|
Inlägg #1: Postat: 2007-12-15 10:12:00
|
|
rovnug |
Det händer mycket i mellersta Östern men sedan när har Nazaret flyttats till Genesarets strand??
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-12-15 17:15:00
|
|
Elina |
Nej, de behövde ingen GPS. Även idag får man resa efter stjärnorna när all teknik pajar. Sonen önskar sig en sextant. Att lita på tekniken på en långresa över havet till platser ingen seglar, är att vara övermodig.
Bra med en lite religiös text för det är Jesu födelse vi firar inte Kalle Anka eller shoppa-mer-dag.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-12-15 19:39:00
|
|
Unto S |
Janne B. Här sitter jag framför datorn, har precis ätit middag, druckit vin. Tänkte på bröllopet där Jesus förvandlade vatten till vin. Visst är berättelsen om Jesu liv en underbar legend som tyvärr slutar i ett brutalt mord. Jag tvivlar inte om Jesus existens med jag är mycket skeptisk till historien runt honom. Efter Jesus död bildades två fraktioner, en med Petrus i Jerusalem och en med Paulus som var romersk medborgare.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-12-16 01:55:00
|
|
Sunny |
Man navigerade efter stjärnor i öknen: det gör man fortfarande?
Man vet en del om Herodes o det var ingen mysgubbe precis. Vid slutet av sitt liv tappade han helt omdömmet o ville att en mängd män skulle dödas när han dog så att det blev många änkor som fick gråta!Men några historiska fakta om några barnamord finns inte.Bara om morden på hans egen familj,släkt.vänne etc.Så fick denne paranoide man höra talas om Jesusbarnet kan han mycket väl ha reagerat som det står i biblen.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-12-16 14:50:00
|
|
Yngve K |
SvD den 12 febr. 2007 Rubrik:" Antiken levde på ojämlikhet." Fredrik Lång:" Det grekiska tänkandet vilade på frihet och slaveri. Härskarnas makt var beroende av slavarnas underdånighet. Men efter Aristoteles började filosofin att blekna. Människan blev så småningom en andlig slav som skulle tjäna en allsmäktig herre."
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-12-18 17:26:00
|
|
Janne B |
Denna vecka är det tio år sedan Jorn Barger myntade uttrycket "weblog", senare förkortat blog. Sedan dess har dagboksskrivandet på nätet exploderat. Uppskattningsvis finns 70 miljoner bloggar världen över.Hade jag bloggat hade det varit en till. Även vise män fick klara sig utan blogg. Men de kanske sände budskap via stjärnorna???
|
| |