Charles Darwin - högerns bäste vän?

Showing page 3 of 3: 1  2  3
Inlägg #41: Postat: 2007-10-15 20:43:00
Joakim Steneberg
Och det ger jag f-n i vad du tycker, liksom om dina åsikter om mig! Jag angrep honom, liksom andra gjorde då efter att han angripit mig. Denna diskussiomhar har återkommit även med andra, och under mer hyfsade former. Därefter har vi debatterat och även citerat varandra! Detta har du inte att göra med f.ö.!
Inlägg #42: Postat: 2007-10-15 20:51:00
Janne B
Varför river människor broar
som de kan behöva i morgon!
Inlägg #43: Postat: 2007-10-15 20:52:00
Joakim Steneberg
När det gäller Leif-Arne får han f-n svara för sig själv. Han var den allra första som kommenterade när jag deutterade här på sourze med en artiklel. "KISS. Keep it simply stupid." Det ären jargong som han liksom du kör med, aldrig jag. Mer än mot dem själva. Så blir man bemött här av de som så gärna bedömer andras intelligens med sina förenklade kommentarer. Men gå och kolla era egna för tusan! Framhålla sig själv? Vem gör det sa du?
Inlägg #44: Postat: 2007-10-15 20:52:00
Joakim Steneberg
Varför går du inte ut med ditt namn? Är du feg GunnarL?
Inlägg #45: Postat: 2007-10-15 20:56:00
Joakim Steneberg
Är du glad för allt skit som en del kastar på dig här Janne? De längst till höger och vänster? Någon gång måste man reagera. Det har jag gjort här. Riv broar och bygg nya i så fall. Jag är inte färdig!
Inlägg #46: Postat: 2007-10-15 21:47:00
Uno Hansson
33/ Alla länder kan ju inte ha exportöverskott samtidigt; summan av överskott och underskott är ett nollsummespel. På grund av en globalt begränsad yta med försörjningsomland så kan ju inte konsumtionen öka mera; tvärtom ytan är redan överskriden vs en hållbar framtid. Konsumtionen måste alltså snarast minska totalt sett. Då kan sysselsättningen inte upprätthållas om man inte övergår till rena tjänsteverksamheter, där man tar bra betalt för att privat byta tjänster med varandra.
Inlägg #47: Postat: 2007-10-15 21:59:00
Joakim Steneberg
Nej visst. Det här är något som dessa ekonomer o andra inte vill begripa, eller snarare döljer. Det dolda svaret på deras ekvation är förstås U-länderna eller liknande.
Inlägg #48: Postat: 2007-10-15 22:10:00
Joakim Steneberg
Alla länder skall exportera sig ur kris, ekonomi och arbetlöshet. Utom USA verkar det som. Där är 70 av BNP privat konsumtion SvD. Kan någon förklara hur det går ihop i längden?
Inlägg #49: Postat: 2007-10-15 22:36:00
CMO
46/Nu var ju frågan om den den underförstått inhemska konsumtionen måste öka och det måte den alltså inte QED.
Inlägg #50: Postat: 2007-10-15 22:38:00
CMO
Visst kan vi övergå till mer tjänstekonsumtion men det finns också produkter med mycket lite råvaruförbrukning och stor "IP" innehåll. Nya mediciner, dataprogram, e-böcker, etc etc. Sen bilr det också så att allt eftersom naturresurser utnyttjas utvecklas utvinningsteknik samt lönsamhet i utvinning med ny teknik kan knappa råvararor ersättas av andra mer rikligt förekommande råvaror. Återvinningsteknik utvecklas etc.
Inlägg #51: Postat: 2007-10-15 22:42:00
CMO
48/Gör tankeexperimentet att alla länder slås ihop till ett enda globalt land. Innebär det stopp för tillväxten eftersom det inte finns någon att exportera till?
Inlägg #52: Postat: 2007-10-15 22:50:00
Joakim Steneberg
Hypotes. Har ingen aning. Morgondagens tillväxt måste ske på helt andra sätt. Kvalite. Verkliga behov. Jorden lider idag, sedan länge och omedelbart i morgon av skevheten i systemen. Detta räknas heller inte in. 17 av 24 ekosystem är överutnyttjade. Vi har sedan ett tag gått över gränsen för långsiktigt hållbar konsumtion. Det är vad vi måse ta itu med.
Inlägg #53: Postat: 2007-10-15 23:00:00
CMO
51-52/ Suck, naturligtvis ändrar inte administrativa indelningar i länder hit och dit de "grundläggande" ekonomiska förutsättningarna. 17 av 24 ekosystem som någon miljöknutte godtyckligt valt att fokusera på.
Inlägg #54: Postat: 2007-10-15 23:13:00
Joakim Steneberg
Suck suck. Det kanske är hög tid att du m.fl. här på sourze inser att "miljöknuttar" o liknande är ett stort antal naturvetenskapliga forskare från hela världen, även från USA. Länk: millenniumassessment.org
Fråga fiskarna i New Foundland, där torsken ett "litet" system aldrig kommit tillbaka sedan 90-talet.
Inlägg #55: Postat: 2007-10-16 07:37:00
Joakim Steneberg
Då ger vi oss på högern. Nå, hade du någon kommentar till min länk CMO? Den om att vetenskapsmän, WWF m.fl. nu vet att jordens folk, läs främst kapitalismen lever över sina tillgångar, de tillgångar som naturen på jordklotet förmår producera under ett år! Vet du vad som händer med ett företag som gör så? Det går i konkurs, lämplig jämförelse här förr eller senare!
Inlägg #56: Postat: 2007-10-16 07:56:00
Uno Hansson
55/Men Joakim, vi måste göra allt för att rädda kapitalismen och marknadsekonomin, därför att liksom när det gäller demokratin så är alla andra system katastrofalt mycket sämre. Det som behövs är en mycket stor kader av "brukskapitalister" storanvändare av tillverkade produkter som gemensamt gör upphandlingar med avropsavtal direkt från "underleverantörerna" för att minska utgifterna så långt som möjligt.
Inlägg #57: Postat: 2007-10-16 08:04:00
Uno Hansson
50/ Men det som du räknar upp är ju sådant som kan produceras och levereras med ytterst begränsad bemanning PBB. Ökningen av sysselsättning blir alltså i det närmaste helt försumbar. Hushållningen med naturresurser kräver att tillverkade produkter håller mycket längre. Insitamenten för detta uppnås genom att tillverkarna hyr ut sakerna istället för att sälja dem ytterligare minskad sysselsättning för tillverkning och leveranser.
Inlägg #58: Postat: 2007-10-16 08:04:00
Joakim Steneberg
Visst, visst. Men vi räddar den bäst, dvs de delar av den som fungerar positivt för människor och på lång sikt, genom att påpeka de stora bristerna. Och här håller jag med vänstern, "utsugning av folk", och miljörörelsen, utsugningen och förgiftingen av planeten. Får vi inte stopp på detta så kan både kapitalism och andra -ismer hälsa hem. Tämligen snart!
Showing page 3 of 3: 1  2  3
Laddar...