Låt oss nu bryta 68:ornas hippiegrepp om skolan

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2007-12-09 19:03:00
Yngve K
Janne/ När det gällde psalminlärning så hände det ett par gånger att jag inte kunde psalmen. Då fick jag sitta kvar i skolan efter skoldagen och lära mig psalmen. När jag kunde den fick jag gå hem. Så viktiga var psalmerna då.Men man förstod inte alltid innehållet. Av Jesse rot och stam lärde man sig men hade ingen aning om vad som menades med det.
Inlägg #22: Postat: 2007-12-09 19:24:00
Janne B
Yngve Jag titta in bara en minut nu. Återkommer. Ja
Inlägg #23: Postat: 2007-12-09 22:28:00
Janne B
Yngve / Du fick spännande språkliga utmaningar när du skulle lära dig psalmer, där vissa hade en tusenårig bakgrund. Läraren gjorde helt fel som inte förklarade svåra ord. Min pappa läraren förklararade inte heller. Väldigt förvånande. Men jag sjöng psalmer i skolan, Kyrkan och Missionshuset och upptäckte en spännade språkvärld.
Inlägg #24: Postat: 2007-12-09 22:43:00
Janne B
På Sök hittar jag//
Ruts sonson hette Isai och var far till David. Det är om honom vi sjunger i julpsalmen: ”Det är en ros utsprungen ur Jesse rot och stam”. Det var här David vallade sin fars får innan profeten Samuel en dag kom och smorde honom till kung.// Jag blev ju tvungen att reda ut detta, jag som alltid trott att Jesse var Jerimias. Tack för knuffen Yngve./Vår Sunny är expert på Ruth och Boa...
Inlägg #25: Postat: 2007-12-10 19:09:00
Sunny
Janne: Inte: De bibliska personerna är bara en givande hobby. Men tänk på att ifall vi skulle godta jungfrufödslen så faller det hela samman eftersom det ju är Josef som är av jesse rot o stam.
Inlägg #26: Postat: 2007-12-10 20:28:00
Janne B
Jungfrufödseln har aldrig varit något bekymmer för mig eftersom två av evangelierna inte nämner det alls. Däremot betonas det flera ggr att Jesus var av "Kung Davids Hus" via Josef. Varför drog Josef iväg med sin havande kvinna till Davids stad Betlehem om inte för ngn slags registrering. Inte nödvändigtvis skattskrivning.
Inlägg #27: Postat: 2007-12-10 22:16:00
Yngve K
Min bror Ivar fick också stanna kvar för att lära en psalm men en gång glömde läraren Axel Henriksson bort det och bad sedan om ursäkt och sade:" Nu kan du väl psalmen."
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...