Inlägg #21: Postat: 2007-11-27 13:48:00
|
Janne B |
Jag tror att min föräldrageneration var Krigströtta i sin ungdom. Pappa var född 1902 så då han var 12 år drog första VK i gång. Sedan kom spanska Inbördeskriget 1937, som jag vet att mamma upplevde starkt.
De som var unga på 1930-talet orkade inte ta åt sig mer, tror jag.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2007-11-27 13:50:00
|
El Guatusi |
16/ Ja, polackerna var kvar i en militär kultur som hörde hemma i 1800-talet: förindustriell, ridderlig och fullkomligt anakronistisk. 1:a världskrigets industriella krig hade uppenbarligen inte lär dem någonting alls.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2007-11-27 13:52:00
|
Janne B |
19-20 Detta har jag ytterst svårt att tro på. Att ledande civila och militära Tyskar inget visste om Utrotning, dödande. De såg ju hur hela städer o landsdelar gjordes "judefria".De kan inta ha trott att de fördes till civiliserade läger. ALLA måste ha känt till Hitlers tal och skrifter. Om den slutgiltiga lösningen...
|
|
Inlägg #24: Postat: 2007-11-27 13:53:00
|
Janne B |
PAUS en god stund
|
|
Inlägg #25: Postat: 2007-11-27 13:55:00
|
El Guatusi |
23/ Vad folk visste/inte visste kan vi bara spekulera om. Många VILLE nog inte veta, inte för att själva vetandet var farligt utan därför att det hade ställt dem inför ett infernaliskt samvetskval.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2007-11-27 14:00:00
|
El Guatusi |
Nyheten spreds alltså 1944 till de Allierades kommandon. Men många av de största experterna i ämnet nazism - amerikanen Shirer, som hade utmärkta kontakter med de Allierades uderrättelsetjänster, Joachim Fest som var en slags i HD i ämnet o Schlabrendorff själv - var månaderna efter kriget ännu ovetande om vad som skett.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2007-11-27 14:02:00
|
El Guatusi |
23/ Att judarna deporterades visste alla, men utrotningen i industriell skala kände inte ens general Patton till när han och hans division gick in i Auschwitz.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2007-11-27 16:24:00
|
Jocke S |
Var det ingen annan som såg TV-programmet om hur judeutrotningen planerades? Gick för kanske ett år sedan, i 1,2 eller 4. Jag tror att det var dokumentärt från upphittade dokument eller liknande. Men inte ens vid konferensen på ett slott i skogen nämndes själva dödantet rent ut. Hitlers adjutant eller liknande var med, ingen av de högsta hönsen. -43 eller -44?
|
|
Inlägg #29: Postat: 2007-11-27 16:44:00
|
Janne B |
10.000 tals tågersonal deltog i detta Under åren slopp måste milhjoner tyskar ha stått på perrongerna och åkrarna o sett tågen passera..Bönder levererade mat i åratal, visserligen svältkost men ändå. Judar som blivit utjagade ur sina bostäder kom Aldrig tillbaka. Nog Visste miljoner vanliga tyskar varför? Ingen kan ha trott att judarna var på scoutläger ....
|
|
Inlägg #30: Postat: 2007-11-27 16:48:00
|
Yngve K |
Jag såg programmet om Wannseekonferensen där man först tänkte sig en sterilisering av judarna och sedan inte talade om förintelse men använde ett annat ord som jag har glömt. Huruvida anteckningarna är äkta kan man fråga sig.
|
|
Inlägg #31: Postat: 2007-11-27 16:58:00
|
CMO |
29/ Man trodde väl att det var arbetsläger vilket det också var i många fall inte dödsläger.
|
|
Inlägg #32: Postat: 2007-11-27 16:58:00
|
Yngve K |
Under sommaren 1940 tänkte man sig att skicka judarna till Madagaskar men det visade sig inte möjligt att genomföra trots att det tillhörde Frankrike som Tyskland just erövrat. Om man vunnit kriget mot Sovjet hade judarna troligen deporterats öster om Ural.Det var den sannolika förlusten i kriget som påskyndade förintelsen för att förhindra att judarna överlevde nazisterna.
|
|
Inlägg #33: Postat: 2007-11-27 17:01:00
|
Unto S |
Vi får alltid höra och läsa om pakten mellan Sovjet och Tyskland. Men vad vi inte får höra och läsa är att alla stater som gränsade till Sovjetunionen på den europeiska sidan hade starkt auktoritära regimer med fascistiska inslag med djupt kristen religiositet, från Rumänien Bulgarien till Estland inklusive Polen. När kriget började var de flesta stater nazistiska. Nästan alla var inriktade på för att krossa Sovjetunionen med Tyskland i spetsen.
|
|
Inlägg #34: Postat: 2007-11-27 17:02:00
|
Unto S |
När det gäller judeförföljelser så var de baltiska staterna de värsta förföljarna. Den inhemska befolkningen gjorde jobbet som får sina hedersbevisningar i de numera ”fria” staterna. Tyskarna slapp mycket av det smutsiga jobbet. Polackerna har inte heller så värst rena händer. Efter kriget fick många av judeförföljarna fristad i västländer.
|
|
Inlägg #35: Postat: 2007-11-27 17:02:00
|
Unto S |
På 70-talet vid besök i Tyskland såg jag en tysk skolatlas från 1941, i den var hela Sovjetunionen delad i tyska protektorat lydstater. Stalin visste att Tyskland ville angripa och ockupera Sovjetunionen och förslava folket. Stalin gick med på pakten för att vinna tid. Vi känner igen den tyska politiken i USA:s politik idag. Största delen av världens stater är ”lydstater” till USA. Egentligen är det bara Ryssland som stretar emot. Därför förföljer man Putin och Ryssland.
|
|
Inlägg #36: Postat: 2007-11-27 17:03:00
|
Unto S |
Tillbaka till Polens delning. Man får inte heller höra eller läsa vad delningen gick ut på. Vi har den uppfattningen att Polen delades fifty-fifty. Men i verkligheten var frågan om för Sovjets del att få tillbaka de litauiska, vitryska och ukrainska områden som polackerna erövrare under och efter första världskriget med hjälp av 14 västorienterade länder som anföll den nya Sovjetstaten.
|
|
Inlägg #37: Postat: 2007-11-27 17:04:00
|
Unto S |
I detta sammanhang kan sägas att Litauens huvudstad Vilnius tillhörde Polen hela mellankrigsperioden. Och den nya polska gränsen gick bara några mil utanför Vitrysslands huvudstad Minsk. Efter andra världskriget fick Sovjetunionen behålla det ”delade området” och Litauen fick tillbaka sin gamla huvudstad. – Ja, det finns mycket som vi inte får höra och läsa, vi är helt enkelt bundna till den borgerliga ”historiediktaturen”.
|
|
Inlägg #38: Postat: 2007-11-27 17:08:00
|
Janne B |
32 Yngve Detta med Madagskar kan inte ha varit en realistisk tanke. Inte ens i fred skulle Tyskland ha haft en sådan transportkapacitet. Jag tror detta är ett spår avsett att förvirra!
|
|
Inlägg #39: Postat: 2007-11-27 17:11:00
|
Janne B |
32 Yngve/ Menar du verkligen att om Hitler gått segrande fram 1944 1945 så skulle utrotningen ha upphört. Men man skulle ha utvisat judarna ur Europa till Ural. Svårt sjuka utmärglade människor fråntagna alla sina tillgångar. Är din tro så stark Yngve???
|
|
Inlägg #40: Postat: 2007-11-27 17:16:00
|
Janne B |
35 Unto / Grattis till att ha sett denna skolatlas. Jag har ett nästan maniskt intresse för gamla kartor, men har inte sett dessa kartor men hört om dem.
|
|