Inlägg #1: Postat: 2007-11-08 15:37:00
|
Elina |
Personen har fuskat sig in i utbildningen. Hade han haft falska betyg och det uppdagades nu skulle han få avbryta. Han har kommit in genom intervju och högskoleprovet och utelämnat avgörande fakta. Varför är det inte likvärdigt med betygsfiffel?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-11-08 20:40:00
|
susanna s |
Efter avstjänat straff ska man ha rätt att börja om. Läkarstudenten skulle inte ens ha behövt mörkat om sitt förflutna, men din Elinas reaktion och kvällpressens visar att det är ett måste för tidigare dömda att mörka sitt förflutna för att ha en chans att leva hederligt resten av livet. Det är såna som du som är skuldiga till att det är hög återfallsfrekvens bland brottsligar.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-11-08 21:06:00
|
en svensk tiger |
Svar Ramona: Var finns uppgiften om att denne läkarstuderande till hört en nasistisk fraktion?
Och om man skall förbjuda vissa förbrytare som avtjänat sitt straff att studera eller söka en viss tjänst ja då har ju kriminalvården ingen uppgift att fylla eller hur.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-11-08 21:08:00
|
en svensk tiger |
Svar Elina: Inte heller där har jag kunnat se att denne läkarstuderande fuskat sig in i utbildningen, kan det möjligen vara så att du sitter inne med andra uppgifter i så fall är det inte då din skyldighet att påtala detta?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-11-08 21:14:00
|
en svensk tiger |
Om kriminalvården gjort sin bedömning och mannen avtjänat sitt straff skall han då resten av sitt liv straffas ytterligare för en dumhet han gjorde för 11 år sedan?
Vad slags humanitet är det?
Människor måste ges en chans att förändra sin livssituation det gäller såväl kritiker som politiker och andra i samhället i annat fall kan kriminalvården lägga ner den primära anledningen nämligen att vårda och rehabilitera.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-11-08 21:17:00
|
CMO |
Naturligtvis ska inte alla yrken vara öppna för ex-förbrytare. T.ex. inom polis och rättsväsende. Inte heller vill jag ha de som är straffade för övergrepp mot barn som dagispersonal etc. Sådana åsikter är uttryck för Sveriges flummiga kriminalvårdssyn där förbrytarens intresse sätts främst.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-11-09 11:33:00
|
Leif-Arne |
6 Det finns tillfällen när jag helt och fast stöder CMO, detta är ett sådant. Vad gäller brott av den typen som H. gjort sig skyldig till så borde det ha varit fråga om livstid, på riktigt.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-11-09 12:26:00
|
Elina |
&/ Jag stöder helt CMO i detta fall.
Till 4/ Rektorn på Karro sa det i intervjun i TV att personen utelämnat uppgifter av vikt. Övrigt slingrade hon sig ur medan Läkarförbundet sa klart att mord inte ryms i läkaretiska regler.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-11-09 16:35:00
|
Mahria |
EN svensk tiger: du kan väl inte mena allvar, när du benämner mord som en dumhet???
Jag jobbar själv som lärare. För att få detta jobb, krävdes att jag lämnade in ett utdrag ur polisregistret, gällande våld- och sexualbrott. Detta förfarande borde gälla alla utbildningar/jobb, som har med människor att göra!!!
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-11-09 17:09:00
|
CMO |
7/ L-A, Ja två blinda hönor finner ibland samma korn....
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-11-09 17:14:00
|
en svensk tiger |
Mahria: Ett mord är ett mord och visst kan man peka på det etiska att låta en morddömd studera till läkare men vi har den rättsskipning vi har dvs efter avtjänat straff är man fri som vilken medborgare som helst.
Ett mord är mer än en dumhet om du frågar mig.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-11-09 17:30:00
|
Mahria |
EN SVENSK TIGER: ja, det VAR därför jag frågade dig, eftersom det var DU som kallade mord för en dumhet.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2007-11-09 17:37:00
|
Mahria |
SUSANNA S: om min dotter, vars far är av utländsk härkomst, skulle behöva t.ex en operation och jag finge veta att denne nazist/mördare skulle utföra ingreppet, skulle jag vägra honom att göra det. Om han blir "så ledsen" av min vägran och går ut och mördar igen, hur f-n kan du säga att jag, i så fall, skulle vara orsaken till hans "återfall" ? Förklara dig!!!
|
|
Inlägg #14: Postat: 2007-11-09 17:42:00
|
Mahria |
Jag kommer osökt att tänka på den debatt, som rasade för ett tag sen flera år sen, kanske?, när det gällde en hiv-smittads skyldighet/rättighet att upplysa/ undanhålla informationen om sin sjukdom. Jag minns att det var flera två läger i frågan. Är det någon som ver hur det blev/är ? Personligen tänker jag på att man MÅSTE få möjligheten att göra valet, om man ska ha sex med livet som insats, eller inte !!!
|
|
Inlägg #15: Postat: 2007-11-09 17:53:00
|
Elina |
14/ Som HIV smittad ska du informera din sexpartner, sjukvården och tandvården.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2007-11-09 18:43:00
|
Elina |
14/ Det har knappt undgått någon som läser en tidning, ser på TV att flera har blivit dömda till kännbara straff och skadestånd när de inte informerat sexpartnern.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2007-11-09 20:22:00
|
Mahria |
ELINA: detta 16 var svaret på nästa fråga jag tänkte ställa: om den sjuke inte vill informera då? För jag minns, av denna debatt, att en eventuell informationsskyldighet uppfattades av Rfsu, som kränkande för den sjukes integritet. Från detta är steget inte långt, till att känna sig kränkt av att bli behandlad av en mördare/nazist och först senare få reda på det? Skulle vara intressanr att få veta vad Rfsu anser om denna fråga idag!!!
|
|
Inlägg #18: Postat: 2007-11-10 07:20:00
|
en svensk tiger |
Sv Mahria: Var i inlägget ser du att jag kallar mord för en dumhet?
Jag skriver allmänt om en begången dumhet och relaterar till läkarstudenten som uppenbarligen och felaktigt enl. DN inte var dömd till 11 år. Hela vårt sätt att se på rättsstaten är mycket komplex och frågan kan gälla alla kategorier.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2007-11-10 07:23:00
|
en svensk tiger |
En som blivit dömd för förskingring av ekonomiska medel skall alldrig få studera eller ta ett arbete som ekonom exempelvis.
Mord och förskingring kan givetvis inte jämföras men frågan är om det inte vore mer rätt att redan i domslutet ange att brottets karaktär utesluter den dömde för resten av livet att söka eller studera olika tjänster
|
|
Inlägg #20: Postat: 2007-11-10 07:27:00
|
en svensk tiger |
En del anger rent utav hypotetiska skäl för att utesluta dem som till och med ännu inte är dömda för ett brott för att skydda oss själva.
Hur det nu skall gå till då det finns en mängd människor som initialt förefaller vara ärliga i sitt uppsåt.
|
|