Al Gore är en cynisk lögnare

Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2007-10-22 14:43:00
Jocke S
Men "den mänskliga faktorn vetenskapsmännen" räcker tydligen inte riktigt till för att helt överyga. Så hur göra?
Om man då ser historiskt på det hela. Hur människan har uppträtt tidigare, trots allt sitt förnuft, moral, kärlek osv. Så är det oftast medmänniskor, naturen och det långsiktiga tänkande som har fått stryka på foten.
Inlägg #22: Postat: 2007-10-22 14:44:00
Jocke S
Och det tog faktiskt tid innan media, politiker och företag började lyssna här också. Därför har jag som naturdiggare sett det som rimligt att inta en miljöförsiktig attityd i detta fall.

Kaffe, ekologiskt!
Inlägg #23: Postat: 2007-10-22 14:47:00
peter_
19. Med alla ekonomiska, karriärsmässiga mfl intressen som blandar sig i leken så blir det väl alltid så här. Man får hålla sig skeptisk och försöka undvika att skaffa sig egna prestigemässiga låsningar. Det kan vara svårt eftersom man ofta känner sig missförstådd i diskussioner och kan härskna till.
Inlägg #24: Postat: 2007-10-22 14:52:00
peter_
21. Jag vet inte. Jag satsar på att människor ska uppmuntras och tränas till att vara upplysta, kritiska och acceptera ett sunt mått av ansvar. Vi får stöta och blöta våra åsikter mot varandras med nödvändig respekt och hänsyn. Demokratiska beslut ska styra och massmedia ska granska och kritisera makten, dess aspiranter och dessas anspråk.
Inlägg #25: Postat: 2007-10-22 14:53:00
peter_
22. Jag håller med dig. Ja, kaffe ja..
Inlägg #26: Postat: 2007-10-22 15:00:00
peter_
Slurp, aah!
Inlägg #27: Postat: 2007-10-22 15:04:00
Jocke S
16 Peter, jag har läst stycket. Jag har ett antal hypoteser om varför han säger så. Kanske pedagogiska, eller kanske intellektuella rester från tidigare skeden med en annan syn på natur och urfolk, som han också nämner lite sådär...
Rusell sa ju också "Better red and dead", där jag nog var en av de få att hålla med honom om, då.
Inlägg #28: Postat: 2007-10-22 15:08:00
Jocke S
Jag tycker att han har fel, eller utrycker sig fel där, sett i skenet av hur vi har behandlat naturen. Där just 50-talet valde delvis fel väg, vilket vissa just nu har tagit upp i samband med klimatdiskussionen. Med facit på hand, tyvärr.
Inlägg #29: Postat: 2007-10-22 15:10:00
peter_
Russell träffade Lenin och kanske även Stalin. Jag tror att han skrev om mötet med Lenin någonstans men jag minns inte var. Russells produktion är en fantastisk guldgruva.
Inlägg #30: Postat: 2007-10-22 15:18:00
peter_
28. Ja, jag tog upp de aspekterna för några veckor sedan för att jag tyckte att det behövdes lyftas fram just då.
Inlägg #31: Postat: 2007-10-22 15:18:00
peter_
Jag refererade till Russell pga en kommentar som luktade besserwisser och ämnade att förminska mig och mitt inlägg. Jag försvarade mig då med att det inte bara var jag, mitt dumhuvud, som tänkt den tanken, utan även personer som kunde mäta sig med kommentatören i fråga om bildning och intelligens. Det var inte särskilt genomtänkt. Jag tycker fö att hans nobelpristal känns en aning ofärdigt.
Inlägg #32: Postat: 2007-10-22 15:20:00
Jocke S
Ack ja läste för vilken gång i ordningen hur fattiga människor, nu i Mongoliet, fördärvar både sig själva och naturen i jakt på lite guld med hjälp av kvicksilver. Vi får väl hoppas på att läget klarnar Peter. Och media och politiker skall vi verkligen hålla koll på även i fortsättningen! Absolut, där finns mycket övrigt att önska.
Har just fått nys på en ny bok i ett annat ämne..
Inlägg #33: Postat: 2007-10-22 15:25:00
Jocke S
Det är ju mkt lätt att missförstå på nätet, eller att förstora upp saker. Det är också intressant att se att folk man är överens med här på sourze i ett ämne, kan ha en delvis annan synpunkt i ett annat ämne.
Ett pedagogfilosofiskt nätproblem kanske?
Inlägg #34: Postat: 2007-10-22 15:40:00
peter_
Ibland kan man ju hamna på en viss sida bara för att det saknas en representant för relevanta invändningar i ett visst resonemang. Jag tyckte att sättet du räknade upp alternativen på var pedagogiskt och effektivt, men att det behövde påpekas att det kan vara en skillnad i hur man anpassar sig beroende på vem man tror på,
Inlägg #35: Postat: 2007-10-22 15:40:00
peter_
alltså map alt2 man tror på att IPCC har rätt och följer deras politiska implikationer OCH de har fel, eller man tror på att Peter Stilbs har rätt, följer hans politiska rekommendationer OCH han har rätt. Det var bara ett abstrakt resonemang.
Inlägg #36: Postat: 2007-10-22 15:54:00
peter_
35. varför får mitt resonemang här mig att osökt att tänka på när Långben köpt ett hemmagym och trasslade in sig i gummiexpandern?:
Inlägg #37: Postat: 2007-10-23 10:04:00
Uno Hansson
20/ Du får gärna försöka ange vilka resuser som riskerar att slösas bort i processen. Alla är väl överens om att något måste göras åt våra alltför stora och oerhört slösaktiga och resursförödande foot- och foodprint! Det är alltså i stort samma åtgärder som behöver vidtas antingen det gäller global uppvärmning eller för stora individbaserade försörjningsomland!
Inlägg #38: Postat: 2007-10-23 10:15:00
peter_
37. Om man agerar efter en felaktig, enogd, populistisk analys sa kan man gora mer skada an nytta. Det ar min overtygelse att det alltid ar battre att agera efter en korrekt analys an en felaktig.
Inlägg #39: Postat: 2007-10-23 10:15:00
peter_
Om man hypotetiskt exvis prioriterar att minimera transporterna for att man tror att dessas utslapp ar det allt annat overskuggande problemet, sa far man betala med att man inte kan utnyttja fordelarna med storskalig produktion maximalt. Om man hade fel sa har man haft en relativt ineffektiv produktion, vilket inneburit sloseri med resurser. Men det kanske ar trams?
Inlägg #40: Postat: 2007-10-23 10:20:00
Leif-Arne
39 Just transporter av mat är intressant. Det är ofta paradoxalt inte de långa transporterna, i synnerhet inte de som sker per båt, som ger störst klimatbåverkan. Utan den sista länken i distributionskedjan, dvs transporten hem från butiken stormarknaden i bil. Paradoxalt kan konsumtion av närproducerade morötter som körs hem i SUV, ge mer klimatpåverkan än tomater transporterade från Spanien i lastbil, som tas hem per cykel från butiken.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...