Dags att skapa sig en ny religion?

Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #21: Postat: 2007-10-06 23:41:00
Uno Hansson
19/ Joakim, naturligtvis handlar det inte om vem som vinner krig, utan om vilka sociotekniska system som kan utvecklas, för att bemästra vardagslivet för medborgarna inom respektive länder. Och då kan man ju inte bortse från den judiska bakgrunden till att det kristna budskapet nått ut över Europa, USA och andra områden.
Inlägg #22: Postat: 2007-10-06 23:49:00
Uno Hansson
20/ Vad syftar du på? Jag försår inte sambanden med tidigare inlägg!
Inlägg #23: Postat: 2007-10-07 00:08:00
Uno Hansson
19/Joakim, det är kanske lättare att förså vad jag menar, om jag istället skriver om vilken potentiell inneboende förmåga som finns hos de folk, som en gång för alla tagit åt sig det kristna budskapet. Och detsamma finns nog i minst samma grad hos det judiska folket.
Inlägg #24: Postat: 2007-10-07 00:13:00
Uno Hansson
Sadam uppfattades ju av folkflertalet i många kristna länder, som den stora stygga vargen som överföll det lilla Kuwait.
Inlägg #25: Postat: 2007-10-07 00:15:00
Uno Hansson
jag förstår inte riktigt varför jag skriver förså och försår istället för förstå och...
Inlägg #26: Postat: 2007-10-07 00:27:00
Janne B
Uno / Ibland hjälper det att byta tangentbord. God natt
Inlägg #27: Postat: 2007-10-07 09:49:00
peter_
Problemen är många. Exvis, världsreligionerna är inte trovärdiga och folk underkastar sig inte förkunnarnas auktoritet pga av en öppen, saklig diskussion utan pga olika sorts övertalning. Det blir allt viktigare att träna våra barn och oss själva i att vara kritiska till alla möjliga påståenden.
Inlägg #28: Postat: 2007-10-07 09:50:00
peter_
När någon kommer med exvis "Gud är god och allsmäktig och om du inte tror på det så ska du brinna i helvetet i evighet" eller "återfödas som ett grässtrå" eller " den som dör i kampen mot de som inte tror på Mohammed ska belönas med 50 oskulder i himlen" osv så är det ett misslyckande om den som utsätys för övertalningen inte åtminstone säger att -Det där verkar aningen lite konstigt. Har du några belägg? Har man väl indoktrinerats och gett upp sina dubier, så ä
Inlägg #29: Postat: 2007-10-07 09:50:00
peter_
r man nog svår att diskutera med. Man kan nog mycket lätt manipuleras i olika livsfarliga maktkonflikter, exvis bli självmordsbombare och inom sin religion eller åtminstone från auktoriteter inom sin kyrka hitta nödvändiga ursäkter för att angripa vem som helst som inte tror på dennes religion. Jag skulle vilja se mycket mer diskussion om psykologin bakom att man underkastar sig en religiös lära.
Inlägg #30: Postat: 2007-10-07 09:50:00
peter_
Det borde ingå i skolundervisningen att tillämpa källkritisk och argumentationsteknisk träning på de olika religionernas anspråk. Det är viktigt inte minst för att vi ska kunna förstå och analysera hur vi själva beter oss i vår vardag.
Inlägg #31: Postat: 2007-10-07 09:51:00
peter_
Vi behöver dessa insikter för att skapa "det psykologiska rum" från "Hämnd" av Suzanne Kaplan och Thomas Böhm där vi har en beredskap mot att ryckas med i masspsykos etc. Något som nog alla tror att de är immuna mot.
Inlägg #32: Postat: 2007-10-07 09:51:00
peter_
Om vi tränar våra barn i rätt ordning så tror jag att få sväljer världsreligionernas antika tankar. De som gör det torde dock vara mer medvetna om de bräckliga grunderna för sin tro och mer toleranta mot dem inte tror som de. Å andra sidan så är de religiösa berättelserna fulla av uppbyggliga berättelser om goda människor och dessa exempel är det bara bra att ta del av och relfektera över.
Inlägg #33: Postat: 2007-10-07 10:01:00
peter_
Det som jag upplever som den djupa trons kärna "den religiösa känslan" Bertrand Russell "Essence of religion" förutsätter ingen gudstro, tvärtom så är den i förlängningen oförenlig med dogmatiska tankar. De som väljer att leva i den värld som tusentals års utveckling skapat inom resp religion med ett öppet sinne och tolerans mot oliktänkande stänger ju inte sig inne i dogmer.
Inlägg #34: Postat: 2007-10-07 10:01:00
peter_
De är värda all respekt för sin tro och har säkerligen djup insikter om allmänna livsvoillkor etc, även om jag själv inte håller deras tro på själar, himmel, evigt liv etc trovärdiga. Därmed inte sagt att jag har svar på en massa existensiella frågor, bara att jag inte tycker att världsreligionernas idéer håller. Ibland är de ju helt absurda se ovan.
Inlägg #35: Postat: 2007-10-07 10:03:00
peter_
Exvis att det sitter en skäggig partiark någonstans, som ser allt och belönar den som är snäll.
Inlägg #36: Postat: 2007-10-07 10:03:00
peter_
Jultomten alltså.
Inlägg #37: Postat: 2007-10-07 10:23:00
Inger-Sofia
30,31,32.hej.Håller med dig fullt ut.*Att finnas,ge i öppna diskussioner,näring,viljan och mod,till att ställa frågorna,ventilera sina tankar,med någon som finns där och lyssnar,med respekt.Dom resursernas,borde in oxså i skolorna.Finnas schemalagda-LiVSTANKAR T.ex,1.Svensk ungdom idag saknar,just detta,Vuxna möten, förebilder och lyssnare.För att få en tro på sig själv och sina,tankar,åsikter,för att få syn på,sina egna inre resurser.kortfattat
Inlägg #38: Postat: 2007-10-07 10:42:00
Joakim Steneberg
Nr 30 tycker jag var en utmärkt idé!
"Det borde ingå i skolundervisningen att tillämpa källkritisk och argumentationsteknisk träning på de olika religionernas anspråk."
Att religionen missbrukat sin ställning, eller missbrukats av politiska skäl, är ju helt klart, och är ett världsproblem att ta tag i.
Inlägg #39: Postat: 2007-10-07 10:46:00
Joakim Steneberg
Däremot verkar det som att alla folk känt behov av att skapa sin religion, som förklaring och som moralisk/juridisk vägledning i början.
Jag har svårt att tänka mig ännu världshistorien utan religion, den är väl en del av filsofin? Och kanske historien skulle ha blivit ännu värre, mer våldsamt anarkistisk "utan religionen"? Tanken känns svår, trots alla religionkrig och likande.
Inlägg #40: Postat: 2007-10-07 12:06:00
peter_
39. Den frågan har nog inget enkelt svar. Religionerna har använts till att starta krig och hålla individer i underkastelse, men också fostrat människor till en bra moral och mycket annat som är bra.
Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Laddar...