För evolutionen - monopol på sanningen

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2007-10-23 08:26:00
Jocke S
Mja, den var bra...Precis så!
Inlägg #2: Postat: 2007-10-23 09:13:00
Janne B
Bane/ Jag måste erkänna att det var fyndigt formulerat....
Inlägg #3: Postat: 2007-10-23 09:55:00
Banestyrelsen
Du är en sann kristen Janne som kan vända andra kinden till även vid direkt provokation inte bara här, det är en röd tråd i alla dina kommentarer. Det är en respektingivande egenskap. Tänk om detta ideal kunde återupplivas.
Inlägg #4: Postat: 2007-10-23 10:08:00
Leif-Arne
Teologi och vetenskap är helt enkelt två skilda tankesystem. Teologin berör frågor av existensiell karaktär "varför". Medan det vetenskapliga, baserar empirist, svar på frågor som "hur". Detta fungerar alldeles utmärt hålla dessa tankesystem sida vid sida. En sammanblandning däremot är olycklig. Frågan om Guds existens är därför omöjlig besvara enligt det vetenskapliga tankemönstret, vare sig ja eller nej.
Inlägg #5: Postat: 2007-10-23 10:15:00
Inger-Sofia
Du tog orden,som jag skulle skriva bane..var ute för att tömköra hästen,då jag tänkte,att mina ord var kanske vaga.Det jag ville sagt var..Att- du lever i handling och i sinnet..som genomsyras av din närvaro,dina ord,Det sanna-kärleksbudskapet.som lever inom dig,för alla.kram..nu skall jag fortsätta,få min häst att förstå vad jag vill.
Inlägg #6: Postat: 2007-10-23 22:54:00
Daniel Wijk
3: Jag håller med om Janne B, han visar att det finns trevliga religiösa människor där ute. Har en god vän som är katolik men som kan skratta åt de dåliga sidorna av sin egen religion utan problem. De syns inte lika mycket men de finns där och det ska vi inte glömma.
Inlägg #7: Postat: 2007-10-23 22:59:00
Daniel Wijk
Jag, liksom en del andra, tror att människans förutsättningar för "godhet" finns med oss av naturen. Därmed är de goda delarna som religionen kan ge människan given och inte konstruerad av religiös moral. På samma sätt som vissa religiösa är hemska medmänniskor är således vissa ateister detta. Det är ofrånkomligt.
Inlägg #8: Postat: 2007-10-24 09:23:00
Janne B
Vad vackert solen skiner denna morgon. Ja jag håller upp den kristna skylten men är inte missionerande. De som söker har oändliga möjligheter i Sverige så jag behöver inte vara propagerande. Men när jag ser fullständigt galna påståenden om vad bibeln,kyrkan eller kristendomen är - då rycker jag ut.
Inlägg #9: Postat: 2007-10-24 09:28:00
Janne B
Jag försvarar Jesu lära och liv så långt jag begrier mig på detta.Men jag har naturligtvis inget behov av att försvara kyrkliga illgärningar i nutid eller det förgångna.Men jag är glad över att oftast är kyrkor som är snabbast ut med hjälp vid katastrofer och som är ihärdiga även i långa hjälpprogram.De flesta kyrkor har hajat Jesu lära. Tro utan gärningar är- dött.
Inlägg #10: Postat: 2007-10-24 09:33:00
Janne B
4 Leif-Arnes rader tål att begrunda. Visst är det så. Tro och vetenskap svarar på helt olika frågor./ På bibelns första blad blir brodermördaren tillfrågad "Var är din broder"? Det retoriska svaret blir då "Ska väl jag ta vara på min broder"? Egentligen handlar all religion om detta, hur vi människor ska var emot varandra.Den ställer upp regler. DET kan vetenskapen inte göra.
Inlägg #11: Postat: 2007-10-24 09:44:00
peter_
104. Nja, just det resonemanget koper jag inte. Inom religionerna finns en mangd svar pa existensiella fragor av typen "hur bor jag leva mm". Sa snart religionen forsoker svara pa "varfor finns vi?" eller "finns Gud?", eller nagot liknande, sa gor man nagot som i grund och botten stalls mot samma krav som vi kraver av alla andra verklighetsbeskrivningar, dvs
Inlägg #12: Postat: 2007-10-24 09:47:00
peter_
vad menar man? Vad betyder de begrepp man anvander? Hur kan jag testa om teorin ar sann? Vad skulle kunna bevisa att teorin ar falsk? Tester mot verkligheten avgor slutligen trovardigheten osv.
Inlägg #13: Postat: 2007-10-24 10:19:00
Jocke S
Intressant resonemang det här. Men att hålla upp en skylt, fast det är väl inte bara EN skylt Janne...? är väl en form av "missionerande"? Och i sansad form, som du oftast gör det, vem kan ha något att invända? Jag håller också helt med dig Janne, att när en grupp ateister lägger beslag på namnet "Humanisterna", rakt av, så är det fel. Intellektuellt ohederligt!
Inlägg #14: Postat: 2007-10-24 10:29:00
peter_
13. Jag kollade upp "humanism" pa wikipedia och det verkar som att Jocke har ratt har. Det finns rent av kristet humanistiskt forbund: "Förbundet för Kristen Humanism och Samhällssyn"
Inlägg #15: Postat: 2007-10-24 10:30:00
peter_
Inlägg #16: Postat: 2007-10-24 10:54:00
Janne B
Jag tittade in på deras hemsida, tack peter. Jag har flre ggr träffat på dem, de har verkat sedan 1939. Jag har flera ggr läst i deras Årsbok som har en imponerande kvalité.De har ett sommarmöte med goda föreläsare och seminarier - de brukar hålla till på Folkhögskolor. De har nog haft en bredare verksamhet förut med många lokalavdelningar - men sådant är inte så lätt numera.
Inlägg #17: Postat: 2007-10-24 11:04:00
Leif-Arne
11 Men lika lite som det vetenskapligt går att bevisa guds existens så går det att motbevisa guds existens. Ergo, frågan går över till det tankesystem som utgår ifrån tro eller icketro, och blir således en helt och hållen teologisk fråga.
Inlägg #18: Postat: 2007-10-24 11:18:00
peter_
17. Det beror pa vad man tillskriver "Gud" for egenskaper. Om begreppet till slut ar nastan innehallslost, med en ide som ar mycket vag osv sa finns det inget ju inget att testa men heller inget intressant i ovrigt.
Inlägg #19: Postat: 2007-10-24 11:21:00
peter_
Jag kan ju saga att jag tror pa "Dug" som pa nagot satt styr vad som hander och pa nagot satt skapat allt. Om jag sedan inte vill ga in pa detaljer sa finns det inte mycket att diskutera. Sa fort jag gar in pa detaljer sa kommer jag fa stora problem med resonemanget. Jag onskar att folk ar for kritiskt sinnade for att lata sig overtygas om att jag "sett ljuset" och att de kan "se ljuset" om de gor som jag.
Inlägg #20: Postat: 2007-10-24 11:24:00
Jocke S
Man kan ju till en början, antagligen "vetenskapligt" kulturantropologi om den får räknas in, konstatera att det inte finns en enda liten folkgrupp som inte har haft någon form av religiöst tänkande, religion eller hur man vill uttrycka det. Mig veterligt, jag vet inte allt här heller.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...