Om journalisternas svek

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2007-11-10 19:08:00
Lars Nilsson
Och inbillar Du Dig verkligen att anledningen till att arabländerna saknar all tillstymmelse till demokrati är USA:s fel. I så fall har Du aldrig tillbringat någon längre tid i ett arabland. Det patetiska är ju att det enda länder i regionen där araber kan delta i demokratiska val är Israel och nu två ggr i Irak, av alla länder!
Inlägg #2: Postat: 2007-11-10 19:14:00
Lars Nilsson
Men det är klart att om Noam Chomsky är Din riktkarl i världspolitiken och kanske Michael Moore utgör sanningsvittnet om tillståndet i USA, blir Din artikel därefter.
Inlägg #3: Postat: 2007-11-10 19:17:00
Lars Nilsson
Din artikel är ytterligare ett bevis på en utbredd svensk enfald och okunskap om världen utanför Konsumaffären i Knäckebrödhult.
Inlägg #4: Postat: 2007-11-10 19:29:00
El Guatusi
Lars: Att USA i vissa fall bromsat utvecklingen mot demokratiska reformer i den muslimska världen är ändå svårt att förneka. Mossadeq, som lyckats få den genomkorrupte shahen avsatt 1950, störtades av USA & UK sedan han nationaliserat det brittisk-iranska oljebolaget. Mossadeq var ingen stor
Inlägg #5: Postat: 2007-11-10 19:32:00
El Guatusi
och långsiktig politiker, men hans regering var ändå att föredra före shahens. Därefter tog Reza Pahlevi över, fortsatte vanstyret - o preparerade terrängen för Khomeini och hans pasdaraner. För att ta ett mer aktuellt ex: Syriens nye president Bashar El Assad, som är västerländskt universitetsutbildad
Inlägg #6: Postat: 2007-11-10 19:35:00
El Guatusi
kom till makten 2000 efter sin far Hafez död. Han inledde ett reformarbete som bromsades upp nästan genast sedan USA placerat landet på rogue states-listan o börjat skramla vapen. Syrien går långsamt framåt, men takten har bromsats ordentligt efter 11 september.
Inlägg #7: Postat: 2007-11-10 20:28:00
Jocke S
Jag reste landvägen -68 mellan Turkiet och Nepal. Det var tämligen sekulariserade länder, det fanns då knappast någon muslimsk fundamentalism att tala om. Inte heller i Iran, stora sociala skillnader dock. Inte Afganistan, möjligen Pakistan. Inte heller Egypten vad jag vet. Om man skall döma efter folks uppträdande, kvinnors kädsel osv.
Varför råder det religiös extremism/västhat i flera av dessa länder nu? Det bör man nog fråga sig.
Inlägg #8: Postat: 2007-11-10 20:32:00
Jocke S
5 Pahlevi var väl också tillsatt genom väst eller?
Inlägg #9: Postat: 2007-11-10 20:51:00
Lars Nilsson
7/ Läs mina artiklar om arabvärlden och muslimer för vägledning. Länk: sourze.se
och Länk: sourze.se
Inlägg #10: Postat: 2007-11-10 20:52:00
Lars Nilsson
7/ Aldrig hört talas om Muslimska brödraskapet?
Inlägg #11: Postat: 2007-11-10 20:56:00
Lars Nilsson
7/ Basen för all arabisk fundamentalism och div. terrororganisationer grundad redan på 20-talet. Hyggligt långt innan USA:s invasion av Irak.
Inlägg #12: Postat: 2007-11-10 21:03:00
El Guatusi
8/ Den förste Pahlevin, Reza Shah, tog makten med en statskupp på 20-talet. Hans son, Mohammad Reza, tog över på 40-talet och hade USA:s och UK:s fulla politiska o ekonomiska stöd. Han försökte modernisera landet, men hans tyranni gjorde honom mäkta impopulär, antagligen mer impopulär än självaste Saddam i Irak.
Inlägg #13: Postat: 2007-11-10 21:04:00
Jocke S
Jodå, men som det står här nedan så var de fredliga i början, men förbjöds -54. Det jag tänker på är den offentliga politiken, och att Egypten anses ha varit religiöst sekulariserat på den tiden. Men det är väl klart att det fanns spridda extrema strömmingar redan då. Och att de inte gillade Israel. Där det också fanns extremister
Länk: sv.wikipedia.org
Inlägg #14: Postat: 2007-11-10 21:06:00
El Guatusi
Fundamentalism såg man inte mkt av på t ex 80-talet, då kvinnor i Casablanca, Kairo och Tehran gick omkring sminkade i kortkort. Idag är det hijab som gäller, ävem i tidigare västinfluerade länder. För 20 år sedan var det en skam att ha ett "skägg" i familjen, idag ofta ngt att vara stolt över.
Inlägg #15: Postat: 2007-11-10 21:13:00
Jocke S
13 forts. Det jag försöker komma fram till är att man måste se saken från två håll, att även sansat folk som du Lars N och jag Jocke S, under vissa exterma förhållande kanske skulle kunnit utvecklas till politiska extermister. Det finns mängder med unga muslimska killar, och tjejer, som har fått syskon eller föräldrar dödade av väst/Israel utan att förstås kunna se någon rättvisa i detta!
Inlägg #16: Postat: 2007-11-12 13:05:00
Ramona Fransson
Alla har tummen i samma röv! Det är vad jag brukar säga och tycker det också! Oavsett knäckerbrödhult eller arabländer. Ingen makthavare, är inblandad i något som INTE kan ge mer makt eller pengar. Alla makthavare sitter med hörntänderna i bordskivan. Inte släppa taget, inte släppa taget! Vem vet, jag kanske hade varit likadan om jag hade haft makt?
Inlägg #17: Postat: 2007-11-12 13:20:00
Jocke S
"...hörntänderna i bordskivan.." :-
Det verkar ändå som att folk som Havel eller Mandela genom sina erfarenheter närmar sig makten med större ödmjukhet. Kanske vi borde börja kräva av våra riksdagsmän innan vi väljer dem: "Först fem år i straffläger, sedan kan du bli aktuell." Är det för radikalt förslag kanske....?
Inlägg #18: Postat: 2007-11-12 15:02:00
Janne B
Ramona / I hela Eurropa och även på på andra håll har vi folk som fått stor makt för 3-7 år. Varefter de avgår lugnt utan bråk. För så är det i demokratier. Franske presidenten bet sig inte fast i någon bordsskiva, för han var en sann demokrat. Det är i Pakistan o liknande ställen som folk makthavare biter sig fast. // Nä alla har inte tummen i.....våra demokratier är bättre än så.
Inlägg #19: Postat: 2007-11-12 15:03:00
Janne B
I 12 år jagade media en regering och nu har man i ett år jagat en annan rtegering. Det ska vi vara stolta över även om de inte fullgör sin uppgift perfekt. Media alltså.
Inlägg #20: Postat: 2007-11-12 15:58:00
Jocke S
Janne, du positive man! Du är så nöjd så nöjd, man blir nästan avundsjuk! Men så kommer ibland kritiken mot makten, även från dig. När du upplevt något verkligt negativt i spåren på maktmissbruk o dyl. Är de i grunden sämre folk i Pakistan, eller HAR de kanske det sämre än vi hade på 30-talet?
Jag är inte tillräckligt nöjd med demokratin. Och franska presidenter 7 år..., fråga fransmännen. Mitterand åstadkom visst intet sista perioden.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...