|
Inlägg #1: Postat: 2007-11-02 13:12:00
|
|
peter_ |
Den systematiska begreppsanalysen, särskilt om begrepp som "sanning", görs inom den analytiska filosofin. Sanningsbegreppet har diskuterats under hundratals år och man har gjort MYCKET viktiga klarläagganden inom den analytiska filosofin. Jag skulle tro att man kan hitta en bra redogörelse på wikipedia. Sanningsbegreppets komplexitet har gett allehanda charlataner, med vetenskapliga anspråk, en möjlighet att vifta bort invändningar mot deras teser med hjälp av ett obskurantistiskt fikonspråk.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-11-02 20:31:00
|
|
Jocke S |
Hmm, välskrivet, rätt långt.... Har varit inne på er hemsida, tror jag.
Visst, man måst göra sina val, sina egna val.
Fast "sanningen" idag. Det är om kvällspressen har rätt eller har ljugit. Det är också den svartvita inställningen i juridiska domar.
Men sanningen är bl.a. den som du nämner på slutet. Att vi måste sluta utarma planeten nu!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-11-03 06:42:00
|
|
Inger-Sofia |
God morgon sanningen,Du, som finns, inom var och en av oss.En artikel,som berör vår innersta kärnpunkt,som du förnämligt skrivit om.k.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-11-20 02:34:00
|
|
Telluselle |
Sanningen släpper oss fria, lyfter våra medvetanden och låter oss lättare acceptera oss själva och andra. TYvärr hamnar jag själv lätt i blåsväder eftersom jag är en sannins-sägare eller t o m sannings-jägare av stora mått. Alla gillar inte att bli avslöjade, så ska man vara tyst eller alltid säga ifrån....?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2009-03-23 20:06:00
|
|
Tjolahopp |
Jag har aldrig nånsin kännt mig så träffad av någonting jag läst förut, de här va utan tvekan det bästa jag läst, då jag har kommit till insikt med exakt samma sak för någon månad sen. Tusen tack
|
| |