Första världskriget - en härdsmälta

Showing page 1 of 5: 1  2  3  4  5
Inlägg #1: Postat: 2007-11-29 10:27:00
grim
Själv sitter jag just nu och läser en riktigt bra artikel om Julaftonen 1914 då båda sidors trupper mer eller mindre gjorde myteri mot överheten och skapade ett vapenstillestånd där de firade jul tillsammans, där kunde kriget ha slutat och sparat ca 17-18 miljoners liv och dessutom tror jag som du? att nazismen ej skulle ha uppstått.
Inlägg #2: Postat: 2007-11-29 11:25:00
Yngve K
Jag har inte skrivit att det röda Ryssland var en demokrati men de räddade demokratin i Västeuropa. Vem skulle annars ha kunnat rädda den. Ett demokratiskt Ryssland som hade varit lika svagt som de kvarvarande demokratierna i Västeuropa hade inte kunnat det.
Inlägg #3: Postat: 2007-11-29 11:58:00
grim
"Nu fanns det emellertid en helt annan armé och regering än den som styrde Ryssland under första världskriget och nu hängde demokratins framtid helt på röda arméns förmåga att besegra de tyska inkräktarna."
Inlägg #4: Postat: 2007-11-29 11:58:00
grim
Det var den meningen ovan jag hängde upp mig på, men OK ber om ursäkt för att jag missuppfattade ....
Inlägg #5: Postat: 2007-11-29 11:59:00
Janne B
Det är här Yngve som jag tycker att du gör ett slags tankefel. Varför skulle ett demokratiskt Ryssland ha förblivit svagt??De Nordiska demokratierna och England utvecklades ju!. Nej kommunisterna störtade en rysk demokrati under uppbyggnad. Regeringen bestod av flera partier och den sjuke Tsaren var förd åt sidan. Lenin gjorde slut på demokratin och Stalin skapade en terrorstat!
Inlägg #6: Postat: 2007-11-29 12:07:00
Janne B
De som var unga på 1930-talet i Sverige levde i en rysk kommunistskräck.Sovjet var inte helt slutet så mycken information kom ut. Men en del vägrade tro på denna info. Efterhand kom GULAG boken ut. Skräckbilderna från Öst gjorde att det tog lång tid för folk att förstå att det var värre saker på gång i Tyskland. Trots att det gick bra att åka och semestra där.
Inlägg #7: Postat: 2007-11-29 12:24:00
Leif-Arne
2 Sovjet räddade alls inte demokratin i E. Sovjet var inställad på att tilsammans med nazi Tysklad utsläcka all demokrati. Att tidigare kompisen Adolf bröt den överenskommelsen är en annan sak. T.ex ställde Sovjet upp på Polens sida, ingalunda, tvärsom, det fanns bara 2 stater som gjorde det.
Inlägg #8: Postat: 2007-11-29 13:19:00
Janne B
Ja England och Frankrike? förklarade Tyskland krig sedan Hitler anfallit Polen. Medan Sovjet gjort upp med Hitler om att dela Polen sig emellan. Som extra bonus skulle Sovjet få Baltikum och Finland.
Inlägg #9: Postat: 2007-11-29 13:33:00
El Guatusi
Nej, ryssarnas "insats" för polackerna ska vi inte glömma. Under revolten mot nazisternai Warszawa 1943 stod Rokossovskiys armé några mil utanför staden, utan att ge polackerna någon hjälpande hand. Rokossovskiy som var av polsk börd var helt enkelt rädd att revolten - som var borgerligt präglad - skulle lyckas, o att ryssarnas makt över Polen efter krigsslutet därmed skulle försvagas.
Inlägg #10: Postat: 2007-11-29 13:40:00
El Guatusi
Ursäkta, ett faktafel: Warszawarevolten inträffade naturligtvis 1944. 18.000 polska soldater dödades och 25.000 skadades. Mellan 120.000 och 200.000 civila dödades och en fjärdel av alla byggnader i staden förstördes. Medan "befriaren" stod och tittade på, alltså.
Inlägg #11: Postat: 2007-11-29 13:54:00
Leif-Arne
9 Han Rhämtades ju tillbaka från Gulag av Stalin när denne insåg att kommisarierna inte var några militära genier. När kriget var vunnet hamnade flera av de högsta miltärerna där på nytt. Marshalk Zukov den av Stalins marshalkar som var först till Berlin fick paraderada på röda torget på sin vita häst, försvann sedan bort. Ev Gulag.
Inlägg #12: Postat: 2007-11-29 14:56:00
Yngve K
Första världskriget försvagade Frankrike och Storbritannien oerhört ekonomiskt genom den kostsamma återuppbyggnaden av norra Frankrike efter kriget och de stora lånen USA hade beviljat under kriget men som man vägrade att skriva av. De skulle återbetalas till USA medan Storbritannien avskrev sina lån till Frankrike.Det var ytterligare ett dåraktigt beslut av en demokrati.
Inlägg #13: Postat: 2007-11-29 15:11:00
Yngve K
Minnena från de fasansfulla krigsåren gjorde de demokratiska länderna pacifistiska och Frankrike kapitulerade snabbt och lät sig inordnas i ett tyskt Neuropa. Det hade ingen del i sin befrielse från nazismen. Tvärtom arbetade de franska företagen för Hitlers omgestaltning av Europa. Att behandla misstag som röda armén gjorde, under eftervärldens lupp, som huvudsak är ohistoriskt och gagnar ingen.
Inlägg #14: Postat: 2007-11-29 15:20:00
Yngve K
De ledare som styrde Polen före andra världskriget var dårar. De trodde fullt och fast att de kunde besegra den tyska armén. De hade ju besegrat röda armén 1920 så varför skulle man inte kunna besegra den tyska. Gränsbefästningarna fanns dock i första hand vid gränsen i öster för man trodde på ett nytt krig där.
Inlägg #15: Postat: 2007-11-29 15:36:00
Yngve K
Londonregeringens beslut att att revoltera utan att meddela röda armén sitt beslut var bara dumt. Det var ändå röda armén som fick bära de stora förlusterna i människoliv vid befriandet av Polen.De förlorade polska liv Warszawaupproret åstadkom hade gjort bättre nytta om man hade planerat Warszawas befrielse tillsammans. Genom att sätta befrielse under anföringstecken vill man påstå att det inte var en befrielse av Polen. Föredrar man Hitlers välde framför "befrielsen"?
Inlägg #16: Postat: 2007-11-29 15:58:00
El Guatusi
Yngve: Det var inte "misstag" ryssarna gjorde vid Warszawaupproret. Man visade helt enkelt bara vilken typ av "befriare" man var, och som alla fick se direkt efter krigsslutet. Misstag och cynism är förvisso inte samma sak.
Inlägg #17: Postat: 2007-11-29 16:00:00
El Guatusi
"De förlorade polska liv Warszawaupproret åstadkom hade gjort bättre nytta om man hade planerat Warszawas befrielse tillsammans". Det var ju uppenbart att ryssarna inte skulle ge efter en centimeter av de territorier som Röda Armén erövrat. Roosevelt var naiv på den punkten och trodde på möjligheten att de folken skulle få ett visst mått av frihet o demokrati.
Inlägg #18: Postat: 2007-11-29 16:04:00
El Guatusi
När det småningom visade sig vilken missbedömning Roosevelt gjort var det redan för sent. "Alla stater som inte är fascistiska är demokratiska" fnös Stalin föraktfullt när övergreppen kom på tal. Engelsmännen var mer realistiska på den punkten: utr.min. Ernest Bevin var en gammal fackkämpe
Inlägg #19: Postat: 2007-11-29 16:04:00
El Guatusi
När det småningom visade sig vilken missbedömning Roosevelt gjort var det redan för sent. "Alla stater som inte är fascistiska är demokratiska" fnös Stalin föraktfullt när övergreppen kom på tal. Engelsmännen var mer realistiska på den punkten: utr.min. Ernest Bevin var en gammal fackkämpe
Inlägg #20: Postat: 2007-11-29 16:05:00
El Guatusi
och visste mkt väl vilken fanatism och total brist på skrupler som fanns i kommunismen.
Showing page 1 of 5: 1  2  3  4  5
Laddar...