Inlägg #21: Postat: 2007-10-11 21:48:00
|
CMO |
Dumma osakligheter från LO: "Ungefär en halv miljon arbetslösa göms undan i statistiken."
"Om man räknar in dem har vi en arbetslöshet på mellan 20 och 25 procent. Det handlar om människor som är fullt arbetsföra, men som går på sjukpenning eller förtidspension", säger Hans Karlsson på LO:s näringspolitiska enhet"
|
|
Inlägg #22: Postat: 2007-10-11 21:57:00
|
Joakim Steneberg |
Är vi tillbaks där igen? ..."har säkerligen inte betytt mycket". Generaliseringar och förutfattade meningar. Vad vet du om detta? Tror du jag sitter och skriver osv BARA för att spela teater? Man skall inte döma folk efter sig själv GunnarL!
|
|
Inlägg #23: Postat: 2007-10-11 22:14:00
|
GunnarL |
22/ "Generaliseringar och förutfattade meningar"? Jag tror aldrig jag sett någon skribent på Sourze som överskattar sin egen betydelse på det sätt som Du gör Joakim! Vad tror Du att Dina haranger har för nytta för samhällsutvecklingen? Jag kan svara åt Dig - nämligen inte ett skit!
|
|
Inlägg #24: Postat: 2007-10-11 22:21:00
|
GunnarL |
21/ Statistik eller inte. Man kan ju se på resultatet av högskattesamhällena i Skandinavien: Sverige, Norge och Danmark - tre av världens absolut mest välmående länder! Det är väl ändå ett faktum? Rätta mig gärna om jag har fel.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2007-10-11 22:29:00
|
Joakim Steneberg |
På dåligt humör igen? Måste nedvärdera sina medmänniskor? Du har ingen aning om vem jag är, vad jag gjort, vem jag påverkat eller ej! Om vi nöjer oss med sourze, har jag ändå skrivit några artiklar på 2½ år, som debatterats och vars "haranger" ibland har uppskattats av några. Det påståendet kan jag väl unna mig utan att framhäva mig alltför mycket?
Du har inte åstadkommit något här vad jag vet. Jag tvivlar på att du kan sätta ihop en ordentlig artikel GunnarL!
|
|
Inlägg #26: Postat: 2007-10-12 01:01:00
|
CMO |
Sverige är möjligen ett välmående land där många är permanent utestängda från arbetsmarknaden. Det är svårt att göra rättvisa jämförelser mellan länder eftersom förutsättningar skiljer. Japan har hälften så hög skatt som Sverige och delvis sämre förutsättningar så att "välmåendet" hur det nu ska mätas skulle vara en följd av de extreama skatterna är mycket tveksamt.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2007-10-12 01:04:00
|
CMO |
Kanada, Schweitz, Nya Zeland och Irland har mycket lägre skatt än Sverige men är förmodligen "välmående" enligt din definition.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2007-10-12 07:13:00
|
Uno Hansson |
12/ CMO, försök nu inte blanda bort korten! Det finns naturligtvis gränser för hur många jobb som kan skapas i en befintlig ekonomi. Dvs hur många jobb som finns med den befolkning som bor i landet Sverige just nu! Skall sysselsättningen öka och arbetslösheten minska med exempelvis 1 - allt annat lika - så måste ju konsumtionen öka! Var och en måste i snitt konsumera mera...
|
|
Inlägg #29: Postat: 2007-10-12 07:14:00
|
Uno Hansson |
... Hög sysselsättning i Sverige upprätthålls exempelvis genom att offentligsektorn konsumerar gör upphandlingar för 400 miljarder! Exempelvis genom att 26 politker i en liten kommun åker till Barselona på ett givetvis givande seminarium!
|
|
Inlägg #30: Postat: 2007-10-12 07:19:00
|
Uno Hansson |
Citat från ett av mina tidigare inlägg: "... En procents minskning av konsumtionen sägs innebära 25 000 arbetslösa. Skall ytterligare 500 000 producera för konsumtion så måste var och en av oss – inkl. offentligsektorn – i snitt öka sin konsumtion med ytterligare 20 !!!"
|
|
Inlägg #31: Postat: 2007-10-12 07:49:00
|
Uno Hansson |
Dessutom gäller ju det som Joakim skriver för hela den globalt befintliga geosfären; citat: "För att försörja en världsmedborgare idag behövs 2.2 hektar mark, men tillgången är bara 1.8 har...//... Sverige ligger på 8:de plats med 6.1 hektars förbrukning. EU-snitt 4.8.../ Detta är alltså det helt avgörande dilemmat!!! Framtida sysselsättning måste skapas inom den rena tjänstesektorn - att vi helt enkelt byter tjänster med varandra...
|
|
Inlägg #32: Postat: 2007-10-12 07:53:00
|
Uno Hansson |
... Samtidigt med återanvändning, återvinning och recirkulation i kretslopp av det som redan har accumulerats inom den bionära geosfären. I så fall räcker det nog med att återvinna det icke-förnybar materia som redan finns accumylerats i redan beintliga berekskapsförråd. Där vi sedan hyr och leasar istället för att köpa - särskilt sådant som används ganska sällan.
|
|
Inlägg #33: Postat: 2007-10-12 14:41:00
|
CMO |
28/ "Skall sysselsättningen öka och arbetslösheten minska med exempelvis 1 - allt annat lika - så måste ju konsumtionen öka!" Hört talas om export, Uno? Men du missuppfattar. I en välfungerande ekonomi kan 95-97 av arbetskraften vara sysselsatt oavsett storleken på arbetskraften. Och omvänt i en sämre fungerande ekonomi som Sveriges är ca 80 av arbetskraften sysselsatt. Storleken på den inhemska marknaden och konsumtionen hänger naturligtvis ihop med storleken på arbetskraften.
|
|
Inlägg #34: Postat: 2007-10-12 14:42:00
|
CMO |
33/ "ca 80 av arbetskraften"
|
|
Inlägg #35: Postat: 2007-10-15 20:19:00
|
Joakim Steneberg |
25 Men du hade ju en del andra synpunkter här ovan om mig, och som jag besvarade. Men du smet iväg som vanligt. Här finns de, kan du ge mig ett svar eller? Finns på 25.
|
|
Inlägg #36: Postat: 2007-10-15 20:21:00
|
Joakim Steneberg |
Jag väntar här GunnarL. Eller är du för feg för att debattera ärligt med mig?
|
|
Inlägg #37: Postat: 2007-10-15 20:25:00
|
GunnarL |
Vad fan surrar Du om? "Här finns de, kan du ge mig ett svar eller? Finns på 25". Är det nåt telefonnummer eller vad är det Du håller på med? Totalförvirrad?
|
|
Inlägg #38: Postat: 2007-10-15 20:29:00
|
Joakim Steneberg |
Svar 25, så svårt kan det inte vara. Kommentar? Som svar på 23 där du går in på personligheter. Vad har du för anledning till detta?
|
|
Inlägg #39: Postat: 2007-10-15 20:35:00
|
GunnarL |
38/ OK Joakim Steneberg, Då skall Du få det i klartext: Jag tycker att Du är en otrevlig och självgod debattör, som ofta angriper andra för personangrepp, medan jag tycker att Du är värst på hela Sourze! AlfV och Unto är opedagogiska, jag är trögtänkt, Leif-Arne är en tölp, osv. i all oändlighet. Jag har inget som helst intresse av att debattera med en människa som är så egotrippad som Du är. Och det var min sista replik till Dig!
|
|
Inlägg #40: Postat: 2007-10-15 20:37:00
|
Joakim Steneberg |
Om du inte hittar - 23 "överskattar sin egen betydelse på det sätt som Du gör Joakim! Vad tror Du att Dina haranger har för nytta för samhällsutvecklingen? Jag kan svara åt Dig - nämligen inte ett skit!" Hur var det nu Jantelagen löd? "Du skall inte tro du är något", var det så? Jag hänvisar till mina artiklar som är relevanta, sällan om mig själv. Får man inte tro att man har NÅGON betydelse på planeten? Eller "inte ett skit"?
|
|