SAS - på väg mot konkurs

Den här tråden diskuterar artikeln SAS - på väg mot konkurs.
Inlägg #1: Postat: 2007-10-29 18:27:00
Leif-Arne
Tja att förespå en avveckling av SAS är väl inte så där speciellt vågat idag. Däremot kommer vi nog fortsättningsvis även framöver få åka propopellrer plan framöver på matarlinjerna. Frågan är bara med vem och vilken sorts.
Inlägg #2: Postat: 2007-10-29 21:24:00
Lars Nilsson
Dashplanen har levereras under perioden 2000 till 2002, enligt tillgänglig statistik. SAS informationschef stämmer nu in i kören om "barnsjukdomar". Dessa skulle alltså ha uppkommit under en tvåmånadersperiod efter 5 till 7 år. Låter det trovärdigt? För att vara "barnsjukdom", alltså?
Inlägg #3: Postat: 2007-10-30 08:20:00
robbe74
Snarare så att Bombardier som är ett företag med brisfälliga komponenter. Se på deras tåg tex!
Inlägg #4: Postat: 2007-10-30 12:52:00
Janne B
Just nu säger radion att SAS är ett av världens säkraste flygbolag och att det aktuella planet anses vara ett av världens säkraste. Så Australien har beställt flera nya...Inget annat bolag har inställt flygningar osv....
Inlägg #5: Postat: 2007-10-30 21:40:00
Lars Nilsson
Tidigare hade SAS stora baser, med egen personal, för tekniskt underhåll i Oslo, Stockhom och Köpenhamn. Oslo försvann först från kartan, sedan blev Stockholm närmast en depå och kvar finns Köpenhamn. Klart sådant sätter sina spår. Alla fattar dessutom att om reservdelshållningen sköts från Singapore blir det lite si och så med underhållet. Jämför med Lufthansa som kör allt tekniskt i egen regi. SAS säljer ut allt man kan av underhåll. Bara en tidsfråga innan Köpenhamn också är borta.
Inlägg #6: Postat: 2007-10-31 21:04:00
Lars Nilsson
Den svenska Kustbevakningen har beställt 3 st DashQ 300 plan varav det första levereras nästa år. Man har inte heller några planer på avbeställa till följd av vad som inträffat inom SAS, enligt Kustbevakningens chef.
Laddar...