Vargjakt kommer att bli nödvändigt

Den här tråden diskuterar artikeln Vargjakt kommer att bli nödvändigt.
Inlägg #1: Postat: 2007-12-07 11:59:00
Leif-Arne
Visst är det så att vargstammen kan komma att behöva bli underställd reglerad jag¨kt om stammen växer yttreligare något. Men den där slaskretoriken"Stureplan mot Glesbygd" ger jag inte mycket för. Där finns även boende i preifera områden som ännu avvisar vargjakt, annat än i nödvärn. Haken är att dessa ofta utsätts för olika former av hot och trakasserier.
Inlägg #2: Postat: 2007-12-07 12:15:00
Jocke S
Rubrik och inledning var något missvisande men det kanske var medvetet? Nog är det Gysingevargen som skapat den svenska vargskräcken, med hjälp av Selma L m.fl? Den vargen tog livet av flera personer, men den var ett unikum. Tigrar är säkert generellt farligare, och de unga lejonen på Stureplan. Nere i tätbefolkade Europa finns det stora vargstammar.
Bra artikel!
Inlägg #3: Postat: 2007-12-08 16:48:00
Janne B
VARFÖR mördar de inte varje varg i Östeuropa - 10 000 tals. Där har folk också vapen och lever i viss konflikt med vargen. Här utrotade vi vargen systematisk från 1850- talet genom folkuppbåd socken för socken. Går de ut o klappar vargarna i Polen??
Inlägg #4: Postat: 2007-12-08 20:12:00
bagge
Vargens och Bjørnens størsta problem ær att de ær rovdjur. Jag minns nær skabben minskade och ræven økade i antal igen men mycket mindre æn den var innan. Jægarna var førtvivlade att øver att rådjurskvoterna minskade. En ælg ær en førsvarlig høg med køtt som direkt eller indirekt ger en hel del pengar.
Laddar...