Inlägg #21: Postat: 2007-11-10 07:31:00
|
en svensk tiger |
Sedan Mahria kan jag hålla med dig att samtliga som har med människor att göra borde vara i sammanhanget fläckfria men läser du artikel pekar den på något grundläggande fel i vårt rättssystem nämligen straffets längd och straffets giltighet, skall man avtjäna ett utdömt straff och därmed vara fri att göra vad man vill inom lagens råmärken, strikt juridiskt eller skall man införa en etisk vinkel utöver straffet i sig
|
|
Inlägg #22: Postat: 2007-11-10 07:35:00
|
en svensk tiger |
Min egen reflektion är att man redan i domslutet borde införa en sådan klausul, för den som begått ett mord skall då uteslutas inom vissa yrken eller dömda sexualförbrytare skall uteslutas från ex. skola och dagis, visst det är logiskt och till och med försvarbart men vi har inte ett sådant rättssystem. ÄNNU
|
|
Inlägg #23: Postat: 2007-11-10 14:08:00
|
Elina |
Ingen skulle anställa en fd värdetransportrånare som värdetransportchaffis, eller osv. Men frågan är mer invecklat. Skall vi tro att människor förändrar sig? "Botar" kriminalvården? Kan man sona ett mord, den döde kommer ju aldrig tillbaka?
Just vad gäller läkaryrket borde förpraktik i form av arbete inom vården vara obligatorisk. Vissa internationella läkarutbildningar har det som merit vid inträdesprov.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2007-11-10 14:48:00
|
Janne B |
Botar kriminalvården? Elina. Vågar du skriva en artikel på temat VILKA botar Kriminalvården? Eller är krimvård bara ett låtsasbegrepp. Jag har då aldrig hört någon säga att att nu har jag fått Krimvård och blivit en bättre människa. Folk säger att de varit inlåsta och fått mat. Punkt!
|
|
Inlägg #25: Postat: 2007-11-10 14:50:00
|
Janne B |
Befrämjar inlåsning i en steril cell personligt utveckling och mognad. Kan straff och vård kombineras, jag tvekar!
|
|
Inlägg #26: Postat: 2007-11-10 15:20:00
|
Jocke S |
Jag har en del åsikter och även vissa fakta här men jag orkar inte lägga näsan i blöt överallt. Män är sjuka, kriminella, straffas, men återanpassas inte. Detta är liksom en del av status qou som INTE berörs särskilt av könsdebatten, utanför pekpinnandet om manlig skuld.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2007-11-10 15:43:00
|
Elina |
24/ Janne, en bra fråga och kanske borde någon skriva om de lyckade fallen. Har flera ex. Träffade en fd patient på IKEA och han rusade fram för att berätta hur han blivit chef för firman han fick praktisera på under sin utslussning. Eller han som satt på Karsudden, eller han som basar en idrottsanläggning...
Men VAD som exakt gör vad är en bra fråga. Kanske återkommer jag om mina erfarenheter?
|
|
Inlägg #28: Postat: 2007-11-10 18:20:00
|
Mahria |
18 EN SVENSK TIGER: citat "Om kriminalvården gjort sin bedömning och mannen avtjänat sitt straff, skall han då resten av sitt liv straffas ytterligare för en DUMHET han gjorde för 11 år sedan?" slut citat se:5
Och sen kommer det en gång till: 18 "Jag skriver allmänt om en begången dumhet..."
|
|
Inlägg #29: Postat: 2007-11-12 13:12:00
|
Ramona Fransson |
Han har "bara" svarat på de frågor som ställdes! Alltså, har inte han gjort något formellt fel. Ska någon söka till polishögsskolan kan han/hon inte vara dömd för brott tidigare. Söka till brandkåren kanske inte vore bra om man tidigare dömts som pyroman. Att söka till läkarhögsskolan där du ska svära in dig att rädda liv, rimmar inte riktigt med att du skjutit ihjäl någon med 12 skott! Varför sökte han inte till journalisthögsskolan? Där hade han passat bättre! De är bra på att ljuga
|
|
Inlägg #30: Postat: 2007-11-15 07:08:00
|
Inger-Sofia |
Kan inte låta bli.Att även önska en God morgon till Beartice Ask.Som verkar ha vaknat upp,ur sin törnrosa sömn.Så här säger hon" många som begår brott i unga år.Börjar väldigt tidigt.Det är alldeles uppenbart att de regler vi har idag inte fungerar"VA???Hårdare regler skapas när något redan gått över styr.När vuxna blundar för den verklighet,som många barn och ungdomar lever i.Det är redan i bäcken ,vi måste börja stämma.
|
|
Inlägg #31: Postat: 2007-11-15 07:28:00
|
Inger-Sofia |
bäst jag förtydligar mig.Jag menar,att det har vi ALLA vetat/kännt till LÄNGE och protesterat/påtalat .Att nu skrika på hårdare tag,för/ över något,som politiker/beslutsfattare negligerat/blundat/sovit inför.Trots vetskapen Att vakna upp Och börja se sig omkring I/till den verklighet,som finns-existerar efter sin långa sömn .Är ju värt en egen morgonhälsning.
|
|