Inlägg #1: Postat: 2007-11-22 11:51:00
|
Janne B |
Banverkets informtörer efter linjen har ännu inte svarat! De kanske gick ut och kolla läget på plats så att säga!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-11-22 15:05:00
|
Janne B |
Här har Banverket mkt info Länk: banverket.se /Bland annat talar de om Alternativ till nuvarande planer! Vad kan vara på gång?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-11-22 15:09:00
|
Elina |
Det fanns väl inga pengar heller när de började bygget? Det ser risigt ut hela vägen än så länge till ingen nytta. Men, skulle vi inte satsa på sk miljövänliga alternativ? När inte sossarna löste frågan kan alliansen?
På söndag tar jag nattbussen uppåt. Tåg är för dyrt.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-11-22 15:49:00
|
Janne B |
Det kokar här och där efter den tilltänkta Banan// Kommunalrådet i Örnsköldsvik Elvy Söderström, som sitter i styrelsen för Botniabanan, säger till Radio Västernorrland att berörda kommuner nu ska begära att få träffa kommunikationsministern för att informera honom om ”...det ekonomiska vansinnet i detta”. //
Modigt och klokt sagt Ja
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-11-22 16:12:00
|
robbe74 |
Det kunde jag berättat för 10 år sen att Bottniabanan är endast ett bidragsprojekt till Norrland! Sossarnas dåraktigheter får konsekvenser
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-11-22 16:57:00
|
Jocke S |
Janne, har du ett horn i sidan till Botniabanan? Banan kan nog bli en tillgång på sikt. För alla studenter i Umeå/Norrland. SvD tror jag hade en broshyr om banan för ett tag sedan som var positiv förstås. Miljöfrågan har gällt väl Umeådeltat vilket försenat, i övrigt bör nog miljön tjäna på det.
"Bättre ett eltåg i 200 knutar på Botniabanan än 10 dieselbussar i 80 på E4." Och flyg, landar det i Hörnefors?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-11-22 20:22:00
|
Lars Nilsson |
Idiotin med järnvägar i Norrland: Botniabanan 19 mil mellan Nyland och Umeå beräknas kosta minst 15 miljarder i produktionskostnader. Till detta kommer ytterligare 10 miljarder för räntekostnader under amorteringstiden 2003/04:TU1. En majoritet av landets bästa trafikforskare har underkänt hela projektet.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-11-25 01:36:00
|
Sunny |
Det handlar väl om pengarna som allt annat? Jag hör till de som vill bevara bottniabanan.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-11-26 08:46:00
|
Nähädu |
Botniabanan är ett tvättäkta politiskt projekt helt i klass med t.ex. stålverk 80 och pappersbruket i bai-bang. Projektet lanserades först med motiveringen att industrin utefter norrlandskusten behövde järnvägsförbindelse. Grejen var den att den enda industri som inte hade järnvägsförbindelse var Modos fabrik i Husum.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-11-26 12:27:00
|
Janne B |
Banverket har i dag inkommit med ett kort svar på min förfrågan//Hej Jan!
Banverket diskuterar och prioriterar projekt i sin budget och det fattas pengar för Ådalsbanans Sundsvall - Kramfors upprustning/nybyggnation och slutförande i tid d.v.s. 2010. I början av december tillkännager Banverket sin slutliga budget och då får vi veta hur man gör med Ådalsbanan.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-11-26 14:59:00
|
Janne B |
Sv Radio tar upp Botniabanan efter kl 16 i P1 Jättebra
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-11-27 12:20:00
|
Janne B |
BANVERKET svarar igen //Hej
Regeringen har minskat banverkets investeringsbudget genom att ta bort projekt i slutet av gällande femårsplan. De medel som då blev kvar ska fördelas
med samma summor varje år under perioden. Det har inneburit att Banverket inte har råd att fullfölja upprustningen av Ådalsbanan inom Botniabanans tidsram, d v s 2010.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2007-11-28 22:16:00
|
Janne B |
Bottniabanan skrev man i början av detta projekt.
Nu skriver man oftast Botniabanan. Så det blir lite rörigt på Sök!
|
|
Inlägg #14: Postat: 2012-04-01 17:27:00
|
Jan Brunnegård |
Visserligen är det 1 april men jag hitta denna gamla artikel och måste nu påpeka att fortfarande går inte tågen. Inte genom Hallandsåsen heller.Men under Malmö tror jag.
Jag har hela tiden ifrågasätt värdet av dessa järnvägar. Även om det gått bra att bygga dem. Nu orkar jag bara sucka...
|
|