Varför bombade inte Bomber-Harry Sverige?

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2007-11-10 21:24:00
El Guatusi
Det man alltid diskuterat är risken för tyska bombningar. Riktigt överhängande anses risken ha varit, när Torgny Segerstedt trotsade regeringens påbud o fortsatte kritisera/håna nazisterna med oanad energi. Hitler var rasande o kallade Sverige "Europas skitigaste land" o ett "felnavigerat" plan som släppte bomber "av misstag" över någon svensk stad
Inlägg #2: Postat: 2007-11-10 21:25:00
El Guatusi
var långt ifrån någon omöjlighet. Till sist kallades Segerstedt in till monarken som tog honom i örat och vi klarade oss undan. Brittiska bombningar för att slå ut våra infrastrukturer? Man har kritiserat de Allierade för att de inte
Inlägg #3: Postat: 2007-11-10 21:27:00
El Guatusi
bombade järnvägslinjerna till Auschweitz o andra läger. Sanningen är att tyskarna hade specialtränade trupper som ryckte in och reparerade ev skador på några få timmar, så bombningar hade varit i det närmaste verkningslösa.
Inlägg #4: Postat: 2007-11-10 21:52:00
Janne B
Det är många som skrivit om närliggande ämnen, jag har läst mycket tidigare men knappast blivit nöjd med svaren./ Jag var fem år då vår beredskap slutade, men jag minns att de unga männen i byn ibland kom hem i militäruniformer, på kortpermis. När jag var i tioårsåldern hörde jag mkt prat om kriget som nyss slutat. Den eviga freden hade nog kommit....
Inlägg #5: Postat: 2007-11-10 21:55:00
Janne B
Långt senare kunde jag träffa män som legat och bevakat svenska järnvägsstation / linjer där tysktågen gått fram. Kriget blev åter så konkret för mig. Stackars mina förälldrar som fick fyra barn dessa hemska år...
Inlägg #6: Postat: 2007-11-11 14:22:00
Torbjörn
Man ska inte glömma att Sverige även exporterade mycket till de allierade. Bl.a. viktiga leveranser av verktyg och kullager. Dessutom var Sverige viktigt som underrättelseområde. Det låg inte i de allierades intresse att störa förbindelserna med Sverige. Och som neutralt land handlade Sverige med båda parter, det hade alla förståelse för.
Inlägg #7: Postat: 2007-11-11 14:28:00
Torbjörn
Jag kan rekommendera Kent Zetterbergs uppsats "Svensk säkerhetspolitik 1943: En balansakt på slak lina mellan de krigförande" i "Nya fronter? 1943 - spänd väntan" som ingår i serien om 2002.
Inlägg #8: Postat: 2007-11-11 14:28:00
Torbjörn
Jag kan rekommendera Kent Zetterbergs uppsats "Svensk säkerhetspolitik 1943: En balansakt på slak lina mellan de krigförande" i "Nya fronter? 1943 - spänd väntan" 2002.
Inlägg #9: Postat: 2007-11-11 15:37:00
Janne B
Torbjörn skriver// Och som neutralt land handlade Sverige med båda parter, det hade alla förståelse för// Var det verkligen så? Jag har alltid hört att minspärren i Kattegatt Skagerack gjorde export västerut nästan omöjlig, där patrullerade även tyska ubåtar.
Däremot skyddade dessa ubåtar fartygen i Östersjön.
Inlägg #10: Postat: 2007-11-11 15:39:00
Janne B
Tack för tipset om denna rätt nya bok....1943 började ju den stora vändningen i "kringslyckan". Visst var Hitler galen men hur kunde han tro att Tyskland skulle klara av att ockupera hela Europa???
Inlägg #11: Postat: 2007-11-11 15:52:00
Sunny
Janne. Tänk på att han bara var en av många eljers kloka o sansade människor som var övertygade om detsamma.
Inlägg #12: Postat: 2007-11-11 15:58:00
Janne B
Sunny/ Då blir ju nästa fråga! Hur kan eljest så kloka människor låta sig styras av en galning och massmördare? Tyskarna bevisade genast efter kriget att de var lika kloka och förnuftiga som andra folk. De byggde upp en exemplarisk demokrati, väl fungerande domstolsväsende De verkade starkt för nära industri-samarbete med Frankrike för att förhindra krig.
Inlägg #13: Postat: 2007-11-11 16:06:00
Torbjörn
9 Förståelsen hade förstås sina gränser. Men 1943 och följande år var det tyska ubåtshotet mindre. Sverige hade även en mer utvecklad krigspotential 1943 än tidigare, och förde från årsskiftet 1943/43 en mer västvänlig handelspolitik.
Inlägg #14: Postat: 2007-11-11 16:12:00
Torbjörn
9 Vidare bands värdefulla tyska förband i Norge för att vid behov kunna gå in i Sverige medan bara 16 av tyskarnas behov av järnmalm täcktes av Sverige. De betalade alltså ett högt pris för den järnmalmen, och de allierade hade inte så stort intresse av att ändra på den saken.
Inlägg #15: Postat: 2007-11-11 16:16:00
Torbjörn
I Sverige räknade man även med att importen från Tyskland skulle minska 1943/44 och exporten därför automatiskt minska. Men nu minskade aldrig importen, tack vara Albert Speers åtgärder. Så den svenska exporten löpte på enligt avtal.
Inlägg #16: Postat: 2007-11-11 16:41:00
Sunny
12 Janne: Albert Speer verkar ju utåt vara en behaglig kultiverad hövlig normalbegåvad herre som råkade vara en skicklig arkitekt.Han upplevdes därtill såsom stilig o charmig. Han säger själv i sina böcker att "ifall Hitler hade en riktig vän så var det jag." Sant. Denne begåvade charmgosse förlängde säkert krigtet med ett drygt år minst o avlande till o med sina barn på Hitlers direkta order. Hur förklara sånt?
Inlägg #17: Postat: 2007-11-11 16:43:00
Sunny
Jag kan inte fast jag läst allt om o av Speer jag hittat sedan jag var 12.Mina favotitförfattarinna
Gitta Sereny har ägnat denna man 30 år av sitt liv i sina försök att förstå men fick ge upp!
Inlägg #18: Postat: 2007-11-12 09:20:00
Janne B
Torbjörn och Sunny tackas för viktiga kommentarer. Jag bodde några år på Tjörn/Orust och där talade man om Speers fantastiska byggen som krävde granit från Bohuslän. Man var förvånad över att Speer hade möjlighet att fortsätta att betala leveranser in i det sista.Men några beställda Segermonument kom visst aldrig i väg...
Inlägg #19: Postat: 2007-11-12 09:26:00
Janne B
16 Sunny .....avlande till o med sina barn på Hitlers direkta order. Hur förklara sånt?// Sådana här saker talade mina föräldrar om 1945-50 då allt mer sanningar kom ut....Jag var nog en hemsk smyglyssnare på de vuxnas samtal. Men de talade om mänskliga avlingsstationer, ett begrepp som det tog tid för mig att förstå. Men Hitlers rasbiologer sammanförde elitmän och elitkvinnor för att få fram ännu mer elitbarn. De kallades A-barn eller arierbarn...
Inlägg #20: Postat: 2007-11-12 22:21:00
Sunny
Eftersom det låg en homoerotisk underton i Hitlers svärmeri för den vackre unga mannen ur de bildade kretsarna nej de hade inget förhållande men Hitlers vänskap tog sig i bland dessa uttryck.Han prostituerade sig ju i balnd på det där bög hotellet I Wien när han svalt som ung.Nå S vågad einte berätta för H at han varit gift i flera år: margaret gömdes. han var rädd ata förlora allt. Men en illvillig konkurent om H.s gunst Speer var hatad av den första innersta kretsenskvallrade.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...