Intuition - att utveckla tillit

Inlägg #1: Postat: 2007-11-09 23:24:00
Yngve K
forts.1 All existens är lidande, psykiskt och fysiskt. 2Lidandet har sitt ursprung i begäret, eller livstörsten. 3 Genom att begäret upphävs kan även lidandet upphävas. 4 Det finns ett sätt att upphäva lidandet : den ädla åttafaldiga vägen. Denna visar oss "rätt" beteende och "rätt" tankar.
Inlägg #2: Postat: 2007-11-09 23:38:00
Yngve K
forts. Den åttafaldiga vägen är ett slags kompass som leder oss till ett liv präglat av visdom rätt åskådning, rätt tanke, dygdrätt tal, rätt handlande, rätt yrke och mental disciplinrätt strävan, rätt uppmärksamhet, rätt koncentration En viktig del av den åttafaldiga vägen är meditation. Själva tekniken kan skilja sig åt inom olika buddhistiska riktningar - ensam eller i grupp, med ansiktet mot en vägg eller vänd mot andra mediterande, med slutna eller halvöppna ögon.
Inlägg #3: Postat: 2007-11-09 23:48:00
Yngve K
I många fall börjar dock meditationen med att man fokuserar på sin andning. Det är inget mystiskt eller överjordiskt med det - ingen levitation, ingen utanför kroppen - upplevelse. Med varje in- och utandning förfinas ens medvetenhet och man blir fokuserad./-/ Med tiden kommer du att inse - ibland är denna insikt smärtsam ibland är den glädjande - vad Buddha insåg:" Vi är vad vi tänker".
Inlägg #4: Postat: 2007-11-10 05:50:00
Inger-Sofia
"Om livet talar vi lite.Om kärlek likaså.Om växande och smärta.Vill vi ej höra på......" olika meditationstekniker, har jag prövat,Kommit fram till, att för mig, är naturen,den naturligast,meditationsplatsen.Där möter tysnaden mig.inga yttre tankar stör.jag bara är. Det finns så många ord,för det enkla självklara-att bara vara-utan ord.k.
Laddar...