gatan här till min Bibba och fråga, Jag har stora problem med min nacke men en hel del ska jag väl kunna läsa.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-12-18 18:03:00
|
Unto S |
Hej Janne B och Leif-Arne. Tack för kommentarerna! >Janne B. Är inte Tomasevangeliet det femte evangeliet. Är det inte dags att skriva det sjätte, nu, så där 2000 år efter de första. Dags att skriva ett evangelium som är trovärdig och som inte präglas av romarnas ockultism. Lite mer vetenskapligt tack!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-12-18 18:52:00
|
GunnarL |
God Jul både Janne, Leif-Arne och Unto! Även om Untos reflektioner såväl omkring Bibeln som julgranen knappast är särskilt korrekta och än mindre vetenskapliga så får det väl passera ganska okritiserat. Paulus skrev inget evangelium Unto, och julgranen är en tysk sedvänja från slutet av 1800-talet - knappast länkad till religion över huvud taget. Men ha det så bra! Och George W Bush har vi samma uppfattning om.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-12-18 19:02:00
|
Janne B |
Gunnar/ Jag anser det högst värdefullt med ett pågående samtal i dessa frågor. Utläggningarna kan svänga mellan vetenskaplighet och känslosamhet.Som regel ser man vad som är vad.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-12-18 19:04:00
|
Janne B |
Jag vill inte ta ifrån någon deras upplevelse av bibeln eller Jesusgestalten. jag går aldrig emot någons upplevelser menar jag. Men ibland hittar man rena lögner som att bibeln började skrivas flera hundra år efter Kristus. Då ilsknar jag till....ett par ggr om året. Frid så länge...
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-12-18 19:09:00
|
Janne B |
Kyrkan har i alla tider ansett att det finns fyra evangelier men inget hindrar dig Unto att utse ett femte. Men just Tomasevangeliet handlar nog inte om Jesus! // Vad skulle du Unto säga om ett evangelium utan under och mirakler strängt vetenskapligt. Skulle du verkligen vara nöjd med det? Bra berättelser kan ju Selma Lagerlöv bjuda på!
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-12-18 21:06:00
|
Unto S |
>7 GunnarL. Paulus skrev inga evangelier, där har du rätt. Men Paulus var polare med evangelisterna. Han var också kyrkans största auktoritet. Senare forskning visar att Paulus ändrare mycket i det ursprungliga i Jesu liv. Mycket av mina kunskaper har jag fått av Discovery Civilisation och Discovery Science tv-kanaler med utmärkta vetenskapliga program.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-12-18 21:07:00
|
Unto S |
forts. Det där alternativet med julgranen har jag tagit från Vakttornet Jehovas Vittnen. Dom lär vara bokstavstrogna?
|
|
Inlägg #13: Postat: 2007-12-18 21:15:00
|
GunnarL |
11/ Paulus har tyvärr påverkat svenska kyrkans förkunnelse alldeles för mycket. I mina ögon var han den tidiga kristendomens Målle Lindberg som åkte runt och förkunnade hur församlingar skulle organiseras och hur man skulle leva. Bl.a. har han en ganska otäck syn på kvinnans roll. Hans påhitt var knappast förankrade i vad Jesus förkunnade. Jesus nämnde varken präster eller församlingar så vitt jag vet.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2007-12-18 21:16:00
|
GunnarL |
12/ Och det där med julgranen - lita aldrig på Jehovas vittnen!
|
|
Inlägg #15: Postat: 2007-12-18 21:26:00
|
CMO |
Skönt att teologiska auktoriteter som Unto och GunnarL reder ut begreppen för oss andra.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2007-12-18 21:37:00
|
Unto S |
>14 GunnarL. Jag brukar inte lita på troende så mycket men just nu har jag två som jag litar på. De är Janne B och Kyreus.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2007-12-18 21:47:00
|
Unto S |
>15 CMO. Jag är ingen teologisk auktoritet. Som sagt hämtar jag mina visuella kunskaper från Discovery Civilisation och Discovery Science. Och när det gäller religionskritiska program så är dom ofta amerikanska. Undrar bara om dessa program visas i USA så att folk får bilda sig en egen uppfattning och så att de inte bara är inskränkta kristna med uppfattningen att våldet är det enda som kan användas mot otrogna Den kristne profeten George Walker Bush´s lära.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2007-12-18 21:58:00
|
CMO |
Det lustiga är att nästa president kan bli betydligt mer bokstavstrogen än metodisten Bush, nämligen om "baptistpastorn" Huckabee vinner. Då får väl den kristofoba vänstern krupp...
|
|
Inlägg #19: Postat: 2007-12-18 22:30:00
|
Janne B |
CMO / Jimmy Carter var sydstatsbaptist tills han tyckte de var för fundamentalistiska, då bytte han tåg. Kennedy var katolik. Hur mkt märktes dessa herrars tro i ämbetet. IKE var nog presbyterian.Men bodde väl nästan på golfbanorna.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2007-12-18 22:37:00
|
Unto S |
Condoleezza Rice? En paptistpredikant i yngre år! eller kanske är det fortfarande?
|
|