|
Inlägg #1: Postat: 2007-10-21 18:54:00
|
|
Daniel Wijk |
I Skolan lär vi ut vetenskap på de vetenskapliga lektionerna och myter/legender på religionsundervisningen. jag förstår att det kan uppröra någon som tror. men ni kan ge er på vuxna individer istället och inte barn som inte har ett kritiskt förhållningssätt.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-10-21 18:58:00
|
|
peter_ |
Om någon till äventyrs inte förstår skillnaden mellan teorier och förklaringar som testas och verifierats med vetenskaplig metod, systematiserat sunt förnuft om du vill, så är nästa steg en kurs i ämnet "Är det verkligen sant?" eller något liknande. Du menar väl inte att man ska få lära ut vad som helst som sanning och kunskap, oavsett om det stämmer med verkligheten eller inte?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-10-21 19:26:00
|
|
Janne B |
Eftersom Skolverket vid sina inspektioner under många år bara funnit tre friskolor med brister i detta avseende så har jag dragit den slutsatsen att det mesta är OK.Nästan alla lärarna på friskolorna har ju tidigare jobbat i kommunal grundskola osv.De ska ha samma kompetens som andra lärare osv.Att dessa lärare skulle börja lära ut ngt annat än det vanlig bara därför att de bytt skola tror jag inte på. Utom i de undantagsfall som upptäckts.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-10-22 00:04:00
|
|
Uno Hansson |
"då evolutionsanhängarna länge haft monopol på "sanningen" om livets uppkomst." Tja, just livets uppkomst är väl fortfarande under diskussion. det är väl den fortsatta utvecklingen som evolutionsteorin sysslar med. Men det finns väl inga andra eller på något sätt observerade alternativ hittills, på vilka det har gått att bygga några som helst vettiga hypoteser...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-10-22 00:30:00
|
|
Unto S |
Jag tror inte på mina ögon, jag tror inte på mina ögon. Att det finns människor som fortfarande lever och tror såsom man gjorde på tiden när kyrkan lärde människorna att jorden är platt, att tro på gud, att tro på Bibeln som guds ord. Ne-ej! Nya testamentet är ingenting annat än påhittade historier som Paulus marknadsförde i Romarriket.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-10-22 07:05:00
|
|
Inger-Sofia |
Den, så kallade sanningen,Vilken/vilka , som än tar sig rätten att företräda,undervisa,hjärntvätta,genom påverkan intelektuellt,känslomässigt- Har fel ,För ingen vet/känner till ,den sanna sanningenVi bara antar.För när vi *hittat en,så står nästa på tur.Den viktigaste grundsanningen av alla ,är den, att bli medveten om sig själv.utveckla och samanfoga delarna till en helhet - om, vem/vilka vi är,Det är det största sveket,vi gör- när vi inte ger våra barn rätten till sitt eget inre.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-10-23 02:48:00
|
|
Banestyrelsen |
Predika inte i min skola så lovar jag att inte tänka i din kyrka.
|
| |