Al Gore är en cynisk lögnare

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2007-10-22 13:17:00
peter_
Det finns en positiv aspekt med det hela och det är att människor i allmänhet blivit mer motiverade att ta ansvar för miljön tror jag. Det ursäktar dock inte att politiker och massmedia ägnar sig åt åsiktsmanipulation på det här sättet.
Inlägg #2: Postat: 2007-10-22 13:17:00
peter_
Det är en allvarlig fara med att opinionsbildare iklär sig vetenskaplig förklädnad så här. Skulle politiker tas med brallorna nere så skulle man säkert skylla desinformationen på vetenskapsmännen som bekämpat deras falska propaganda. I bakgrunden gnuggar mörka fundamentalisktiska, extremistiska krafter händerna, vars främsta fiende är vetenskap och det öppna samhället.
Inlägg #3: Postat: 2007-10-22 13:19:00
peter_
Låt oss hursomhelst ta ansvar för den värld som vi lämnar efter oss till våra barn. Det håller inte att smutsa ned och förbruka resurser utan tanke på personligt ansvar.
Inlägg #4: Postat: 2007-10-22 13:23:00
peter_
Analysen av orsakerna är dock oerhört viktig eftersom det bestämmer vilka åtgärder som vidtas. Vi kan ägna oss åt oerhört kostsamma verkningslösa åtgärder och samtidigt låta möjligheten att göra något reellt glida oss ur händerna eller ta uppmärksamhet och kraft från andra angelägna problemområden.
Inlägg #5: Postat: 2007-10-22 13:37:00
Jocke S
Peter, vi är helt överens när det gäller hur politiker och media missbrukar sitt inflytande på vissa andra områden. Men här är det en annan sak, flera saker som hänger ihop. Jag vet inte vad du menar med att "du tror på P.S."
När det sedan gäller om "naturen som fiende", om du skrev så eller har jag fel? Enligt vad Russel skulle ha sagt, så förstod inte heller jag. Kan du inte ge citatet eller länken till detta så skall jag ge min ärliga mening i det fallet.
Inlägg #6: Postat: 2007-10-22 13:44:00
Jocke S
"mörka fundamentalisktiska, extremistiska krafter händerna, vars främsta fiende är vetenskap och det öppna samhället". Det där verkar inte särskilt sannolikt. Det här ställer ju mest till det för politiker och företag. Som Bush och oljeindustrin, som fick honom vald även med hjälp av kristna högern. Så du menar att IPCC inte har några seriösa vetenskapsmän med eller?
Inlägg #7: Postat: 2007-10-22 13:49:00
peter_
Jag tror på Peter Stilbs redogörelse för IPCC rapportens brister. När det gäller naturen som fiende så var sammanhanget det att människan pga av uråldriga anpassningar tenderar att se främlingar med misstänksamhet, rent av fientlighet.
Inlägg #8: Postat: 2007-10-22 13:50:00
peter_
Bertrand Russell påpekade i det sammanhanget att om människor fullt ut tänkte på hur utelämnade vi är till naturens blinda gång så skulle man kunna glömma inommänsklig misstänksamhet och groll genom att identifiera naturen som en fiende.
Inlägg #9: Postat: 2007-10-22 13:50:00
peter_
Det kom relevanta invändningar i samband med den kommentaren. Lösryckt ur sitt sammanhang så missförstods den något. Jag tror dock att en del förstod hur jag menade. Här är länken till talet: Länk: nobelprize.org
16:e stycket!
Inlägg #10: Postat: 2007-10-22 13:53:00
peter_
8. Jag menar att politiker som utnyttjar vetenskapliga rön på ett tendentiöst sätt skadar allmänhetens förtroende för den vetenskapliga verksamheten. Detta spelar antiintellektuella krafter som nazismen, islamismen och all möjlig annan fascism väl i händerna.
Inlägg #11: Postat: 2007-10-22 13:53:00
peter_
10 gällde alltså 6!
Inlägg #12: Postat: 2007-10-22 13:55:00
Jocke S
Russel är inte heller allvetande. Då, 1950 betraktades väl naturen fortfarande och allmänt i alla läger, rika som fattiga, som något som skulle/måste besegras. För att tjäna pengar resp. överleva i. Miljötänkandet var knappast särkilt utbrett, inga gigantiska miljöproblem kända mer än lokalt. Skulle vara intressant att se citatet i sitt sammnhang.
Inlägg #13: Postat: 2007-10-22 14:03:00
peter_
12. Lanken i 9 refererar till en text i vars 16:e stycke Russell diskuterar saken. Givetvis ar han inte allvetande, men han har skrivit oerhort mycket intressanta saker pa ett koncist och insiktsfullt satt. Att Russell sagt nagot ar inte i sig ett argument for att det ar sant. Daremot sa vacker det kanske intresse hos de som kanner till honom.
Inlägg #14: Postat: 2007-10-22 14:04:00
Jocke S
Men jag orkar inte läsa hela Russels tal. Du verkar mest ha anmärkningar mot IPCC, menar du att de lurar eller utnyttjas av media och politiker? Jag har bara läst delar, finns det någon sannolikhet för att de förutom vissa brister kan ha i huvudsak rätt anser du?
Vetenskap är inte heller Gud. Den kan tolkas och missbrukas på olika sätt, men att mänskligheten i stort avfärdar vetenskapen för mörka syften stämmer väl ändå inte? Vilka mörka krafter då?
Inlägg #15: Postat: 2007-10-22 14:06:00
Jocke S
Men man kan ju fråga sig om det är "den mänskliga faktorn", känslor osv, som styr både för och emot klimatteorierna!
Inlägg #16: Postat: 2007-10-22 14:21:00
peter_
14. Stycke 16 räcker kanske. Jag menade alltså att politikers missbruk av vetenskapliga rön och påstådd vetenskaplighet kan påverka allmänhetens förtroende för den vetenskapliga kunskapen. Detta spelar alla möjliga mörka krafter i händerna. Mörka krafter i form fundamentalistiska totalitära politiska viljor, exvis islamister, nazister mfl.
Inlägg #17: Postat: 2007-10-22 14:21:00
peter_
Vetenskapen är inte Gud, men vetenskaplig kunskap är det bästa vi kan förlita oss på. Det beror på att man med vetenskaplighet menar just det man menar inom den vetenskapliga världen idag.
Inlägg #18: Postat: 2007-10-22 14:25:00
peter_
Inlägg #19: Postat: 2007-10-22 14:38:00
Jocke S
Det är trist om det inte kan ske en öppen vetenskaplig dialog om tempertaurökningen, som alla visst är någorlunda överens om. Vems fel är det? Vetenskapsmännen som inte är överens om den rätta tolkningen just nu? Oavsett hur media eller politiker manilpulerar/ras, så finns det ju en slags vetenskaplig sanning här i botten. Koloxid främst har ingen, stor eller mittemellan påverkan på växthuseffekten/temperaturen.
Inlägg #20: Postat: 2007-10-22 14:43:00
peter_
14. De förändringar som rapporteras stämmer nog, men jag har läst ett flertal seriösa invändningar mot de orsaksanalyser som presenteras. Om Peter Stilbs mfl har rätt så motverkar den organisationen en korrekt analys och blockerar därmed en fördjupning av förståelsen och orsakar att enorma resurser riskerar att slösas bort i processen. Precis som feministerna blockerar en korrekt analys av våld i hemmet och dess orsaker etc och därmed hindrar effektiva åtgärder, osynliggör offer etc.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...