Hur överlevde jag min barndom?

Den här tråden diskuterar artikeln Hur överlevde jag min barndom?.
Inlägg #1: Postat: 2007-11-22 12:36:00
Inger Olsson
Intressant debattartikel!
Du ref. till en psykolog:
"Föräldrar idag är faktiskt ett både upplyst och sensitivt släkte, med en balanserad syn på uppfostran"
Finns andra som hävdar motsatsen. Debatten finns ju redan om att föräldrar är mer omogna idag. Och med omognad kanske följer mer rädsla, som man inte behärskar?
Inlägg #2: Postat: 2007-11-22 13:23:00
myrboa
Jag tror att vilsenheten som föräldrar kan uppleva har flera orsaker. "Förr" visste alla vad som gällde. Vad bar fick och inte fick. Gjorde vi som barn något ofog sa den vuxne till som såg vad vi gjorde. Det kunde vara grannen likväl som någon okänd. Idag hänger det på individen..på föräldrarna. Föräldrar idag är också mer upplysta om konsekvenserna av sitt föräldrar-skap. Huh! Tänk om man kramat om barnen för lite? Lyssnat för lite? Ägnat dem för lite tid?
Inlägg #3: Postat: 2007-11-23 16:08:00
Jocke S
Karin H. På grund av häpnadsväckande slarv och märklig inställning till barnsäkerhet på mina barns friskola, så har jag engagerat mig i dessa frågor under flera år. Och talat med många inblandade myndigheter och fria organisationer.
På 50-talet dog 7 ggr så många barn i olyckor som idag. Numera ligger det kring 1-max två i veckan. då var det 1-2 om dagen. Finns statistik. Ändå har nyligen EU alldeles nyligen gått ut med allmän kritik. Sverige ligger bra till utom i drunkningar.
Inlägg #4: Postat: 2007-11-24 20:52:00
Sunny
Tänkvärd artikel. O du: alla överlevde inte:glöm aldrig det.
Inlägg #5: Postat: 2007-11-25 14:42:00
Elvy
Intressant program nu i svt 1, om barnarbete på tobaksodlingar i Malavi.
Laddar...