Inlägg #1: Postat: 2007-12-07 21:56:00
|
Janne B |
Björklund är en prövad man både inom politiken och militären under många år. I vår demokarti är det hedervärt att vara yrkesmilitär och politiker. Det finns många sorters feminister...du kan nog vara lugn...
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-12-07 22:27:00
|
badmax |
LPO94, Sveriges allmänna styrdokument för grundskolan, arbetades i huvudsak fram av den borgerliga koalitionsregeringen åren 1991 - 1993, och antogs av sagda regering 1994. Jag tror mig veta att merparten av denna regering inte var född 1968. Deras dragning mot det röda politiska blocket känns i sammanhanget dessutom något oklar.
Läroplanen grundas främst på den ryske pedagogen Lev S. Vygotskijs lärandeteorier sagde Vygotskij dog 1934 i tuberkulos.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-12-08 15:22:00
|
Yngve K |
Där har Du fel om Du bara skyller på 68:orna men man kastade ut barnet med badvattnet. I Finland gjorde man inte detta och har fortfarande en bra skola. Problemen kommer också från att man införde fri uppfostran. Jag kommer väl ihåg när min bror började tillämpa den. Han höll på länge för övertala sonen att lyda. Jag var van vid att lyda direkt utan att protestera.Det var bara att göra som man blev tillsagd. Jag tyckte att min bror gjorde rätt när gjorde så.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-12-08 15:39:00
|
Yngve K |
Den pedagogik som man lärde ut på lärarhögskolan trodde jag inte på. Jag hade väl en halvmeter litteratur i detta ämne men jag hittade inte något som passade mig. När jag inte blev lärare skänkte jag dessa böcker till ett bokstånd. Jag hade ingen nytta av dem. Grupparbeten blev jag skeptisk till redan på universitetet. En gång var vi väl en fyra fem studenter som skulle göra ett grupparbete.Det var flera möten men det blev inget gjort så jag skrev uppsatsen och med ett bidrag.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-12-08 15:51:00
|
Yngve K |
När det gällde katederundervisning var mera för den på grund av mina erfarenheter från folkskolan då den fungerade utmärkt. Läraren kunde använda hela timmen till undervisning och det fanns överhuvud taget inga disciplinproblem.Läraren gick igenom nästa läxa och sedan var det förhör nästa lektion. Efter genomgången kunde jag det så bra att jag sällan öppnade en lärobok hemma.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-12-08 16:52:00
|
Inger-Sofia |
Hej Yngve.En stor förlust,Blev det för skolan oxh alla de människor som missade att få ha dig som/till lärare.Med dina kunskaper I hjärna och hjärta.Hade du varit en stor tillgång/rikedom för många elever.k
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-12-08 18:53:00
|
Yngve K |
Hej Inger-Sofia Jag hade kunnat bli lärare om jag hade vikarierat i två eller tre år. Jag fick ett papper från lärarhögskolan där jag jag skulle ange var jag vikarierat men jag hade inte satt min fot i någon skola. Jag var 46 år när jag började lärarhögskolan och 47 år när jag slutade den. Då kan man tänka sig vilken skillnad det var för mig med min autoritära uppfostran och underklassuppväxt men ett samhälle med fri uppfostran och antiauktoritära strömningar.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-12-08 19:04:00
|
Yngve K |
Hippirörelsen tillhörde medel- och överklassen inte arbetarklassen som stod främmande för den. Majrevolten år 1968 i Paris hade kunnat lyckas om det franska kommunistpartiet hade ställt sig bakom den. President De Gaulle hade gett upp och åkt till Tyskland men premiärministern lyckades få kontroll på människomassorna.Man hade då ingen kravallutrustning.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-12-08 21:21:00
|
Yngve K |
Vad som är bra med 68:ornas antiauktoritära samhälle är att inte en Hitler eller för en delen Stalin kan få makten i ett sådant samhälle. Folket skulle inte lyda deras order. Det var tyskarnas auktoritära uppfostran som gjorde att de lydde order blint. Svenskarna skulle nog inte ha skilt sig från tyskarna på 1930-talet om Sverige hade haft en Hitler.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-12-09 00:57:00
|
Janne B |
9 Yngve/ Jag hoppas att du har rätt här men inte känner jag mig övertygad.Under studentupproret i Umeå så hade mycket kunnat hända om en verkligt kraftfull Ledare trätt fram. Nu var det i stället 3-4 vänsterrörelser som kämpa om makten och spelade ut varandra. Landshövdingen och Polismästaren iklädde sig någon slags fantastiska "generalsuniformer" när de dirigerade polisenheterna....Finns tjusiga bilder på det..
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-12-09 10:54:00
|
Yngve K |
Hela 68- rörelsen bygger på en fri uppfostran hade börjat slå igenom. Vilhelm Moberg upptäckte den till sin förvåning i USA hur barnen kunde få sin vilja igenom. Det gjorde att det blev en vänsterrörelse inte en högerrörelse som i Tyskland på 30-talet. Sen spårade ju vänstern ur och bildade sekter och det var inte roligt för jag upplevde det.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-12-09 11:06:00
|
Yngve K |
Jag upplevde en lättnad att kadaverdisciplinen hade försvunnit men var inte medveten om vad som skulle hända om barnen fick så mycket frihet som vi inte hade ansett möjlig att få, vi som var vana att lyda direkt. Det är klart att det måste påverka skolan. Det blev inte så lätt att vara lärare. Även en dålig lärare klarade att undervisa i den gamla skolan för barnen lydde ju.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2007-12-09 11:17:00
|
Yngve K |
I Finland blev många militärer lärare efter kriget och bevarade därigenom delar av den gamla skolans disciplin. De flesta av eleverna på lärarhögskolan var vänsterpartister och det tyckte jag om. Men att man avskaffade utantillärning var nog fel. Vi fick lära oss psalmer,städer och floder utantill. Psalmerna kunde jag avstått från men jag märkte att jag kunde lära mig tyska och engelska grammatiken utantill på samma sätt. På skivningarna kunde jag sedan använda det.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2007-12-09 13:17:00
|
Janne B |
Bästa Yngve/Jag noterar att du skriver avstått, vilket betyder att missa något/ Nå Du skriver som vanligt tankeväckande saker/ Du talar om besvikelsen inom vänstern att man pga splittring inte uppnådde sina mål./ Det är ju lika dant på den kristna sidan. Så många goda ambitioner som förfelats i splittring och personstrider. "Jag har gråtit mången gång då jag...."
|
|
Inlägg #15: Postat: 2007-12-09 13:25:00
|
Janne B |
Kolla Galleri Zetterling på DN första sida. Dagens teckning anknyter till vårt Tema. jaga eller jagas - i klassrummet.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2007-12-09 14:21:00
|
Inger-Sofia |
Vill bara passa på att säga TACk!Till alla bidragsgivare av tips till/på Länkar,Tidningsartiklar,Musik, you tube.Uppskattas Mycket jag fått reda på/lärt..samt inte att förglömma cmo s heta tipsDe rödklädda gladsjungande tjejerna på you tube.K.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2007-12-09 15:00:00
|
Yngve K |
Janne/ Det var dumt av mig att skriva "avstått". Det var ett exempel på hur man genom egen ansträngning kan lära sig saker om man bara har tekniken inlärd. På lärarhögskolan skulle man leka in kunskaperna. Lektionerna skulle göras intressanta för eleverna. Ingen frågade om den gamla skolan. Det var ju den förhatliga pluggskolan. Nu skulle nya pedagogiska idéer tillämpas.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2007-12-09 16:27:00
|
Yngve K |
Jag lärde mig som barn att arbeta även om det inte var roligt. Jag plockade jordgubbar när det ösregnade utan regnkläder. När arbetet var färdigt tog jag på mig torra kläder.Nu är det folken öst som är som vi var på den tiden. När en sade att diskjobbet inte kan vara roligt så var min reaktion att det var inte fråga om ha roligt utan att göra jobbet så bra som möjligt. Att jag inte ansåg mig göra ett bra jobb som lärare var anledningen att jag valde diskjobbet.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2007-12-09 17:29:00
|
Janne B |
Yngve.17/ Det var lite ofint av mig att peta på det där ordet "avstått". / Det skitigaste jobb jag haft, hade jag som 17 åring. Då stod jag i en grop utomhus med en rostig bil över mig. MED stålborstar skulle jag ta bort all rost, som for in i ögon, mun och öron på mig. Sedan skulle jag med en högtrycksspruta spraya över hela underredet med en slags tjära, som skulle skydda många år.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2007-12-09 17:30:00
|
Janne B |
Men det blåste ju, så mycket av denna tjära hamnade ju på hela mig. Efterår fick jag tvätta händer o ansikte i bensin. JO DÅ. Jag stod ut i 11 månader. Sedan drog jag på mig en vit rock o jobba på mentalsjukhus...etc.
|
|