|
Inlägg #41: Postat: 2007-11-29 23:23:00
|
|
El Guatusi |
Jag gjorde testet själv. Där frågades om den mat jag åt var den var odlad, om den var till största delen färsk eller konserverad, samhörigheten o gemenskapen i området där jag bor, om min lön räcker till, hur jag ser på framtiden, om jag har tillgång till god sjukvård osv osv. Enkäten går säkerligen att förbättra men den ger redan nu en bra helhetsbild utan tvekan.
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2007-11-29 23:26:00
|
|
El Guatusi |
För övrigt är det väl lite typiskt för oss medborgare av i-världen att andra folk helt enkelt inte får vara lyckligare än vi. Och om de ändå envisas med att vara det så är det för att de inte fattat att de egentligen är olyckliga, att mätmetoderna är galna eller för att de som gjort enkäten harfel variabler med. Men tvivlet bör ändå få gnaga lite i våra hjärnor. Det är nog hälsosamt.
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2007-11-30 19:47:00
|
|
Yngve K |
Ibland behöver man omvärdera historien utifrån nya erfarenheter. Ingen tänkte på 1950-talet att kolonierna borde ha samma rätt till demokrati och fria val som Östeuropa. Nu vet vi bättre och bör förkasta den tidens tänkande.
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2007-11-30 20:09:00
|
|
CMO |
41-42/ Jag betvivlar inte alls att medelcolombianen kan vara mycket lyckligare än jag och jag tycker inte det är något konstigt med det. Jag tycker bara inte att det är så relevant för mig.
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2007-11-30 21:18:00
|
|
El Guatusi |
44/ Nej, det finns inget som säger att länders BNP, tillväxt, inflation, arbetslöshet, bytesbalans osv ska kännas "relevant" för var o en av oss. Men ju fler variabler man har att jobba med desto bättre lyckas man beskriva verkligheten. O det är ju det de sociala vetenskaperna är till för.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2007-11-30 21:23:00
|
|
Janne B |
44-45 Jag växte upp i en riktigt fattig socken på Falan där de vuxna aldrig gick till läkare eller tandläkare. Tänderna måste ha värkt ngt hemskt innan de ramlade ur munnen. Men fattigbönderna visste att inne i stan 13 km bort fanns det tandläkare dit de "fina stadsborna" gick och räddade sina tänder. // Vilka var lyckligast??
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2007-11-30 22:19:00
|
|
Yngve K |
Janne/ Båda mina föräldrar hade löständer. De gick till tandläkaren om man ville dra ut en tand eller sätta in löständer skulle jag tro. De flesta ändre bönder hade nog löständer och det var ingen som tänkte på det.Det var det normala. Vi barn gick dock till tandläkaren ganska tidigt annars hade jag kanske också haft löständer.
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2007-11-30 22:30:00
|
|
Janne B |
Men Yngve, jag minns från 1945-50 att de äldste ofta inte hade mer än några enstaka tänder kvar i munnen. Hur vanligt löständer var kan jag ej bedömma. Min mamma hade verkligt dåliga tänder redan i 30 årsåldern av okänd osak. Så morfar kostade på henne guldinlägg, detta var väl innan amalgam fanns. Så jag minns att det glimmade ur munnen på henne. Jag undras vad som sas på byn om lärarfruns tänder.
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2007-11-30 22:38:00
|
|
Yngve K |
Om de fattiga eller de rika var de lyckligaste under min barndom vet jag inte. Jag träffade rika personer på ett herrgårdspensionat när jag lämnade grönsaker dit. Om de var lyckliga med sitt liv var svårt att utröna men de tyckte nog vi var mycket fattiga i våra hemsydda kläder och att vi gick barfota precis som europeer nu ser barfotalassar i Afrika på semestern.
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2007-11-30 22:49:00
|
|
Yngve K |
Janne/ Det stämmer. Många hade några enstaka tänder kvar tills de gick till tandläkaren och drog ut tänderna och satte in löständer. Att man hade börjat med tandvård för barn redan i slutet av 1940-talet räddade nog många från bli tannalösa som man sade då.
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2007-11-30 23:49:00
|
|
GunnarL |
Bra artikel Yngve! Tack för det! Du har ett annorlunda perspektiv än det allmänt vedertagna och har säkert rätt i många stycken. Den framtida historieforskningen kanske inte ser så ensidigt på 1900-talets historia som vi i allmänhet gör idag.
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2007-11-30 23:52:00
|
|
GunnarL |
När det gäller diskussionen om "lycka" så tycker jag att det är ett så abstrakt begrepp, att det inte går att mäta. Allt beror ju på vilka referensramar man har! Personligen var jag nog "lyckligare" när jag kröp in i min första bil Morris Minor, inköpt för 700 kr än jag är idag när jag sätter mig i min nya fina Volvo. Så "lycka" har nog inte i och för sig med materiellt välstånd att göra.
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2007-11-30 23:54:00
|
|
GunnarL |
f/ Jag tycker ElG:s synpunkter är intressanta. Vi jagar och jagar - men blir vi lyckligare? Samtidigt låter det här med de "lyckliga" colombianerna lite som kolonialismens "de lyckliga naturfolken", vars lycka förstörs av den västerländska civilisationen! Det är inte heller bra!
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2007-11-30 23:57:00
|
|
GunnarL |
f/ Och beträffande Sovjets ishockeylag - Leif-Arne, såg Du nånsin Krutov dra på munnen när han gjort mål? Nej, han var inte lycklig. Och när han kom till NHL gick han ner sig på ett år.
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2007-11-30 23:59:00
|
|
GunnarL |
f/ Över huvud taget är "lycka" ett icke mätbart begrepp enligt mig. Själv är jag lycklig när jag är tillsammans med min fru, mina barn och numera även ett fint barnbarn. När jag jobbat i trädgården så det värker i hela kroppen och jag sitter på terassen och tar en bira. När jag sytt ihop ett besvärligt bokslut och fått allt att stämma, osv, osv. Med andra ord: Små nära ting...
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2007-12-01 00:42:00
|
|
Janne B |
Lycka och harmoni är väldigt näraliggande begrepp och knappast mätbara.Olycka är väl att ha mycket stora färväntningar på tillvaron och sig själv - men aldrig nå dit - eller komma i närheten av det.Min miljö skapar nog mina förväntningar. Är alla fattiga omkring mig så kanske jag bara känslomässigt anpassar mig till det.
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2007-12-01 00:47:00
|
|
Janne B |
Revolter uppstår väl oftast när ojämligheten i samhället växer mellan olika samhällsklasser, som borgarna i Frankrike och adeln i Tsarriket. / Palatskupper sker mellan nästan lika mäktiga grupper överst i ett samhälle. Den lilla försökskuppen i Filippinerna för några dagar sedan var nära en operett.
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2007-12-01 09:43:00
|
|
El Guatusi |
GunnarL: Nej, man ska inte romantisera ett liv i okunskap o misär som man själv inte är beredd att leva! Beträffande just Colombia är ordet "naturfolk" ganska opassande. Se här några nyckeltal om landet med Sveriges siffror inom parentes: medellivslängd, män: 70,3 78,6, kvinnor: 76,3 83,0. Läskunnighet: 92,1 99,0. Nativitet barn/kvinna: 2,6 1,6. Stadsbefolkning: 76,9 83,4. Jordbrukets andel av BNP: 12,9 2.
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2007-12-01 09:47:00
|
|
El Guatusi |
Ekonomisk frihet ju lägre desto bättre: 3,21 1,89. Sjukvårdens andel av BNP: 8,1 9,2. Tillgång till rinnande vatten: 92 av bef 100. Levnadskostnader New York100: 62 103. Genomsnittligt antal familjemedlemmar: 3,9 2,1. Skillsmässor pr. 1000 inv: 0,2 2,1.
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2007-12-01 09:52:00
|
|
El Guatusi |
"Naturfolk" finns i de inre delarna av Colombia Amazonas, men i är de knappast fler än samerna i Sverige. Möjligen sticker det i ögonen på oss att världens främsta kokainexportör ligger högst på den här listan. Men antalet personer som lever på den typen av business är så litet att det inte får sätta en stämpel på 45 miljoner "vanliga knegare". Vi hade antagligen haft lättare att ta till oss statistiken om det handlat om t ex Cuba som är 6:a på listan, som är känt för si
|
| |