Klimathotet: Till hållbarhetens försvar

Den här tråden diskuterar artikeln Klimathotet: Till hållbarhetens försvar.
Inlägg #1: Postat: 2007-11-28 03:00:00
CMO
Jag vet inte om du inte förstått Norbergs artikel eller om det är ett medvetet byggande av halmgubbar. Norberg säger ingalunda att "Marknadsekonomi utan förbud och regler är ... en "silver bullet"." Vad han säger är att tillväxt och ekonomiska incitament som inte bygger på politiskt godtycke eller eftergifter till särintressen som amerikanska majsodlare är en tillgång i kampen för en bättre miljö.
Inlägg #2: Postat: 2007-11-28 13:37:00
Petter Hedberg
Det finns lite olika metoder för att beräkna biodiversiteten, men gemensamt för de flesta är att fler arter ger högre diversitet. Den svenska produktionsskogen är relativt fattig då det är stor brist på död ved, gamla träd samt löv.
Inlägg #3: Postat: 2007-11-28 13:42:00
Petter Hedberg
Anledningen till att jag tog upp majsbaserad etanol är för att det är precis denna som kritiker till etanol fokuserar på när de säger att den slukar för mycket fossil energi. De hänvisar till Pimentels studie utan att läsa vad det är han refererar till.
Det är därför som t.ex. Hosein Shapouri, James A. Duffield och Michael S. Graboski skriver följande...
Inlägg #4: Postat: 2007-11-28 13:43:00
Petter Hedberg
"Pimentel used the lowest corn yield among the studies. He used the highest fertilizer application rate and the lowest corn ethanol conversion rate. His energy estimate for energy used for nitrogen fertilizer processing is extremely high and appears not to reflect technology used by modern facilities. The amount of energy required for ethanol conversion in Pimentels study also appears outdated.
Inlägg #5: Postat: 2007-11-28 15:08:00
Petter Hedberg
Janne B: Siffran 180 gångers effektökning på 20 år nämndes vid seminariet om Grön Teknik som ordnades av Veckans Affärer för två veckor sedan. Vad de refererar till vet jag inte, men de första vindkraftverken hade en effekt på 50 kw, Vestas säljer idag verk med 3 MW60 ggr. Tyskland har redan verk med 6 MW 120 ggr. Det finns redan idag skisser på verk med 10 MW 200 ggr.
Inlägg #6: Postat: 2007-11-28 15:11:00
Petter Hedberg
Vattenfall sa vid samma seminarium att det krävs 15 Lillgrund för att ersätta en kärnkraftsreaktor. Det är med andra ord en viss förändring från den gamla argumentationen om att täcka hela Sveriges kust. Nu hävdar jag inte att vindkraft ensamt är lösningen. Jag tror inte på någon silver bullet.
Inlägg #7: Postat: 2007-11-28 15:49:00
Petter Hedberg
Till Signaturen CMO:

Du kan inte på fullaste allvar hävda att jag gör en nidbild av Norbergs argument i artikeln. Jag tog exakt de argument han lade fram, och förklarade vad som var rena felaktigheter, samt vad som var tvivelaktigt resonerande om biodiversitet. Ja Norberg skrev inte det, men låt oss använda saker som kan mätas, istället för att bara låtsas att naturdet som är grönt på kartan.
Inlägg #8: Postat: 2007-11-28 17:33:00
Petter Hedberg
Ja, om man är emot förbud och regler och anser att fri marknadsekonomi allena kan lösa miljöproblem, då verkar det synnerligen som man ser det som en silver bullet, dvs en rätt-fram lösning. Avskogning bidrar till försämrad upptagningsförmåga av CO2. Ditt illägg av ordet troende kräver dock en förklaring. Anser du att CO2 inte bidrar till växthuseffekten?
Inlägg #9: Postat: 2007-11-28 18:29:00
Petter Hedberg
Det blir lite svårt att argumentera emot dig när du hävdar att artikeln inte förespråkar fri marknadsekonomi, och tar avstånd från regler och förbud. Detta borde leda till en slutsats om vilken lösning som förespråkas.
Inlägg #10: Postat: 2007-11-28 18:36:00
Jan E
”Rika människor har helt enkelt råd att tänka på naturen” skriver Norberg. Är det därför rika människor är så förtjusta i stadsjeepar? ;-
Inlägg #11: Postat: 2007-11-28 20:33:00
Petter Hedberg
CMO: Eftersom du börjat sjunka till nivån av att utstöta interjenktioner, förolömpningar och fördjupa sig i semantik så måste jag tyvärr säga att det ger mig föga att ta upp debatten med dig. Du ger sken av att ha läst en helt annan artikel, alternativt inte kunna tolka det du läst.
Inlägg #12: Postat: 2007-11-28 20:38:00
Petter Hedberg
Nu måste jag veta vad CMO står för :. Jag har googlat men hittar bara College of Midwives of Ontario, Canadian Mathematical Olympiad eller Communications in Mars Observations.
Inlägg #13: Postat: 2007-11-28 21:07:00
Petter Hedberg
Det som gör mig bekymrad är att Norberg öppet hyllar Lomborg och Copenhage Consensus som är ett skämt i klimatdebatten. Jo det är han oavsett vad bloggare som t.ex. Moderna Myter påstår.
Inlägg #14: Postat: 2007-11-28 22:02:00
Franklin
Johan Norberg är en pajas som av någon oförklarig anledning får gagga fritt i olika sammanhang. Precis som alla andra liberaler är han helt livsfarlig för artens överlevnad. Förhoppningsvis kommer hans sort att försvinna med tiden tack vare det naturliga urvalet.
Laddar...