Inlägg #1: Postat: 2007-10-16 23:05:00
|
Karin Holmberg |
Det här med våldssex. Jag fattar inte riktigt varför det inte ses som en kriminell handling "i sig"???????????
Alltså även om det är frivilligt det kan väl "uppgjorda slagsmål" också vara? Frivilliga alltså.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-10-16 23:05:00
|
Karin Holmberg |
Förr ett gäng år sen var det bara såna där absurda typer som Hans Scheike som ägnade sig åt BDSM och då sågs ju han som värsta sexualbrottslingen som skulle spärras in på livstid, bara på grund av det han ägnade sig åt.
Nu är det helt plötsligt legitimt för alla möjliga grupperingar och gemene man i samhället att ägna sig åt sånt? :-o
Förresten är väl Hans Scheike rena Nalle Puh om man jämför med vad BDSM:are ägnar sig åt nu för tiden?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-10-16 23:08:00
|
CMO |
Ja fy bubblan vad folk har sig. Alla som inte är som jag borde borde spärras in.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-10-16 23:38:00
|
Karin Holmberg |
Var går gränsen för vad man ska tillåta för våld då CMO? "Ett visst våld" är väl tillåtet rent rättsligt, Jag tycker det verkar jädrigt svårt att dra gränsen.
Jag har lärt mig att man inte ska slå andra, inte göra andra illa. Punkt.
Tycker det verkar vara ett vettigt rättesnöre.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-10-16 23:59:00
|
peter_ |
2. Han var ju inte ensam om sina övningar. Hans Scheike var en väldigt konstig figur och det var kvinnorna som hängde ihop med honom. Vad var det för ena?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-10-17 00:02:00
|
peter_ |
1. Menar du att båda parter ska buras in eller bara den som agerar sadist?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-10-17 00:04:00
|
Jan E |
Ska jag tolka CMO som att han inte tycker att det är så farligt att kvinnor får svåra underlivsskador efter våldsamt sex? Tja, av en ärkecyniker kanske inte annat är att vänta. Men nu är det så att de flesta som välkomnar denna dom gör det varken p g a moralpanik eller att man känner avsky mot våldsamt sex. Det får vara hur våldsamt som helst bara alla inblandade är med på noterna. Men nu var det bara två kåta sadister som var med på noterna.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-10-17 00:04:00
|
Jan E |
Bevisen är främst kvinnans skador. De var omfattande. Ingen ska försöka inbilla mig att en 19-årig tjej är så sugen på våldsamt sex att hon frivilligt låter sig bli så pass skadad. Och jag hävdar med bestämdhet att det inte finns någon någorlunda normalt funtad man som inte skulle uppfatta när en tjej, som kanske inledningsvis varit road av sexaktiviteten, ger signaler om att det är dags att lägga av”.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-10-17 00:05:00
|
Jan E |
”Profilerna”fast hellre ”figurerna” förstod också att det var dags att lägga av – men de sket i kvinnans protester. Därför är det våldtäkt och därför är domen riktig. Ett nej är ett nej oavsett i vilket stadium sexakten befinner sig i.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-10-17 00:43:00
|
CMO |
7/ Du får väl tolka det som du har förstånd till.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-10-17 01:17:00
|
Uno Hansson |
Citat, Gösta Westerlund på City.se: - Ja, och där har jag en idé sedan många år tillbaka. Nämligen den norska varianten, där man kan dömas för grov oaktsam våldtäkt. I Sverige krävs det ett uppsåt.
- Då slipper vi tjafset om samtycke, det är bara trams. Om en kvinna är för full och en man säger att ”jag trodde att hon ville” så kan domstolen säga: ”Men du borde ha fattat att hon inte ville.”
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-10-17 08:09:00
|
Nähädu |
Karin Holmberg visar upp en moral som skulle få den kristna högern i USA att framstå som dekadent. Om du vore påläst så visste du att Scheike åkte dit för att han förgrep sig på minderåriga, inte för att han idkade frivillig, sadistisk sex med några vuxna kvinnor. Varför inskränka sig till frivillig, våldsam sex? Vi kan väl bura in alla ogudaktiga slynor som leder oss i fördärvet med sina korta kjolar och höga klackar också. Plus alla otrogna hundar förstås.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2007-10-17 08:11:00
|
Nähädu |
Jag tycker domen är suverän. Den visar att även hormonstinna, 20-åriga killar måste ta ansvar för sina handlingar när de tänker ha sex. Det var på tiden.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2007-10-17 09:53:00
|
Janne B |
3 CMO/ Ett obegripligt uttalande av en person som är amerikansk katolik - om jag inte missförstått dig. Har inte du ett behov av att står upp för gamla goda kristna värden ibland? Det som Karin H försöker göra här!
|
|
Inlägg #15: Postat: 2007-10-17 10:11:00
|
Leif-Arne |
Det Karin inte riktigt är tydlig med är distinktionen mellan vad som är olagligt, i detta fall aktiviteter som påtvingats någon, och aktiviter´som ehuru besynnerilga, begås frivilligt. Vad vuxna människor frivilligt gör skall inte staten, även om här finns begränsingar, lägga sig i.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2007-10-17 10:13:00
|
Leif-Arne |
Att man däremot kan ka synpunkter därpå är en annan sak. Gränsdragningar blir problematiska i situationer där någons "frivillighet"kan ifrågasättas. Hur frivillig är någon i extremt ekonomiskt trångmål, eller under drogberoende t.ex.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2007-10-17 10:18:00
|
Leif-Arne |
Avtalslagen ger begränsingar på avtal som ingåtts och där en av paterna utnyttjat en annan parts svagare ställning. Ocker är exempel på detta, ocker är olagligt även om ett avtal om lån till ockerränta är proforma "friviligt". Kan man möjligen anse att vissa partnerskap präglas av emotionellt ocker, dvs en känslomässigt starkare part förmår en svagare, utföra handlingar som vederbörande egentligen inte vill?
|
|
Inlägg #18: Postat: 2007-10-17 10:22:00
|
Jan E |
14/ Även om CMO förhoppningsvis främst reagerade på Karins moralkonservativa inlägg så är hans kommentar obegripligt cynisk med tanke på det våld som den 19-åriga tjejen utsattes för.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2007-10-17 10:27:00
|
Leif-Arne |
18 Men i just det fallet så har ju HR, med all rätt, fastslagit att det inte har varit frågan om frivillighet. Det påstår väl inte CMO heller.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2007-10-17 10:28:00
|
peter_ |
17. Det blir nog problem med den personliga myndigheten. Jag tror nog att lagen snarare ska myndigförklara än omyndigförklara medborgarna och i så fall hellre satsa resurser på att få folk att tänka kritiskt och känna sig själva.
|
|