På järnvägsstationen i Umeå ville en dam ha en biljett till Hörnefors år 1970.
- Nej, det får du inte.
- Varför då då?
- Vi har ingen järnväg dit och inte ens en järnvägsstation!
Denna sannolika historia cirkulerade i Umeå under många år. Men nu har det pågått ett väldigt järnvägsbygge under snart tio års tid. Det går från Ångermanälven till Umeå. Men det har försenats av penningbrist och miljööverklaganden. Överfarterna över älvarna har kostat mer än beräknat. Spår har dragits genom fågelskyddsområden osv.
Därtill har det starkt ifrågasatts om det alls finns något behov av järnväg efter kusten Sollefteå - Umeå. Industrin har varit rätt tyst och folk flyger hellre än sitter/ligger 12 timmar på tåg. Nå, det skulle visst kortas till 8 timmar. Under tiden som järnväggen byggts så har flygpriserna gått ner.
Banverket gick ut för några dagar sedan och sa att de inte hade några pengar kvar att bygga färdig Botniabanan med. Hela bygget måste nog avbrytas. Flera berörda kommuner gick ut och sa att det var katastrof för deras planering. Banverkets pengar har försvunnit i Hallandsåsen, under Malmö osv. Flera stora projekt planeras runt storstäderna.
Jag har i dag "dammsugit" Banverkets hemsida utan att hitta några kommentarer till förra veckans utspel. Jag har mejlat två av deras informationssekreterare och hoppas på svar.
I detta projekt har ingått ny bana även från Umeå till Haparanda. Samt en stor upprustning av kustbanan från Sollefteå till Gävle. Nu är stor risk att av allt detta återstår bara en halvfärdig bana genom Ångermanland och södra Västerbotten. Samt en rätt omfattande miljöförstöring.
Av Jan Brunnegård 22 nov 2007 11:37 |
Författare:
Jan Brunnegård
Publicerad: 22 nov 2007 11:37
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå