Dags att skapa sig en ny religion?

Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #1: Postat: 2007-10-06 13:34:00
Janne B
Peter/ Har det ngn betydelse för dig vad dessa läror lär ut. Det måste väl ändå vara skillnad på att lära ut Kärleksläror och Hitlerläror.
Vad anser du att svensk ungdom i dag saknar mest, skulle behöva lära sig?
Inlägg #2: Postat: 2007-10-06 14:10:00
Uno Hansson
peter/ Varför ser du det som ett stort problem om fler människor ansluter sig det budskap som Jesu livsverk försökte förmedla: "... frid på jorden, och till människorna ett gott behag..."? forts...
Inlägg #3: Postat: 2007-10-06 14:10:00
Uno Hansson
... Och för att nå dit så är det egentligen kontentan av en enda uppmaning som alla folk på jorden frivilligt måste bli övertygade om att det det är bäst för dem själva att följa, vad som än händer: "DU skall älska..." om du är intresserad av att vinna evigt liv och gemenskap med alla andra som vill delta för att utvidga "Guds rike" under jordelivet.
Inlägg #4: Postat: 2007-10-06 14:14:00
Uno Hansson
Samtidigt som man ser de övriga jaså-religionerna som en irriterande kuriosa i sammanhanget.
Inlägg #5: Postat: 2007-10-06 14:57:00
Uno Hansson
matt 11:12 Sedan Johannes döparens dagar tränger himmelriket fram, och somliga söker rycka till sig det med våld!?! Vi kan bara ana oss till hur tillvaron upplevdes före Johannes. Kände sig kanske hela folket som slavar under prästerskapets regler som de ständigt måste följa, och det som som Johannes talade om upplevdes som en befrielse, eller...? forts...
Inlägg #6: Postat: 2007-10-06 15:00:00
Uno Hansson
... Tar vi kanske de mänskliga individuella rättigheterna som en ganska oviktig själklarhet idag, och tror vi kanske inte på att USA:s konstitution och FN:s deklaration om de negativ individuella rättigheterna är något som i huvudsak finns tack vare att Jesus sade: "Det är fullbordat..."?
Inlägg #7: Postat: 2007-10-06 16:46:00
Janne B
6 Uno/ Fortsätt den tanken lite till...jag hängde inte riktigt med...
Inlägg #8: Postat: 2007-10-06 16:51:00
Janne B
Det är verkligen mycket sällan som man ser kritik mot Jesu liv, gärningar och budskap. Även om mycket är svårföståligt./ Däremot finns det många sakliga skäl att kritisera kyrkor både i dåtid och nutid för vad de gjort. SAMT INTE GJORT./ Jag tror att det finns folk som upplever sig som kristendomsfientliga trots att de egentligen bara har vettig kritik mot vissa Kyrkor. Det finns nog många som älskar Jesus nästan i smyg....jättebra.
Inlägg #9: Postat: 2007-10-06 17:12:00
Joakim Steneberg
Nej jag tycker verkligen inte om när man hädar Jesus. Han är en idalbild för oss i väst, kristna eller ej. Frågan är hur mycket han är idealiserad? Tänk om han var en riktig översittare inte hädelse väl..?, som hunsade med lärjungarna och levde på andra? Och sen var det ju det här med att apostlarna inte var könskvoterade utan bara var män...Inget direkt problem för mig dock.
Men snart utkommer väl "Jämos liv och gärningar"...
Inlägg #10: Postat: 2007-10-06 18:23:00
Joakim Steneberg
Med "hädelse" menar jag här att man avsiktligt går in för att förolämpa "troende" genom deras symboler. Inte att man i en diskussion framför åsikten att religioner eller deras profeter är lika osannolika som jultomten, Kopplingen Jesus-Jultomten St Nicholaus är ju f.ö. inte helt irrelevant!
Inlägg #11: Postat: 2007-10-06 18:55:00
Janne B
Joakim / Läst och begrundat, kanske återkommer i ämnet.
Inlägg #12: Postat: 2007-10-06 19:27:00
Uno Hansson
7/ Tja, att på några rader beskriva vad jag egentligen menar gör nog inte. Att jag avslutar med vad Jesus sade när han kommit överens med sin Gud om att han till fullo hade utfört sitt uppdrag, är nog för att jag tror att han just då äntligen blev helt övertygad att den dramaturgiska och ofattbart bisarra surdegen till slut kommer att genomsyra hela degen. Att alla folk till slut kommer att enas om ett gemensamt referenssystem; det kristna budskapet. Men hur lång tid det tar...?
Inlägg #13: Postat: 2007-10-06 19:38:00
Uno Hansson
De övriga jaså-religionerna måste till slut obevekligen komma att hänvisas till kuiosabiblioteken... men som Tibelius skrev... vad den äkta kärleken en gång har byggt det river "jag" Gud ej ner... vad som kommer att leva kvar som evergreens - av den myllrande mångfalden av olika kulturyttringar... tja...?
Inlägg #14: Postat: 2007-10-06 19:49:00
Uno Hansson
Att fler och fler stater lyckas införa demokrati och representaiva eller i vissa fall direktdemokrtiska majoritetsbeslut är beundransvärt. Men det otroligt fantastiska är att alla demokratiska beslut inom stater och federationer som genomsyrats av det krisna budskapet, sker under en konstitutions restriktioner! En konstituition där varje medborgares individuella rättigheter övertrumfar vad miljoner människor kanske tror sig att i hastigt mod kunna uppvigla till majoritetensbeslut om.
Inlägg #15: Postat: 2007-10-06 19:52:00
Uno Hansson
Exempelvis "Giv oss Barabas lös", och sedan eftertankens kranka snopenhet och blekhet...
Inlägg #16: Postat: 2007-10-06 21:13:00
Janne B
Tack herrarna. Allt här ovan tycker jag är seriösa och värdefulla synpunkter.Det är så här lekmän ska diskutera "teologi" etc. Källan är skön.
Inlägg #17: Postat: 2007-10-06 21:52:00
Joakim Steneberg
13 Fast hur kan du vara så säker på att alla andra religioner är "jaså"religioner? Och kristendomen är då en javisst?religion? För att dess moraliska budskap appelerar till dig? Varför det i så fall, är det inte mest kulturell påverkan? Även andra religioner har sina moraliska maximer. Tänk om det bara handlar om allmänmänsklig andlig utveckling, med vissa lokala variationer? Men alla lika "sanna"?
Inlägg #18: Postat: 2007-10-06 22:41:00
Uno Hansson
17/ jaså! Jag ser exempelvis Gulfkriget "Operation Ökenstorm" som en kraftmätning mellan Islam och den judisk-kristna religionen sett ur den utveckling som skett under mer än ett tusenårsperspektiv. Och är det då kanske då någon som helst tvekan, om vem som bemästrade situationen, och ordentligt tvålade till vem? Eller vad tycker du själv?
Inlägg #19: Postat: 2007-10-06 23:03:00
Joakim Steneberg
Uno. Handlar det om vem som vinner tillfälliga krig? På ett metafysiskt plan?
Och du var ju inte så förtjust i hur Israel använde vatten från Jordan, till nackdel för grannarna!
Må var och en bli salig på sin tro. Men låt oss gärna se en gemensam nämnare och det försöker väl de olika världsreligionerna i all sin ofullkomlighet vid diverse möten ibland? Borde vara mer sådant, och mer info om folk och trosriktningar i media.
Inlägg #20: Postat: 2007-10-06 23:15:00
Joakim Steneberg
"Vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen men förlorar sin själ?" Markus 8: 34-36
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Laddar...