För evolutionen - monopol på sanningen

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2007-10-21 19:28:00
Janne B
Även på de religiösa friskolorna ska det finna olika sorters elever med olika föräldrabakgrund. Finns det "neutrala" som skulle nöja sig med att deras barn bara fick lära sig ngt om Adam o Eva och inget om homo sapiens etc???
Inlägg #2: Postat: 2007-10-21 19:50:00
Daniel Wijk
I vissa friskolor så finns det tydligen brister inom den vetenskapliga undervisningen iallafall. En friskola med den typen av brister är en för många.
Inlägg #3: Postat: 2007-10-21 20:12:00
Janne B
Daniel/ Vet vi säkert att inte samma brist finns inom ett antal kommunala skolor? När man upptäcker brister i humanitet mm - vad gör man då? När elever av viss sort känner sig helt utmobbade från en kommunal skola - vilka åtgärders sätts då in?
Inlägg #4: Postat: 2007-10-21 20:14:00
Janne B
Hur är det nu för tiden med romska barn - struntar man fortfarande i om de går i skolan?? Vågar lärare skolledning gå hem till psyk-skadade föräldrar och ställa krav på ordning kring barnen skolgång??
Inlägg #5: Postat: 2007-10-21 20:19:00
Uno Hansson
Citat: "I skolans värdegrund står det att skolan skall vara icke-konfessionell, vilket innebär att den inte skall bekänna sig till någon religös tro. Trots detta finns det mängder av kommunala sklolor som undervisar med en ateistisk grundsyn utan att ens informera om att det är en ateistisk syn på tillvaron." Länk: debatt.passagen.se
Inlägg #6: Postat: 2007-10-21 20:21:00
Uno Hansson
5/ Detta är ju i så fall anmärkningsvärt, då naturligtvis även ateismen kan anses som en trosuppfattning religion!
Inlägg #7: Postat: 2007-10-21 20:28:00
Uno Hansson
Det som naturvetenskapen i stort egentligen sysslar med är i grunden enbart hur "stenar" som utsätts för riktade kraftimpulser beter sig i rumtiden. Och sedan en forlöpande och successiv utveckling av därav följande hypteser och observationer. Unika händelser som inte går att reproducera - om allt annat har lika betingelser - kan vetenskapen varken bekräfta eller på något sätt vederlägga.
Inlägg #8: Postat: 2007-10-21 20:36:00
Janne B
Enligt min mening så har Sverige haft en Ateistskola eller Gudlös skola sedan omkring 1960. Den mäktiga skolutrtedaren på den tiden hette Stellan Arvidsson och hans målsättning var helt klar .Därför sattes en väldig namninsamling in för "Kristendom på Gymnasiet" kring 1965. Det hade föga effekt. men ur detta uppstod Kristdemokraterna som parti.
Inlägg #9: Postat: 2007-10-21 20:38:00
peter_
7. Nu tar du i, vilket lätt inses då exvis även historia kan bedrivas vetenskapligt.
Inlägg #10: Postat: 2007-10-21 20:40:00
Janne B
Fram till 1950-talet så hade Sv Kyrkan kvar en viss överhöghet över Folkskolan, prästen var ordförande i skolstyrelsen osv. Men så plötsligt nära nog förbjöds både morgonböner och ämnet kristendom. Det blev en slags allmän religionslära i stället. Det tolkades på sina håll så att eleverna skulle lära sig lika mkt om alla religioner/ Utvecklingen ute i Europa gick åt motsatt håll.
Inlägg #11: Postat: 2007-10-21 20:44:00
peter_
5. Religionerna ska hållas för sig i undervisningen. Jag tror inte på att mängder av kommunala skolor bedriver undervisning genomsyrad av en ateistisk grundsyn i religiösa frågor. Jag tror inte på att våra religionslärare propagerar för en särskild religion på det viset.
Inlägg #12: Postat: 2007-10-21 20:48:00
peter_
Våra religionslärare ska beskriva de olika religionerna och det är rimligt att lägga tyngdpunkten på kristendomen. Bara lärarna inte aktivt försöker få barnen att tro på någon av religionerna. Det vore helt oacceptabelt.
Inlägg #13: Postat: 2007-10-21 20:49:00
Uno Hansson
7/ Ja, javisst, men det kallas inte naturvetenskap, eller är ju inte under naturvetenskapens paraply, även om man naturligtvis tar hjälp av arkeologi, teknik och annat för att bekräfta och jämföra med vad som är nedtecknat och uttalat av mänskliga iakttagare.
Inlägg #14: Postat: 2007-10-21 20:54:00
Janne B
Peter / Det är klart utsagt flera gånger att den svenska skolan är konfessionslös. Hur tror du att rektor och lärare tolkar detta? Ja ibland så att eleverna inte ens har rätt att sjunga om Blomstertiden. Mina barn har varit med i Troendegrupper på skolorna men de har ansetts som synnerligen avvikande...
Inlägg #15: Postat: 2007-10-21 20:57:00
Uno Hansson
11/ Troligen försöker de lärare som undervisar i religion eller vad det nu kallas låta bli att ta ställning för någon bestämd religion. Men det är kanske annorlunda med lärare i matematik och annan naturvetenskap. De vill nog kalla ofta kalla det som tillsvidare är nöjaktigt bekräftat, för att det är absoluta sanningar och som sådant bevisat.
Inlägg #16: Postat: 2007-10-21 21:03:00
Uno Hansson
Man märket det ju ständigt när massmedia påstår att något är bevisat vara nyttigt och bra, för att månaden efter ha uppsnappat något som motsäger det som de tidigare kategoriskt har påstått, trots att det bara verkar ha indikerats av någon inom vetenskapen.
Inlägg #17: Postat: 2007-10-21 21:16:00
Leif-Arne
15 Nu är du verkligen ute och svamlar. Ingen som har hyggliga kunskaper i vetenskaplig metod, dit räknas även mattelärare, talar någonsin om absoluta sanningar. Det finns inga sådana, där finns teser hittils ännu bevisat falska, med detta f¨år man sig låta nöja. Absoluta sanningar är sådant som Jehovas vittnen och andra stollar talar om. Inga andra.
Inlägg #18: Postat: 2007-10-21 21:17:00
peter_
13. Jag syftade på "Unika händelser som inte går att reproducera - om allt annat har lika betingelser - kan vetenskapen varken bekräfta eller på något sätt vederlägga."
Inlägg #19: Postat: 2007-10-21 21:20:00
peter_
14. Jag tror att de tolkar det som att de inte ska ta ställning för den ena eller andra religionen. Om de tolkar det som att de måste ägna lika mycket tid åt alla så går de för långt tycker jag. Jag tycker att kristendomen ska få mer plats. Det är en del av vårt kulturarv och därmed en viktig del av våra rötter.
Inlägg #20: Postat: 2007-10-21 21:20:00
Leif-Arne
"ännu inte bevisat falska" skall det naturligtvis vara. De som är utan tvivel är tvivelsutan tvivelaktiga.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...